به گزارش پارس به نقل از فارس، در حالی که کاخ سفید اطمینان خاطر داده از آرا کافی برای حفظ وتوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در برابر رد توافق در کنگره برخوردار است، برخی از متحدان نزدیک آمریکا، اطمینان کمتری در این باره دارند و برنامه‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که بتوانند با قانونگذاران دموکرات آمریکا دیدار و آنها را به حفظ سند امضا شده در وین متقاعد کنند.
 
فارن‌پالیسی با اعلام این خبر نوشت در نشست نادری که چند روز پیش پشت درهای بسته بین نمایندگان ۶ کشور با تقریباً ۳۰ سناتور دموکرات برگزار شد، هشدارهای لازم درباره رد سند پایانی مذاکرات هسته‌ای اعلام شد.
 
فیلیپ آکرمن، سفیر موقت آلمان در آمریکا روز پنجشنبه گفت: «احتمال رد توافق هسته‌ای ما را عصبی می‌کند. رد این توافق برای هر کشور اروپایی، یک کابوس است.»
 
در نشست غیرعلنی روز سه‌شنبه سناتورهای دموکرات انتقادات خود از برجام را مطرح کرده و دیپلمات‌ها به آنها پاسخ داده‌اند.
 
کنگره آمریکا قرار است ماه آینده، مطابق مفاد قانونی که چند ماه پیش به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم رسید به برجام رأی مثبت یا منفی بدهد.
 
در نشست روز سه‌شنبه که یک دستیار سناتور «دیک دوربین» برگزاری آن را در گفت‌وگو با فارن‌پالیسی تأیید کرد، برخی از نمایندگان دموکرات درباره واکنش ۱+۵ به رد توافق در کنگره دیدگاه‌های مبهمی ابراز کرده و درباره احتمال عقد «توافقی بهتر» سوال کردند.
 
بنا به گفته دو نفر از حاضران در نشست مزبور، «پیتر وستماکوت» سفیر انگلیس احتمال توافق بهتر با ایران را غیرممکن دانست. او درباره احتمال فروپاشی نظام تحریم‌ها در صورت رد توافق در کنگره هم هشدار داد، دیدگاهی که «سرگئی کیسلیاک»، سفیر روسیه در آمریکا هم آن را تأیید کرد.
 
یک سخنگوی سفار انگلیس از اظهارنظر درباره جزئیات نشست غیرعلنی روز سه‌شنبه خودداری کرد اما گفت موضع لندن واضح است: «اگر کنگره این توافق خوب را رد کند و آمریکا مجبور به خروج از آن شود، ایران با یک برنامه هسته‌ای نامحدود با ترتیبات نظارتی ضعیف‌تر مواجه خواهد شد؛ اجماع بین‌المللی فعلی درباره تحریم‌ها از بین خواهد رفت و اتحاد جهانی و فشار بر ایران، آسیب جدی خواهد دید.»
 
آکرمن گفت در این نشست با تأکید بر «دوستی بی‌نظیر آلمان با اسرائیل در میان کشورهای اروپایی» درخواست خود از قانونگذاران آمریکایی را مطرح کرده است.
 
آکرمن در جمع تعداد اندکی از خبرنگاران، از جمله خبرنگار فارن‌پالیسی در مقر سفر آلمان در آمریکا گفت: «دیدگاه ما واقعاً این است که اسرائیل با این توافق، امن‌تر می‌شود.»