به گزارش پارس ، قدرت علی حشمتیان"دبیرکل جمعیت مستقل ایران اسلامی و منتخب اول شورای مرکزی خانه احزاب" در گفتگو با «نماینده»، به تشریح روند شکل گیری جریان سوم در کشور، جزئیات انتخاب هئیت رئیسه و روئسای کمیته خانه احزاب در دوره جدید، ائتلاف مستقلین و اعتدال گرایان در انتخابات مجلس، انتقاد از دولت یازدهم، و صدور مجوز هئیت نظارت بر مطبوعات به ارگان رسمی جمعیت مستقل پرداخت.

وی درخصوص شکل گیری جمعیت مستقل که وی آن را جریان سوم معرفی می کند، می گوید: در زمان حیات حضرت امام(ره)، اصولگرایان به عنوان جامعه روحانیت در کنار حزب جمهوری اسلامی فعالیت می کردند و بعد مجمع روحانیون مبارز شروع به کار کرد. درآن مقطع دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب فعال شدند تا زمان مجلس پنجم که ما وارد مجلس شدیم.

* آرایش سیاسی مجلس پنجم

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: در مجلس پنجم سه طیف فعال بودند، طیف اول به عنوان اصولگرایان ۱۲۷ نماینده در مجلس داشتند و به عنوان حزب الله مشهور بودند، طیف دوم اصلاح طلبان با ۱۰۸ نمانیده به عنوان مجمع حزب الله فعالیت می کردند و ما ۳۸ نماینده از جمله بنده، طه هاشمی و امیدوار رضایی جریان سوم را راه انداختیم و این جریان در آن مقطع با تبعیت از سخنان مقام معظم رهبری"خیر دنیا و آخرت شما این است که آزاد و مستقل باشید"به عنوان جمع مستقل حزب الله شناخته شد و بعدها مستقل حزب الله کنار هم جمع شدند و مجوز جمعیت مستقل ایران اسلامی را گرفتیم و فعالیتمان از سال ۷۶ شروع شد و در نهایت تعدادی از احزاب در کنار بنده گردهم آمدند و جبهه متحد مستقلین را راه انداختیم.

حشتمیان در ادامه به نحوه شکل گیری خانه احزاب اشاره کرد و گفت: در دولت های نهم و دهم دیدیم احزاب به جای اینکه رشد کنند گوشه نشین شدند و حتی وزارت کشور در آن دوره، مدارک و اسناد شورای مرکزی را مصادره کرد، دفتر شورای مرکزی قفل زده شد و عملا خانه احزاب به تعطیلی کشیده شد تا اینکه در انتخابات ریاست جمهوری دکتر روحانی از طرف ملت انتخابات شد.

وی اظهارداشت: ۲۴۰ حزب و تشکل از طرف کمیسیون ماده ده احزاب مجوز دریافت کرده اند، از این تعداد ۲۰۶ حزب فعال بودند و ۱۸۶ حزب عضو خانه احزاب هستند به همین جهت این احزاب در ابتدا هیئت اجرایی انتخاب کردند و آقایان و خانم ها موسوی تبریزی، غفوری فرد، مرتضوی کیاسری، حکیمی پور، قدرت علی حشمتیان، طاهر نژاد، فاطمه راکعی، عفتی، اسلامی تبار و پورنامدار فعالیت های اجرایی را آغاز و جلساتی تشکیل شد و سپس در اردیبهشت ماه مجمع عمومی فوق العاده برگزار شد.

* اعضای خانه احزاب

منتخب اول شورای مرکزی خانه احزاب یادآورشد: کواکبیان، غفوری فرد، قدرت علی حشمتیان، ظفرزاده، نمازی و خانم نقعی از اعضای هئیت رئیسه مجمع فوق العاده بودند در آن مجمع، اساسنامه اصلاح و به کمیسیون ماده ده احزاب رفت و آمد کرد و در نهایت در روز ۱۵ مرداد ماه جاری حدود دو هفته پیش انتخابات در قالب سه فراکسیون برگزار شد.

حشمتیان اضافه کرد: در مجمع فوق العاده مقرر شد اعضای شورای مرکزی ۲۱ نفر و از سه فراکسیون اصولگرایان، اصلاح طلبان و مستقلین انتخاب شوند بنابراین در آخرین جلسه، غفوری فرد(اصولگرا) ۶۸ رای، کواکبیان(اصلاح طلب) ۶۶ رای و بنده(مستقلین و اعتدال گرایان) با ۸۰ رای به عنوان نفرات اول این سه فراکسیون برگزیده شدیم.

* هیئت رئیسه خانه احزاب سال اول باید به "مستقلین و اعتدال گرایان" سپرده شود/ جزئیات اولین جلسه شورای مرکزی

وی در پاسخ به این پرسش" رئیس و هیئت رئیسه خانه احزاب در دوره جدید چه زمانی انتخاب می شوند؟ "افزود: قاعدتا در هرانتخاباتی کسی که فاتح کرسی های احزاب در کشورها می شود دولت تشکیل می دهد، قانونا و طبق عرف چون مستقلین پیروز انتخابات بودند باید هیئت رئیسه سال اول به ما سپرده شود.

«به خاطراینکه همراهی و همدلی کنیم قرار است دوشنبه هفته جاری ۲۶ مرداد ساعت ۱۶ به دعوت مجمع برگزار کننده انتخابات به ریاست مهندس غریبانی و نایب رئیسی صالح آبادی از همه دعوت شود تا در حضور جناب آقای مقیمی"معاون سیاسی وزارت کشور"، رضا زاده"مدیرکل سیاسی" و امرایی"رئیس اداره احزاب" انتخابات هیئت رئیسه برگزار شود».

عضو شورای مرکزی خانه احزاب درخصوص اینکه کدام فراکسیون از شانس بیشتری برای ریاست خانه احزاب برخوردارند؟ گفت: طبق توافق صورت گرفته شورای مرکزی سه ساله شد و رئیس هر سال در اختیار اصولگرایان، اصلاح طلبان و مستقلین قرار خواهد گرفت. طبق عرف چون ما(مستقلین و اعتدال گرایان) برنده انتخابات شدیم باید سال اول به ما سپرده شود اما در جهت همدلی و همراهی و برای اینکه خانه احزاب شکل بگیرد و راه اندازی شود تابع رای اکثریت خواهیم بود ضمن اینکه وزیر کشور از وعده شهردار تهران مبنی بر در اختیار قرار دادن یک مکان مناسب به خانه احزاب خبر داده است، امیدواریم بتوانیم ۲۴۰ حزب کشور را به صورت مستمر در آن مکان گردهم آوریم و از نظرات آنان به عنوان نخبگان سیاسی استفاده کنیم.

* وضعیت ساختمان خانه احزاب از وعده تا عمل

حشمتیان درباره اینکه این ساختمان چه زمانی تحویل خانه احزاب می شود؟ پاسخ داد: در دوره اصلاحات مکانی در اختیار ما بود چون خانه احزاب از دولت اصلاحات شروع به کار کرد ولی در زمان دولت آقای احمدی نژاد ساختمان گرفته شد و حتی مدارک را ضبط کردند از این رو الان خانه احزاب جایگاهی ندارد و جلسات در وزارت کشور برگزار می شود البته وزیر کشور با توجه به قول شهردار تهران دکتر قالبیاف اعلام کرد: ساختمان بزرگی در کنار یکی از پارک های تهران در اختیار خانه احزاب می گذارند که احزاب کل کشور بتوانند نقشی فعالی برای آینده سیاسی کشور داشته باشند.

از وی سوال شد" کیاسری از فرهنگسرایی سخن گفته، آیا دراین رابطه احزاب با شهرداری نامه نگاری کرده اند" که پاسخ داد: نمی توانیم بگویم کجا را بدهند یا ندهند بالاخره باید ساختمان مناسبی باشد که ۳۶ نفر در انجا مستقر شوند.۲۱ شورای مرکزی، ۹ علی البدل و سه بازرس اصلی و بازرس علی بدل باید حضور داشته باشند بنابراین نیاز به جای بزرگی است، هرجا صلاح باشد و گنجایش خوبی داشته باشد در اختیار می گذارند. حداقل باید سالن همایش داشته باشد تا جلسات احزاب به خوبی تشکیل شود.

رئیس فراکسیون مستقلین و اعتدال گرایان با اشاره به اعتراض برخی از فعالان سیاسی از نتایج انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب، اظهارداشت: آقای مقیمی به عنوان ناظر اول، رضازاده به عنوان ناظر دوم و امیرایی به عنوان ناظر سوم در جلسه دوشنبه هفته گذشته اعلام کردند سالم ترین انتخاباتی که تاکنون در احزاب داشتیم همین انتخابات خانه احزاب در دوره جدید بود و کوچکترین خدشه ای برآن وارد نیست. حتی وقتی ما پنج نفر(کواکبیان، غفوری فرد، حشمتیان، طاهرنژاد و کیاسری) در هیئت رئیسه مجمع فوق العاده بودیم دو نماینده انتخاب کرده بودیم و به عبارتی ۱۰ نفر بر امور نظارت کامل داشتند. امرایی "نماینده وزارت کشور" در زمان انتخابات افراد را صدا و از آنها امضاء می گرفت. همه احزابی که بودند همدیگر را می شناسندو قطعا تخلفی هم صورت نگرفته با این حال هیئت نظارت گفته هرکس شکایتی دارد به کمیسیون ماده ده احزاب ارائه دهد، در آنجا رسیدگی می شود.

* ائتلاف مستقلین و اعتدال گرایان در انتخابات مجلس دهم/ دولت از مستقلین استفاده نکرد

حشمتیان درخصوص ائتلاف مستقلین و اعتدال گرایان در انتخابات شورای مرکزی و اینکه آیا این ائتلاف در انتخابات مجلس دهم هم شکل خواهد گرفت؟ گفت: روحانی کاندیدای مستقل ما در انتخابات بود، اولین جلسات را ما گذاشتم و او بالا آمد اما با این حال انتقادات خاصی هم به دولت داشته و داریم به خاطراینکه با تفکر مستقل و اعتدال گرا سرکار آمد ولی به جای اینکه دولت فراجناحی تشکیل دهد دولت ائتلافی بین اصولگرایان و اصلاح طلبان تشکیل داد و از مستقلین به نحو مطلوب استفاده نشد.

وی تصریح کرد: جریانی هم که اطراف آقای روحانی را گرفته اند خود را به عنوان اعتدال گرا مشهور کردند.

دبیرکل جمعیت مستقل با بیان اینکه فراکسیون مستقلین و اعتدال گرایان در انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب لیست داد، افزود: حزب اعتدال و توسعه، جمعیت مستقلین و آقای میرمحمدی و کیاسری از اعتدال گرایان رای گیری کردیم، ۷۵ نفر در رای گیری مستقلین شرکت کردند.

حشمتیان تاکید کرد: در انتخابات مجلس دهم هم قطعا یک لیست در انتخابات خواهیم داشت.

* ماموریت خانه احزاب در دوره ششم

وی همچنین درخصوص ماموریت خانه احزاب در دوره ششم، می گوید:اولویت هایی که به نظر بنده می رسد مسائل اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجی، مشاوره با دولتمردان و دیدار با بزرگان نظام است. همچنان که احزاب کشور در رابطه با موضوع ۵+۱ فعال بودند و نظرات مساعدی ارائه و دولت را همراهی کردند.

عضو شورای مرکزی خانه احزاب درمورد انتخاب کمیته های خانه احزاب نیز توضیح داد: در اولین جلسه(۲۶ مرداد) هیئت رئیسه یعنی یک رئیس، یک نایب رئیس، نایب رئیس اول، نایب رئیس دوم، خزانه دار و دبیر انتخاب خواهند شد، هر سه فراکسیون باید در آن حضور داشته باشند. همچنین ما ۶ کمیته داریم که امیدواریم روئسای انها هم در همان روز انتخاب و خانه احزاب از هفته آینده رسما کارهای حزبی را دنبال کند.

حشمتیان ادامه داد: چون در آستانه انتخابات هستیم سعی می کنیم روزدتر هیئت رئیسه و روئسای کمیته ها انتخاب شوند البته هیئت رئیسه و روئسای کمیته باید تقسیم بر سه شوند یعنی یک سوم در اختیار اصولگرایان، یک سوم در اختبار اصلاح طلبان و یک سوم در اختیار مستقلین قرار گیرد.

وی درباره نحوه انتخاب روئسای کمیته های خانه احزاب، گفت: براساس اساسنامه روئسا باید از اعضای شورای مرکزی انتخاب شوند البته قائم مقام و اعضای آنها می توانند غیر از اعضای شورای مرکزی باشند.