به گزارش پارس به نقل از مهر، صدای روسیه گزارش داد که ولادیمیر پوتین و شی جینپینگ رهبران چین و روسیه در نشست سران "تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا" در شانگهای با تاکید بر لزوم آغاز مذاکرات اوکراین و تضمین حقوق شهروندان، دخالت در امور دیگر کشورها و تحریم های یکجانبه علیه آنها را غیرقابل قبول خواندند.


رهبران چین و روسیه بر لزوم احترام به میراث تاریخی کشورها، سنت‌های فرهنگی، انتخاب آزادانه در سیستم سیاسی و اجتماعی بر توقف تامین مالی یا حمایت از این نوع فعالیت‌ ها به منظور تغییر در دستورات قانون اساسی در سایر کشورها و برقراری ثبات در روابط بین‌ الملل، صلح و امنیت منطقه‌ و جامعه بین الملل، مقابله با تروریسم و جرایم برون مرزی و منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی تاکید کردند.

خبر دیگر اینکه یک منبع آگاه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از تصمیم ناتو و روسیه برای برگزاری نشستی درباره تحولات اوکراین به پیشنهاد مسکو خبر داد.

این نشست در حالی برگزار می شود که "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه در گفتگو با بلومبرگ عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به زیان روسیه و امنیت اروپا دانسته و با اشاره به نشست آوریل 2008 سران ناتو در بخارست تاکید کرده است: بذر کنونی بحران اوکراین به زمانی باز می گردد که سران ناتو تلاش کردند گرجستان و اوکراین را به عضویت این پیمان درآورند.

به گفته لاوروف در آن زمان "میخائیل ساکاشویلی" رئیس جمهوری وقت گرجستان گمان کرد با این بیانیه ناتو، اجازه یافته است مشکل جدایی طلبی در منطقه اوستیای جنوبی را از طریق نظامی حل کند و از این رو به آنجا لشکر کشید.

وزیر خارجه روسیه علت این اقدام ساکاشویلی را چراغ سبز ناتو به گرجستان برای پیوستن به این پیمان دانسته است.

وی در ادامه با اشاره به تلاش مشابه غرب برای کشاندن اوکراین به جمع اعضای ناتو اظهار داشت: این اقدام برای سیستم یکپارچه امنیت ملی اروپا زیان بار خواهد بود و ما قطعا مخالف آن هستیم. لاوروف در ادامه با اشاره به درگیری های خونین اخیر در اوکراین در مورد وقوع جنگ داخلی در این کشور با ادامه وضع موجود هشدار داد.

شینهوا نیز گزارش داد که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفتگوی تلفنی درباره اوکراین و شرایط برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری 25 بر ادامه فرآیند اصلاحات قانون اساسی و مذاکرات میان جناح‌ های مختلف در اوکراین مطابق با نقشه راه ارائه شده از سوی سازمان همکاری و امنیت اروپا تاکید کردند.