به گزارش پارس به نقل از فارس، «محمد‌رضا فرقانی»، کاردار سابق ایران در افغانستان و معاون ستاد افغانستان در مشهد، در حادثه به شهادت رساندن دیپلمات‌های ایرانی با اشاره به وقایع سیاسی افغانستان در سال 77 گفت:  طالبان در آن زمان به دنبال در دست گرفتن قدرت بود.

وی اظهار داشت: قبل از شهادت دیپلمات‌های ایران، نیرو‌های طالبان دیپلمات‌های ما را به اسارت گرفته بودند، اما اقدامی انجام نداند و آنها را آزاد کردند.

کاردار سابق ایران در افغانستان، در رابطه با اینکه نیروهای طالبان مسئولیت به شهادت رساندن دیپلمات‌های ایران را نپذیرفتند، گفت: به نظر عوامل دیگری از جمله سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس در این قضیه نقش داشتند و به دنبال اهدافی بودند.

فرقانی ضمن ابراز تاسف از این حادثه گفت: در این حادثه 8 دیپلمات و خبرنگار ایرانی به شهادت رسیدند و تنها یکی از دیپلماتهای ایران به طور معجزه آسا زنده ماند.

وی افزود: دامن‌زدن به اختلافات و ایجاد کینه‌توزی بین ایران و افغانستان از جمله عواملی بود که برخی کشو‌ها به دنبال آن بودند.

کاردار سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه این سرویس‌های جاسوسی همچنان با طالبان در ارتباط هستند، گفت: آنها بعد از گذشت دو سال و چند ماه به تازگی مرگ ملاءعمر را منتشر کرده‌اند.