به گزارش پارس به نقل از فارس، «سلیمان سویلو» معاون نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی خواستار خلع سلاح حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) شد و مدعی شد: شاخه‌ها و گروه‌های وابسته به حزب دموکراتیک خلق‌ها امروزه در داخل ترکیه به اقدامات نظامی دست می‌زنند. لذا تنها خلع سلاح شدن حزب کارگران کردستان (PKK) و کنگره جوامع کرد (KCK) کافی نیست. حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز باید خلع سلاح شود.

وی افزود: عناصر نظامی پ‌ک‌ک و KCK باید خاک ترکیه را ترک کنند. تصمیمات حکومت ترکیه در این راستا است. معاون «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه افزود: سخن گفتن از آتش بس اهانت آشکار به جمهوریت ترکیه، دولت این کشور و ملت ترکیه است. برابر دانستن دولت و ملت ترکیه با گروه تروریستی پ‌ک‌ک و سخن گفتن از آتش بس میان آنها یک اهانت بزرگ است. پ‌ک‌ک در این کشور به هیچ عنوان اجازه تشکیل حاکمیت پیدا نخواهد کرد، «صلاح الدین دمیرتاش» و تمام روسای وی خوب به حرفهای ما گوش کنند ما به هیچ عنوان برادران کُردمان را تسلیم ذهنیت ظالمانه پ‌ک‌ک نخواهیم کرد.

به نوشته «کردپرس»، وی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: کسانی که در ترکیه در حال حمایت از حزب دموکراتیک خلق ها، پ‌ک‌ک و کنگره جوامع کرد (KCK) هستند در یک غفلت بزرگ به سر می‌برند. چیزی که حزب عدالت و توسعه از آن انتقاد می‌کند؛ سوء استفاده حرکتهای سیاسی کُرد از دموکراسی در ترکیه است. جریانهای سیاسی کُرد ترکیه در حال فریب دادن ملت ترکیه هستند. روند مذاکرات صلحی که تحت عنوان پروژه برادری و برابری در ترکیه آغاز شده است تنها چیزی نیست که جریان‌های کردی از آن سخن می گویند. در درون این روند در کنار رعایت حقوق کُردهای ترکیه، حمایت از حقوق علوی‌ها و حمایت از زنان محجبه نیز وجود دارد که بتوانند در این کشور از حقوق خود دفاع کنند.