به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیمافیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس در این مراسم گفت من بسیار خوشحالم که اینجا هستم. من نخستین وزیر امور خارجه انگلیس هستم که از زمان جک استرا (Jack Straw) در سال 2003 به تهران سفر می کنم. من همچنین سومین وزیر امور خارجه انگلیس هستم که از سال 1979 ( از زمان انقلاب اسلامی ایران ) به تهران می آیم. مایه افتخار و خوشحالی من است که در اینجا هستم.

هاموند در این مراسم افزود مراسم امروز پایان یک راه طولانی و آغاز یک مسیر جدید است و من معتقدم این مسیر هیجان انگیز است. من از همه آنهایی که تلاش کرده اند تا ما به این نقطه برسیم تشکر می کنم. نخست از آقای دلفی (Delfi) و تیم وی در وزارت امور خارجه ایران و آقای حبیب الله زاده کاردار سفارت ایران در لندن قدردانی می کنم. 

وی تصریح کرد ما بدون حمایت سازنده وزارت امور خارجه ( ایران ) که تعامل جدی آن این کار را امکان پذیر ساخت نمی توانستیم امروز سفارت انگلیس در تهران را بازگشایی کنیم.

هاموند در ادامه اظهارات خود گفت دوم ، از سفارت سوئد و اوا نیلسون (Ewa Nilsson) کاردار این سفارت که طی چهار سال گذشته به عنوان حافظ منافع انگلیس در ایران همکاری خوبی با ما داشته اند تشکر می کنم. سوم ، از کارکنان سفارت خودمان قدردانی می کنم که طی این سال ها تلاش کردند تا زمینه برای بازگشایی امروز سفارت انگلیس مهیا شود. این سفارتخانه و این مجتمع زیبا یک مکان ویژه است. این سفارتخانه شاهد لحظات بزرگی در تاریخ ایران و انگلیس بوده است.

وی گفت حمله سال 2011 که ما را مجبور به تعطیلی سفارت مان کرد لحظه بدی بود. اما از زمان انتخاب رئیس جمهور روحانی ما گام به گام شاهد بهبود روابط بوده ایم. ما سال 2014 کاردارهای غیر مقیم خود را منصوب کردیم. پاییز گذشته نیز دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس با رئیس جمهور روحانی در نیویورک دیدار کرد که نخستین نشست در این سطح از سال 1979 بین دو کشور بود. توافق هسته ای تاریخی ماه گذشته نقطه عطف دیگری بود و قدرت دیپلماسی را به نمایش گذاشت. این توافق در فضایی همراه با احترام متقابل به منظور حل چالش های مشترک به دست آمد. بازگشایی این سفارتخانه گام منطقی بعدی است که می تواند به اعتماد سازی بین این دو کشور بزرگ کمک کند.

هاموند افزود ایران یک کشور مهم در منطقه ای ناآرام اما به لحاظ راهبردی مهم ، است و یک کشور مهم باقی خواهد ماند. ادامه گفتگو در سراسر جهان حتی تحت شرایط دشوار ، مهم است. و سفارتخانه ها ابزارهای اصلی برای تحقق این هدف هستند. طی چند ماه آینده تلاش خواهیم کرد نشان دهیم که این توافق هسته ای یک موفقیت بوده است و اجرای کامل آن به دست همه طرف های دخیل می تواند به این روند کمک کند. ما همچنین پس از لغو تحریم ها علیه ایران ، از طریق تلاش های این سفارتخانه به حمایت از تجارت و سرمایه گذاری انگلیس خواهیم پرداخت و این کار هم به سود مردم ایران است و هم انگلیس. ما همچنین باید به تلاش برای مقابله با چالش های مشترکی که با آنها روبرو هستیم از جمله تروریسم ، گسترش (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش در سوریه و عراق ، ثبات منطقه ای، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیر قانونی ادامه دهیم. ما همیشه توافق نخواهیم داشت. اما با افزایش اعتماد و اطمینان ، هیچ محدودیتی برای آنچه ما در طول زمان می توانیم از طریق همکاری با یکدیگر به دست آوریم وجود نخواهد داشت و همچنین با هیچ محدودیتی در زمینه توانایی برای گفتگو درباره این مسائل روبرو نخواهیم بود. من در پایان از طرف دولت انگلیس مفتخرم که یک بار دیگر بازگشایی این سفارتخانه را اعلام کنم. متشکرم.