به گزارش پارس به نقل از تسنیم"هورست تلتشیک" مشاور "هلموت کوهل"، صدر اعظم اسبق آلمان و رئیس اسبق کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به اینکه ناتو در اختلافات خود با روسیه تلاش می کند قدرت خود را نشان دهد درباره این گونه تهدیدها و شاخ و شانه کشیدن ها علیه روسیه هشدار داده و تاکید کرد که این یک خطای بزرگ است که ناتو از گفتگو با روسیه صرف نظر کند.

آمریکا اخیرا اعلام کرده است که جنگنده های مدرن اف 22 خود را برای شرکت در مانورهای نظامی به اروپا اعزام می کند،  ارتش آلمان نیز با پنج جنگنده در نظارت هوایی بر فراز منطقه بالکان شرکت می کند و ناتو نیز در لیتوانی یک مقر نیروی واکنش سریع افتتاح می کند.

نشریه فوکوس در ادامه این مطلب نوشت: با توجه به تنش های روزافزون با روسیه ناتو می خواهد قدرت خود در شرق اروپا را نشان دهد. این مسئله در سه خبری که روزهای اخیر در رسانه ها گزارش شده است و ما در بالا به آن اشاره کردیم خود را نشان می دهد. همچنین شمار تمرینات نظامی ناتو در اروپا افزایش پیدا کرده است.

در حالی که یک سخنگوی ناتو اخیرا این گونه فعالیت های این ائتلاف نظامی را به عنوان واکنش مناسبی به تجاوزهای روزافزون روسیه دانسته و از آن حمایت کرده است اما انتقادها به استراتژی ناتو در قبال روسیه نیز شدیدا افزایش پیدا کرده است.

"هورست تلشتیک"، مشاور "هلموت کوهل"، صدر اعظم اسبق آلمان  این مانورهای نظامی را به عنوان رفتارهای تهدید آمیز متقابل ارزیابی کرده و گفت روسیه سعی می‌کند ناتو را بترساند و برعکس.

وی که در گفتگو با نشریه "فوکوس" سخن می گفت همچنین تصریح کرد که چنین مانورهایی البته همواره همچنین از طرف ناتو وجود داشته است. اما با این حال استراتژی ناتو در قبال روسیه بسیار خطرناک است.

این سیاستمدار سابق آلمانی همچنین تصریح کرد که ناتو بر خلاف سابق گفتگو و همکاری با روسیه را نادیده می‌گیرد و من این رویکرد را خطایی بزرگ ارزیابی می‌کنم. بنابراین تنها از طریق گفتگو می توان از رویارویی جلوگیری به عمل آورد.  در این میان به جای آن ناتو اقدامات اعتماد ساز و همکاری با روسیه را متوقف کرده است. در جنگ سرد ناتو سیاست هوشمندانه تری را نسبت به امروز در پیش گرفت.

این مسئول سابق آلمانی در ادامه گفت: دیگر نمی توان از سیاست تنش زدایی سخن گفت. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اعتماد فراوان بین روسیه و ناتو که ما در دهه های اخیر با تلاش فراوان آن را ساخته بودیم با استراتژِی های خود نابود کرده است.

تلشتیک با این حال جنگ بین روسیه و ناتو را بعید دانسته و تاکید کرد که هر دو طرف خواهان این مسئله نیستند. با این وجود چنین تهدید ها و شاخ و شانه کشیدن هایی که هر دو طرف در حال حاضر به کار می برند خطرناک است. همواره می تواند این اتفاق بیافتد که یک طرف عصبانی شده و یک حادثه به وجود بیاید.

وی در عین حال درباره فروکش کردن تنش ها بین روسیه و ناتو در زمان قابل پیش بینی ابراز  امیدواری کرد.