پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دکتر صالح زمانی- انتخابات ژوئن گذشته در ترکیه حاوی پیام های متعددی برای حزب حاکم بود. اما با گذشت مهلت قانونی برای تشکیل دولت، داوود اوغلو از استقرار دولت ائتلافی منصرف و نا امید است. 

شواهد نشان می دهد که رهبران حزب عدالت و توسعه همچنان می خواهند صدرنشین مناسبات قدرت در ترکیه باشند. آنها وعده انتخابات زودهنگامی را داده اند که احتمالا یک قمار بزرگ برای آنها خواهد بود. انتخابات زودهنگام به این معنی است که دموکراسی باید خودش را با مطالبات حزب حاکم تطبیق دهد و نه اینکه حزب حاکم خود را با دموکراسی سازگار کند. پیام مهم انتخابات ماه ژوئن این بود که مردم وجود دولت تک حزبی را مطلوب نمی دانند. 

در حالی که وعده انتخابات زودهنگام صریحا در برابر اراده ملی قرار می گیرد. حال اگر این بحران شبه دیکتاتوری حزب عدالت و توسعه را در کنار چالش اخیر این دولت با کردها و تهدیدهای امنیتی داعش قرار دهیم در می یابیم که ترکیه احتمالا نوعی سقوط آزاد در سیاست را تجربه خواهد کرد. بر فرض کسب اکثریت کرسی ها در انتخابات زود هنگام، بنیان رژیمی گذاشته خواهد شد که رسما به دیکتاتوری حزبی می انجامد.

اگر هم این اتفاق نیفتد، دولت ائتلافی که باب میل عدالت و توسعه نباشد، می تواند زمینه ساز انسداد سیاسی و درگیری های داخلی شود.