به گزارش پارس به نقل از ایرنا، برخی از کارشناسان و صاحب نظران هندی ،ارایه این کمک ها از سوی کشوری که سابقه 200 سال استثمار مردم این کشور را دارد، توهین آمیز می دانند و خواستار قطع این کمک ها شده اند.

این افراد می گویند: کمک انگلیس به مردم هند، عزت نفس و غرور ملی آنها را خدشه دار کرده است .

از سوی دیگر بر اساس گزارش های منتشر شده، تعدادی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس نیز با انتقاد از ارایه این کمک ها به هند معتقدند: باتوجه به رشد روزافزون اقتصادی هند نیازی به ارابه این کمک ها به این کشور نیست.

کمک های مالی انگلیس به هند که قرار است از امسال متوقف شود به شکل دیگر و به عنوان مساعدت های فنی معادل همان مبلغ تا سال 2019 ادامه می یابد.

** گم شدن کمک های مالی 

به تازگی گزارش هایی از فساد اداری در انتقال کمک های بریتانیا به هند منتشر شده است.

یکی از این گزارش ها که در روزنامه هندوستان تایمز انتشار یافته حاکی از آن است که میلیون ها پوند که برای مقاصد آموزشی به هند انتقال یافته در سال 2010 ناپدید شده یا صرف وردات کالاهای لوکس شده است .

پس از انتشار گزارش های متعدد درباره فساد اداری در کشورها، دولت انگلیس با تشکیل واحد جدیدی در حال بررسی این گزارش است .

«جاستین گرینینگ» دبیر توسعه بین الملل واحد مبارزه با فساد می گوید: فساد فقط زدن جیب فقرا نیست، بلکه دشمن شکوفایی است و به شکست روند توسعه یک کشور می انجامد.

**تغییر نام کمک های مالی به مساعدت فنی

کمک های مالی انگلیس به برخی از کشورهای درحال توسعه به دلایل مختلف درقالب مساعدت های فنی صورت می گیرد .

لندن قرار است در قالب مساعدت های فنی مبلغ یک میلیارد پوند کمک فنی دراختیار دهلی نو قرار دهد.

در ماه فوریه سال جاری میلادی اعلام شد که بریتانیا 25 درصد دیگر از کمک فنی یک میلیارد پوندی را تا سال 2019 به هند می پردازد. این میزان به اندازه مبلغی است که دهلی نو برای مأموریت باسرنشین به ماه نیاز دارد.

این مبلغ کلان در حالی به هند داده می شود که دولت بریتانیا اعلام کرده بود در سال جاری کمک های مالی به هند را قطع می کند.

برخی از منتقدان انگلیسی می گویند: انگلیس درحالی که خدمات اجتماعی ضروری به مردم خود را به دلیل کمبود اعتبارات کاهش داده، با این کمک ها به دولت هند اجازه می دهد که پول خود را به مصارف دیگری برساند.

به گفته این افراد، هند معادل 250 میلیون دلار کمک انگلیس به این کشور را صرف ارسال موشک دارای سرنشین به کره ماه کرده است .

اینکه مالیات دهندگان انگلیسی باید هزینه اجرای پروژه های فضایی هند را تامین کنند، جاستین گریتین دبیر توسعه بین المللی را در موقعیت دشواری قرار داده است.

وی دست کم دوبار به مجلس عوام قول داده که کمک های مالی را در سال جاری متوقف می کند.

از سوی دیگر، جمعی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس معتقدند که کشورهای در حال توسعه همچون هند، چین و برزیل هنوز به کمک نیازمندند چون بسیاری از مردم در این کشورها هنوز در فقری شدید بسر می برند.

تا سال 2011، هند نخستین دریافت کننده کمک مالی از بریتانیا بود. متوسط مبلغی که هند دریافت می کرد 227 میلیون پوند در سال بود. با درنظر گرفتن اینکه از سال 2015 تا 2019 باید کمک مالی یک میلیارد پوندی بریتانیا به هند کامل شود، می توان گفت مبلغی مشابه با نامی دیگر به هند داده می شود.