به گزارش پارس به نقل از تسنیم، هر سال با رسیدن به روزهای پایانی مرداد ماه و با رنگی شدن افق در زمان غروب به یاد دورانی پر از استقامت و شهامت می‌افتیم.

دورانی که برای کشور ما جز عزت، افتخار و پیروزی، استقلال و آزادی و صبر را نیز به همراه داشت، 26 مرداد سالگرد روزی خاطره‌انگیر و به یادماندنی در کشورمان است.

امروز در بیست و پنجمین سالگرد ورود آزادگانی که پس از تحمل مرارت‌ها و سختی‌های بسیار به میهن بازگشتند، بار دیگر می‌توان بوی پیراهن گمشده یوسف را استشمام کرد.

در چنین روزی چشم انتظار بسیاری از مردم عزیز ایران اسلامی به دیدن فرزندان ملت روشن شد و این روز برای همیشه در خاطره‌های ما ایرانیان که آن‌هایی که وجود داشتند و دیدندو چه آنهایی که نبودند و شنیدند.

زمانی که پای درد دل و گفت‌و‌گویی خودمانی با یکی از آزادگان می‌نشینیم از شیوه سخن گفتن و آرامشی که در چهره آن‌ها می‌بینیم می‌توان به صبر و استقامت آن‌ها پی‌برد.

ما امروز در شهرستان دره شهر واقع در جنوب استان ایلام پای درد دل و گفت‌و‌گو با رزمنده‌ای نشسته‌ایم که 27 ماه و 19 روز از دوران جوانی‌اش را در اردوگاه‌های رژیم بعثی گذرانده است.

حجت کرمی‌نژاد یکی از آزادگان شهرستان دره‌شهر است که در ادامه گفت‌و‌گوی ما با وی را می‌خوانید.

تسنیم: اهل کدام شهر هستید و چند وقت اسیر بودید؟

حجت کرمی‌نژاد: زادگاه من شهرستان بدره است، اما اکنون ساکن شهرستان دره‌شهر هستم و به طور دقیق 27 ماه و 19 روز اسیر بودم.

تسنیم: اسارت خود را در کدام اردوگاه‌ها گذرانده‌اید؟

حجت کرمی‌نژاد: در دو اردوگاه اسیر بودم، پس از اینکه اسیر شدم دو ماه را در اردوگاه نهروان اسیر بودم و سپس به اردوگاه تکریت که زادگاه صدام بود منتقل شدم و تا زمان آزادی در این اردوگاه اسیر رژیم بعثی عراق بودم.

تسنیم: از سختی‌های اردوگاه برایمان بگویید؟

حجت کرمی‌نژاد: بیشترین سختی که در اردوگاه‌های عراقی وجود داشت این بود که آن‌ها ما را بر سر دو راهی اعتقادی قرار می‌دادند و سعی می‌کردند که ما از عقاید و آرمان‌های خود دور کنند و در کنار آن شکنجه‌های بدنی نیز وجود داشت که کتک زدن با کابل و چماق و سوزاندن بدن با اتوی داغ بود که هنوز آثار اتوی داغ شده بر روی بدنم وجود دارد.

تسنیم: شرایط کدام اردوگاه سخت‌تر بود؟

حجت کرمی‌نژاد: اردوگاه نهروان سختی‌های بیشتری داشت، زیرا هیچ گونه امکاناتی نبود نه بهداشتی نه رفاهی حتی برای استراحت کردن برای اسیران هیچ امکاناتی وجود نداشت.

تسنیم: با چه امیدی در اردوگاه‌های عراقی روزگار را سپری می‌کردید؟

حجت کرمی‌نژاد: فقط یاد خدا و امید به او و شاید روزی که به خاک ایران باز گردیم سبب می‌شد بتوانیم مشکلات را تحمل کنیم.

تسنیم: دلیل تحمل این سختی‌ها در اردوگاه‌های عراقی چه بود؟

حجت کرمی‌نژاد: دلیل اینکه ما توانستیم سختی اسارت را تحمل کنیم این بود که ما بخاطر دفاع از کشور و ناموس خود مبارزه کرده بودیم و می‌دانستیم اگه دوباره این شرایط پیش می‌آمد باز به دفاع از وطن خود به پا می‌خیزیدیم و به هیچ عنوان از اینکه راهی جبهه شده بودم پشیمان نبودم.

تسنیم: آیا در اردوگاه‌ها فعالیت‌های مذهبی داشتید؟

حجت کرمی‌نژاد: ما با وجود سختی‌های دوران اسرات در زمان‌های که مناسبت‌ها مذهبی بود به نوحه‌خوانی و عزاداری می‌پرداختیم.

تسنیم: آقای کرمی‌نژاد دلتان نمی‌خواست که به جای اسارت شهید شوید؟

حجت کرمی‌نژاد: بله آرزوی شهید شدن آرزوی هر انسانی است شهید شدن سعادت می‌خواهد که ما نداشتیم.

تسنیم: شهیدان چه حقی بر گردن ما دارند؟

حجت کرمی‌نژاد: اگر ما اکنون بتوانیم استقامت را از شهیدان بیاموزیم، می‌توانیم به پیشرفت‌های بسیاری دست پیدا کینم، چرا که آن‌ها حق زیادی بر مردم دارند.

امروزه در کشور ما امنیت موج می‌زند و در صحنه‌های منطقه‌ای و جهانی اقتدار جمهوری اسلامی ایران زبانزد است و هیچ قدرتی در دنیا توان و جرات مقابله با جمهوری اسلامی ایران را ندارد، اگر توجه کنیم می‌بینیم که تمامی این افتخارات به دلیل رشادت‌ها و از خودگذشتگی شهدا به دست آمده است.

رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و رهنمود‌ها و بیانات ایشان در صحنه‌های حساس نیز همیشه برای جمهوری اسلامی و ملت ایران عزیز راهگشا بوده است.

به منظور پاسداشت خون شهدا و فراموش نشدن ارزش‌هایی که شهدا خون و جان خود را در راه آن فدا کردند، باید به دنبال ترویج فرهنگ‌های ایثار و از خودگذشتگی و تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی باشیم.

دور شدن از فرهنگ‌های آمریکایی و غربی به ویژه فرهنگ‌هایی که با ترفندهای متفاوت برای جوانان ما ارزشی و زیبا جلوه‌گر می‌شوند، می‌تواند تا حدودی حق شهدا را ادا کند.

تسنیم: سخن شما با جوانان چیست؟

حجت کرمی‌نژاد: جوانان باید در تمامی صحنه‌ها میدان را خالی نکنند و به حرف مقام معظم رهبری گوش دهند و راه شهیدان را ادامه دهند که بیگانگان نتوانند در کشوری که از خون شهیدان سیراب شده چشم بد داشته باشند.

جوانان ما باید با رصد کردن اخبار دنیا به خوی استکباری و سلطه‌گری آمریکا پی ببرند و همیشه در پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری پیشگام باشند.