به گزارش پارس به نقل از فارس، یوناما با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود شمار افراد غیر نظامی افغانستان که در نیمه اول سال جاری جان خود را از دست داده و یا مجروح شده‌اند را حدود پنج هزار نفر بر آورد کرده که نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، در نیمه اول سال جاری در افغانستان یک‌ هزار و 592 نفر کشته و 3 هزار و 329 نفر مجروح شده‌اند.

در این گزارش آمده است: نزدیک به 90 در صد از قربانیان غیر نظامی افغانستان در اثرحملات مستقیم، بمب‌گذاری‌های محلی، بمب‌گذاری‌های انتحاری و قتل‌های هدفمند، جان خود را از دست داده و یا مجروح شده‌اند.

غیرنظامیان افغانستانی همواره در اضطراب به سر می‌برند

«زید راعد‌الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل این گزارش را تصویر بسیار بدی از زندگی دردناک مردم افغانستان و رنج و مشقت دراز مدت آن‌ها توصیف کرد و گفت: غیر نظامیان افغانستانی حتی هنگام رفتن به کلاس‌های آموزشی، بانک‌ها و حتی مراسم عروسی دراین نگرانی و اضطراب به سر می برند که شاید امروز آخرین روز زندگی آن‌ها باشد.

مصونیت ناقضان بین‌المللی؛ عامل تشدید خشونت‌ها در افغانستان

وی مصونیت ناقضان قوانین بین‌المللی حقوق بشر را بلای حاکم بر کشور افغانستان و عامل تشدید خشونت در این کشور دانسته و بر ضرورت برداشتن گام‌های جدی‌تر در جهت مقابله با کسانی که این گونه مقررات را نقض می‌کنند تاکید کرده است.

بر اساس این گزارش 70 درصد از تلفات غیر نظامیان افغانستان ناشی از اقدامات خشونت‌آمیز مخالفان دولت و 16 درصد از این آمار حاصل اشتباهات نیروهای طرفدار دولت از جمله نیروهای امنیتی این کشور بوده است.

تلفات زنان 23 درصد افزایش داشته است

در گزارش یوناما همچنین آمده که در نیمه اول سال 2015، تلفات زنان 23 درصد  و تلفات کودکان نیز 13 درصد افزایش داشته است.

 «دانیال بیل» رئیس بخش حقوق بشر در دفتر یوناما ضمن ابراز نگرانی از افزایش تلفات زنان و کودک در جریان نبردهای مسلحانه، اظهار داشت: طرف‌های جنگ باید بیشتر مراقب حفاظت جان غیرنظامیان باشند و از آسیب رساندن به زنان و کودکان که پیامدهای طولانی‌مدت و ویرانگر برای خانواده‌ها و جوامع دارد، خودداری کنند.

پیشنهاد یوناما به عناصر ضد دولتی

یوناما در پایان گزارش 108 صفحه‌ای خود به عناصر ضد دولتی پیشنهاد کرده که حملات عمدی بر غیرنظامیان از جمله عبادتگاه‌ها، مراکز فرهنگی، دفاتر دولتی غیرنظامی و دفاتر امداد را متوقف کنند و از شلیک موشک، پرتاب نارنجک در مکان‌های تردد غیرنظامیان، استفاده از مواد انفجاری و اجرای حملات انتحاری خودداری کنند.

نیروهای بین‌المللی به دولت افغانستان کمک کنند

یوناما از نیروهای بین‌المللی نیز خواسته که از دولت افغانستان در زمینه طرح برنامه‌ها برای کاهش غیرنظامیان حمایت کند و اطمینان بدهند که همه نیروهای خارجی مستقر در افغانستان هر نوع اقدام برای محافظت غیرنظامیان در جریان عملیات‌های زمینی و هوایی را مد نظر می‌گیرند.

هسیم: طرفین درگیر در افغانستان تا برقراری صلح به مقررات انسان‌دوستانه احترام بگذارند

«نیکولاس هیسم» فرستاده ویژه سازمان ملل در افغانستان نیز با اشاره به این که غیرنظامیان افغانستان سال‌های طولانی با جان خود غرامت این درگیر‌ی‌های ویرانگر را پرداخت کرده‌اند، بار دیگر ازهمه طرفین درگیر در این کشور خواسته تا زمان تحقق صلح دست کم به تعهدات خود در چهارچوب مقررات بین‌المللی انسان دوستانه احترام بگذارند و مانع از افزایش بیشتر قربانیان بی‌گناه این درگیری‌ها بشوند.

گزارش یوناما نشان می دهد که عناصر ضد دولتی عامل 70 درصد تلفات غیرنظامیان بوده است و سهم این گروه ها در تلفات غیرنظامیان در مقایسه با سایر طرف‌ها همچنان زیاد است.

این آمار نشان می‌دهد طی ماه‌های اخیر تلاش‌های دولت افغانستان برای مذاکره با شبه‌نظامیان طالبان نتوانسته از شدت خشونت‌ها در این کشور بکاهد.

این در حالی است که مرگ «ملا محمد عمر» سرکرده طالبان و تعویق دور دوم مذاکرات صلح، آینده مذاکرات را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.