به گزارش پارس به نقل از دیپلماسی ایرانی احتمال این که توافق رئیس جمهور باراک اوباما با ایران از چالش جمهوری خواهان کنگره نجات پیدا کند، افزایش یافته است. این احتمال، پس از حمایت چند دموکرات مردد در روز چهارشنبه افزایش یافته است. چند دقیقه بعد از این که رهبران سنا آغاز بحث درباره توافق هسته ای را به 8 سپتامبر موکول کردند، سناتور انگس کینگ (مستقل از مین) به صحن سنا آمد و حمایتش از توافق را اعلام کرد.

این تصمیم کینگ، کار را برای مخالفان جمهوری خواه که قصد دارند در روز رای گیری یعنی 17 سپتامبر لغو تحریم ها را بلوکه کنند، سخت می کند. کینگ در این رابطه گفت: «این سخت ترین تصمیمی بود که تاکنون گرفتم. اما در پایان به این نتیجه رسیدم که این توافق به جایگزین های موجود ارجحیت دارد.»

علاوه بر کینگ، سناتورهای دموکراتی همچون بیل نلسون (فلوریدا) و تیم کین (ویرجینیا) هم این هفته حمایتشان از توافق را اعلام کردند. این اعلام حمایت برای کاخ سفید بسیار گرانبها است: این مثلث دموکرات حامی بازبینی توافق توسط کنگره بوده است و حمایت آنها امیدواری جمهوری خواهان برای بلوکه کردن توافق را با مشکل روبه رو می کند.

در حالی که از لحاظ فنی دموکرات هایی که هنوز تصمیم نگرفته اند، می توانند منجر به کسب آرای ضد وتو برای جمهوری خواهان شوند، بسیاری از آنها متحدین مورد اعتماد دولت هستند و انتظار می رود که از توافق حمایت کنند. سناتورهای بدبینی همچون چاک شومر (نیویورک) و رابرت منندز (نیوجرسی) هم می توانند با پیوستن به هم حزبی هایشان به مخالفت با توافق پایان دهند. اما نبرد بر سر آرا به نظر می رسد به جای 67 رای، 60 رای باشد.

اگر جمهوری خواهان بتوانند نظر موافق 6 دموکرات برای شکست اطاله کلام در این رابطه را جلب کنند، دستاورد قابل توجهی به دست خواهند آورد. در صورتی که اوباما لایحه اعلام مخالفت کنگره با توافق را وتو کند و کنگره هم سعی در شکست آن کند، تحریم های ایران 22 روز دیگر باقی خواهند ماند. البته ایجاد بلوک 60 رای دشوار است، اما برای شکست توافق کافی نیست.

سناتور جف فلیک (جمهوری خواه از آریزونا) روز چهارشنبه به صحن سنا آمد و لحن صحبت هایش به گونه ای بود که احساس می شد تصمیمش را گرفته است. اما فلیک، که اوباما به شدت روی حمایت وی از توافق حساب می کند، اعلام کرد هنوز تصمیمش را نگرفته است. وی در حالی که صحن سنا را برای رفتن به تعطیلات طولانی مدت تابستانی ترک می کرد گفت: «من فقط از توافقی حمایت می کنم که ارزشش را داشته باشد.» با این جمله، وی ابهامات درباره تصمیم بزرگش را باقی گذاشت.

سناتورها درحالی تعطیلات آگوست خودشان را شروع می کنند که رهبر اکثریت سنا، سناتور میچ مک کانل (جمهوری خواه از کنتاکی) و رهبر اقلیت، سناتور هری رید (دموکرات از نوادا) به توافقی دست یافتند که براساس آن وقتی قانونگذاران از تعطیلات برگردند، مباحثه بر سر توافق هسته ای بلافاصله آغاز شود. مک کانل گفته امیدوار است که تمام 100 سناتور در حالی که در صندلی هایشان نشسته اند، در این رای گیری شرکت کنند. به همین دلیل وی پیشنهاد داده است در مدت بررسی این توافق، هیچ جلسه ای در کمیته ها برگزار نشود. با این تفاسیر قانونگذاران پس از بازگشت از تعطیلات، برای بررسی توافق هفت روز وقت خواهند داشت.

جمهوری خواهان سنا این هفته اعلام کردند که در حال برنامه ریزی برای صدور لایحه مخالفت با توافق هستند. متن نهایی لایحه مخالفت در سنا هنوز به صورت عمومی منتشر نشده است. این هفته مجلس نمایندگان لایحه اعلام مخالفت با توافق را منتشر کرد و نمایندگان جمهوری خواه گفته اند آرای مورد نیاز برای تصویب آن را در اختیار دارند.

پس از چند مخالفت شگفت انگیز همچون مخالفت نماینده استیو ایزرائیل (دموکرات از نیویورک) با توافق هسته ای، خبرهای خوبی هم برای اوباما از کپیتول هیل به گوش می رسد. روز چهارشنبه نماینده دن کیلدی (دموکرات از میشیگان) که یکی از اهالی حوزه انتخاباتی اش در ایران زندانی است، اعلام کرد که از توافق حمایت می کند.