به گزارش پارس به نقل از ایرنا 'کیم کوان جیم' مذاکره کننده ارشد کره جنوبی اعلام کرد که موفق شده است پس از چند روز مذاکره نفس گیر با همتای کره شمالی خود برای رفع تنش ها به توافق برسد.

وی در یک کنفرانس خبری در سئول، از ابراز پشیمانی و تاسف کره شمالی از اقدامات خصمانه آن کشور به وی‍ژه مین گذاری در مناطق مرزی دو کشور خبر داد و افزود: مشاور امنیت ملی کره شمالی نیز امروز پس از بازگشت از سئول در گفت وگو با رسانه های کشورش وعده داده است که پیونگ یانگ از اقدامات خصمانه دست برمی دارد.

کیم که مشاور امنیت ملی کره جنوبی نیز به شمار می آید این اقدام کره شمالی را بسیار معنادار توصیف کرد و افزود: براساس توافقی که امروز حاصل شد دو طرف باید ابتدا برای کاهش تنش ها و سپس رفع کامل آنها از همین امروز دست به کار شوند.

'مین کیونگ ووک' سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی نیز امروز در یک پیام رسانه ای ابراز امیدواری کرد که دو طرف با اعتمادی که بین خود ایجاد کردند بتوانند با حسن نیت راه میانبری برای رفع تنش ها و حتی ازسرگیری روابط نیز بیابند.

براساس این گزارش، این توافق ساعت ها پس از آنکه 'پارک گئون های' رییس جمهوری کره جنوبی به رهبران کره شمالی برای دست کشیدن از تبلیغات مرزی و جنگ روانی هشدار داده بود ؛ حاصل شده است.

به گزارش ایرنا، خانم پارک تاکید کرد که کره شمالی خود آغازگر جنگ نظامی از طریق مین گذاری در مناطق مرزی بود و سه سرباز کره جنوبی را نیز مجروح و معلول کرد، از این رو تا آنها از اقدام گذشته خود دست برنداشته و از مردم کره شمالی عذرخواهی نکنند، همچنان باید شاهد جنگ روانی و تبلیغاتی بلندگوهای کره جنوبی در مناطق مرزی باشند.

اگرچه کره شمالی شنبه گذشته تهدید کرده بود که برای ازبین بردن بلندگوهای تبلیغاتی کره جنوبی، به سمت این کشور تیراندازی خواهد کرد، اما کره جنوبی نیز تجهیزات آتشباری خود را به مناطق مرزی با کره شمالی منتقل کرده است.

کره شمالی تهدید کرده بود که اگر کره جنوبی به تبلیغات ضد کره شمالی از ایستگاه های رادیویی مرزی پایان ندهد، وارد عمل خواهد شد و برای از بین بردن این تجهیزات تبلیغاتی ضرب الاجل تعیین کرده بود.

کره جنوبی نیز گفته است که به شدت مقابله به مثل خواهد کرد و جت های جنگنده خود را در مناطق مرزی به پرواز درآورده است.

پیش تر گزارش شد که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در پی تبادل آتش نیروهای دو کشور در مناطق مرزی، به نیروهای خط مقدم کره شمالی دستور داده که در وضعیت جنگی باشند.

به گزارش رسانه های کره شمالی، 'کیم' در همین ارتباط، پنج شنبه گذشته یک جلسه اضطراری برگزار کرد و در مناطق مرزی، وضعیت شبه ‎جنگی اعلام کرد.

تنش های تازه در مرز دو کره پس از آن افزایش یافت که کره جنوبی با استفاده از بلندگوهای مستقر در مرز دو کره، پخش مطالب تبلیغاتی علیه حکومت کره شمالی را ازسرگرفت.

مقامات کره جنوبی گفته اند که تصمیم به پخش این برنامه ها در واکنش به زخمی شدن سه نظامی این کشور در اثر برخورد با مین کارگذاشته شده در منطقه مرزی گرفته شده است. 

کره جنوبی، ارتش کره شمالی را به کارگذاشتن این مین ها متهم کرده اما کره شمالی این اتهام را نادرست خوانده بود.

این بلندگوهای مرزی پس از 11 سال خاموشی بار دیگر به پخش تبلیغات سیاسی پرداخته اند. از این بلندگوها برای تبلیغ شرایط زندگی در کره جنوبی و 'افشاگری' در مورد وضعیت کره شمالی استفاده می شده است.