به گزارش پارس به نقل از فارس، سلا‌ح‌های پلاستیکی از اسباب‌بازی‌های محبوب کودکان در افغانستان است؛ کشوری که در چند دهه اخیر در دام جنگ و درگیری‌های خونین گرفتار بوده است.

بازی با اسلحه برای بسیاری کودکان در افغانستان به امری عادی بدل شده است. به ویژه در ایام عید بسیاری از آنان با پول عیدی خود سلاح‌های پلاستیکی می‌خرند و در کوچه و خیابان به جنگ با یکدیگر می‌پردازند.

اکثر کودکانی که بر اثر سلاح‌های و اسباب‌بازی‌های خطرناک پلاستیکی آسیب دیده‌اند، از ناحیه چشم زخمی شده‌ و شدت آسیب‌دیدگی به حدی بوده که آنان برای درمان به بیمارستان منتقل شده‌اند.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی با عنوان «تلاش برای کاهش خشونت در افغانستان» به تمایل 2 نوجوان 10 ساله به نام‌های «فواد» و «منصور» به خرید اسلحه‌های پلاستیکی پرداخت و نوشت: آن‌ها به محض گرفتن عیدی خود به بازار رفته و اسلحه‌‌های پلاستیکی که به «گلاک» و «برتا» شباهت دارند را خریداری می‌کنند.

لس‌‌آنجلس تایمز با اشاره به این که این 2 نوجوان افغانستانی در روز عید فطر لباس نو بر تن می‌کنند و تمام روز را با اسلحه‌های پلاستیکی خود سپری می کنند، نوشت: خیابان‌های افغانستان در تعطیلات عید شاهد تیراندازی گلوله‌های پلاستیکی است که شباهت بسیار زیادی به سلاح‌های واقعی دارند.

این گزارش می‌افزاید: البته «منصور»و «فواد» خوش شانس‌تر از  100 کودکی بودند که طبق بیانیه وزارت بهداشت افغانستان به علت جراحات ناشی از پرتاب گلوله‌ها راهی بیمارستان شدند.

بنابر این گزارش، پس از سال‌ها اعتراض سیاستمداران، خانواده‌ها و فعالان مدنی، وزارت کشور افغانستان ماه گذشته فروش اسلحه‌های پلاستیکی و اسباب‌بازی‌هایی که می‌توانند آسیب‌زا باشند را ممنوع اعلام کرد.

این پایگاه خبری به نقل از «صدیق صدیقی» سخنگوی وزارت کشور افغانستان، نوشت: بعد از این استفاده و فروش اسلحه‌های پلاستیکی ممنوع خواهد شد و نیروهای پلیس در تمامی ولایات این اسباب بازی‌ها را جمع‌آوری کرده و جلوی فروش ‌آنها را می‌گیرند.

وی افزود: وزارت بهداشت افغانستان در کنار وزارت بازرگانی و دیگر گروه‌های تجاری مختلف کشور برای جلوگیری از واردات اسلحه‌های پلاستیکی که به طور عمده از چین و پاکستان وارد کشور می‌شوند، همکاری می‌کنند.

لس‌آنجلس تایمز در ادامه گزارش خود به داغ بودن تنور فروش اسلحه‌های پلاستیکی در ایام عید اشاره کرد و نوشت: فروش اسلحه‌های پلاستیکی در عید فطر رونق زیادی دارد.

بسیاری از فروشندگان از فروش اسلحه‌های لیزری، تفنگ‌های پلاستیکی و ساچمه‌ای سود بسیار زیادی به دست می‌آورند و از آن به عنوان یک کسب و کار خوب یاد می‌کنند.