به گزارش پارس به نقل از وطن امروز، از پنجشنبه هفته گذشته این کمپین‌ها به صورت فراگیر در کشور به راه افتاد. نکته قابل توجه اینکه از آنجا که بخش زیادی از جامعه ایرانی ساکنین روستا هستند و بخش زیادی از ساکنان شهرها نیز پیشینه زندگی در روستاها را دارند، به همین خاطر این کمپین توانست به سرعت در همه جای ایران فراگیر شود.

در این میان شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک مجرای قدرتمند توانستند این اعتراض عمومی به هاشمی‌رفسنجانی را پوشش داده و مانع سانسور این خیزش عمومی علیه رفسنجانی، توسط رسانه‌های دولت وابسته به او شوند. اما روز گذشته و در چهارمین روز شکل‌گیری کمپین اعتراضی «من یک روستایی هستم» در کنار اعتراض‌های گسترده مردمی و نیز مسؤولان و نمایندگان اصولگرای مجلس، رسانه‌های دولتی و رسانه‌های اصلاح‌طلب که چند سالی است در خدمت رفسنجانی هستند، تقریبا ترجیح دادند درباره این موضوع سکوت کنند.

با این حال اما سکوت مطلق حامیان رفسنجانی، مانع از آن نشد که دوستان لندن‌نشین به کمک رفسنجانی نیایند. بی‌بی‌سی فارسی، تلویزیون ملکه انگلیس به جای رسانه‌های همفکر دولتی و اصلاح‌طلب، دفاع تمام‌قد از هاشمی را وظیفه خود دانست.

بی‌بی‌سی فارسی با ورود به ماجرای توهین هاشمی‌رفسنجانی به روستاییان، تلاش کرد رفسنجانی را در این ماجرا تبرئه کند. تلویزیون ملکه انگلیس با استناد به برخی مطالب رسانه‌های وابسته به رفسنجانی تلاش کرد کمپین‌های سراسری در اعتراض به رفسنجانی را یک اقدام سیاسی و جناحی جلوه دهد!

اما در کنار دفاع تمام‌قد بی‌بی‌سی از رفسنجانی، حامیان رفسنجانی نیز نشان داده‌اند گویا بخشی از روحیه و ماهیت فکری رفسنجانی را به ارث برده‌اند به‌گونه‌ای که به جای عذرخواهی از بددهنی مراد خود نسبت به مردم شریف و پاکدل کشور، اقدام به دفاع از رفسنجانی کرده‌اند! تاسف‌انگیز‌تر اینکه این جماعت با استناد به روایات و احادیث غیر معتبر تلاش کرده‌اند برای مذمت روستاییان، کلاه شرعی بتراشند!

به عبارتی به جای آنکه همانند تلویزیون ملکه انگلیس، به توجیه توهین هاشمی بپردازند، تلاش کردند توهین به روستاییان را درست و منطقی جلوه داده و ریشه درستی آن را در مواریث دینی نشان دهند! یکی از حامیان هاشمی در همین راستا در مطلبی نوشت اظهارات هاشمی علیه روستاییان ریشه در سخنان معصومین دارد!

این حامی رفسنجانی در نوشته‌ای توهین‌آمیز، منش روستاییان را فاقد عقلانیت دانسته و به زنان روستایی نیز توهین کرده است! این ادعای مضحک در حالی است که اولا احادیث و روایات منقول توسط وی محکم و متواتر نیست، ثانیا اساسا مرور زندگی پیامبر و ائمه معصومین و نیز مختصات اندیشه آنها، نشان می‌دهد از دیدگاه ائمه معصومین(ع) چنین تقسیم‌بندی‌های متفرعنانه و اشرافی مذمت شده است! با این حال اما این روزها حامیان آقای هاشمی برای دفاع از توهین او به روستاییان، دست به تحریف سیره انبیا و اولیای الهی نیز می‌زنند!

اعتراض رفسنجان به هاشمی!

اما در ادامه شکل‌گیری کمپین‌های اعتراضی به توهین هاشمی، مردم رفسنجان نیز به کمپین «من یک روستایی هستم» پیوستند. روز گذشته عکس‌های مردم رفسنجان در حالی که دست‌نوشته‌هایی با محتوای انتقاد از رفسنجانی در دست داشتند، در فضای مجازی منتشر شد.

آنگونه که شبکه‌های اجتماعی روایت می‌کنند، در بوشهر، مازندران، هرمزگان، کرمان، فارس، ایلام، کرمانشاه، خوزستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی و غربی حجم این انتقادات فراوان بوده است. در کنار اعتراضات مردمی، مقامات و نمایندگان مردم نیز نسبت به توهین هاشمی به مردم روستا، اعتراض کرده‌اند.

مهم‌ترین رکن این اعتراضات از سوی جریان متدین و انقلابی صورت گرفته است. به‌عنوان نمونه نمایندگان اصولگرا در مجلس شورای اسلامی اظهارات هاشمی را خلاف ماهیت و هویت انقلاب اسلامی سال ۵۷ می‌دانند و معتقدند این ادبیات توهین‌آمیز هاشمی، به دلیل استحاله فکری وی است. برخی نمایندگان در همین راستا حتی طرح موضوع در محاکم قضایی را مطرح کرده و خواستار مجازات هاشمی شده‌اند.

اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه می‌گوید: متأسفانه آقای هاشمی‌رفسنجانی فراموش کرده که خود یک روستایی است. وی با انتقاد از ادبیات مطرح‌شده توسط هاشمی‌رفسنجانی درباره روستاییان به فارس گفت: وی با این نوع ادبیات قصد فخرفروشی به روستاییان را دارد که دلیل آن فراموش کردن گذشته‌های خود است. صحبت‌های اخیر هاشمی‌رفسنجانی دقیقا برخلاف فرمایشات و خط امام خمینی(ره) است، چراکه امام راحل همیشه درباره روستاییان و عشایر فرمایشات بسیار مطلوبی داشتند. این صحبت‌های هاشمی‌رفسنجانی که در آن خود را بسیار شهرنشین معرفی کرده است، به نوعی وابستگی به غربی‌هاست. هاشمی‌رفسنجانی باید پاسخگوی بی‌احترامی به روستاییان باشد و روستاییان باید نسبت به وی اعلام جرم کنند و از دادگاه بخواهند وضعیت این توهین را مشخص کند تا مسؤول دیگری اینگونه صحبت نکند.

جواد منصوری، کارشناس مسائل سیاسی و معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز در این رابطه معتقد است: مطرح کردن مساله روستایی یا شهری بودن یک موضوع نسنجیده و غیرمنطقی است. معنا ندارد که ما مخالفان خود را به روستایی یا شهری بودن نسبت دهیم چرا که این مساله در ارزش‌های ملی و مذهبی ما جایی ندارد و از این رو بهتر است آقای هاشمی در اظهارات اخیر خود تجدیدنظر کند.