به گزارش پارس به نقل از ایسنا، هماهنگ کننده روابط بین‌الملل در حزب حاکم یونان (سیریزا) ضمن ابراز نارضایتی نسبت به درخواست کشورهای عربی در خصوص قطع روابط یونان با رژیم صهیونیستی گفت: یک حزب کمونیستی فعال وجود دارد که اکثر کشورهای عربی در صدد مخالفت با آن هستند. روابط میان یونان و اسرائیل در ضمن سیاست خارجه آتن قرار دارد.

اظهارات این مسئول در جریان مصاحبه وی با یک خبرنگار فلسطینی انجام شد که انتقاداتی را علیه دولت یونان به دلیل گسترش روابط خود با اسرائیل مطرح کرد.

سخنان تریگازیس در خصوص رویکردی که دولت سیریزا برای گسترش روابط خود با رژیم صهیونیستی به کار گرفته است همانند سیاستی که جورج باباندریو، نخست وزیر سابق این کشور در سال 2010 آن را آغاز کرد.

این رویکرد ادامه یافته و با روی کار آمدن هر دولت جدیدی در یونان تقویت می‌شود بطوریکه در ماه‌های اخیر توسط پانوس کامینوس، وزیر دفاع این کشور و نیکولاس کوتزیاس، وزیر خارجه این کشور رهبری شده است.

موافق

یک تحلیلگر استراتژیک موافق این رویکرد می‌گوید: روابط میان یونان و اسرائیل به طور طبیعی گسترش و به صورت پیوسته بهبود می‌یابد و این در راستای همکاری سیاستمداران دو کشور است که در سال‌های گذشته به دلیل وجود منافع مشترک در زمینه‌های مختلف رشد کرده است.

وی در گفتگو با الجزیره تاکید کرد: این روابط طیف گسترده‌ای از مسائل سیاسی، اقتصادی و موضوعات امنیتی را شامل می‌شود و دیدارهای گسترده میان مسئولان یونان و رژیم صهیونیستی به ویژه وزرای دفاع، خارجه و انرژی دلیل بر این سخن است.

از سوی دیگر، یک تحلیلگر سیاسی دیگر اظهار داشت که تداوم همگرایی دولت یونان با رژیم صهیونیستی در چارچوب تلاش آن برای استفاده از مقادیر احتمالی هیدروکربنات در خاورمیانه است. این مساله اهمیت بسیاری را برای دولت سیریزا دارد به طوریکه روابط تاریخی یونان و فلسطین را در مرتبه بعدی قرار می‌دهد.

وی گفت: ارتباط میان وزیر دفاع یونان با رژیم صهیونیستی به دلیل نیاز طرف یونانی به محور دفاعی قوی در خاورمیانه برای برقراری توازن با ترکیه است که منافع متناقضی با این کشور دارد.

مخالف

یکی از مسئولان برجسته سیریزا در مقاله‌ای اظهار داشت که توجه به رژیم صهیونیستی مبتنی بر همکاری نظامی است، زیرا این رژیم از زمان شکل گیری خود جامعه‌ای نظامی بوده است و نقش آن به عنوان بازیگر منطقه‌ای مستلزم این امر است.

وی گفت: بالگردهایی که هر دو سال یکبار غزه را بمباران می‌کنند هم اکنون در شهر لاریسای یونان مستقر هستند.

وی در خصوص توافق نامه نظامی اخیری که وزیر دفاع یونان با رژیم صهیونیستی امضا کرد، گفت: توافق نامه ای که با اسرائیل امضا شده پیشتر تنها با آمریکا به امضا رسیده است.

این مسئول گفت: اعتراض به این سیاست تنها به دلیل همبستگی تاریخی یونان با ملت فلسطین نیست بلکه به دلیل سخن اشتباهی است که می‌گویند (دشمن دشمنت دوست توست). این سخن هیچ ارتباطی با سیاست خارجه چند جانبه ندارد.

زیبا نشان دادن چهره اسرائیل

نماینده‌ای در حزب سیریزا با اشاره به کمپینی که طی سال‌های گذشته برای زیبا نشان دادن چهره رژیم صهیونیستی در نزد یونانی‌ها آغاز شده است نسبت به این مسأله ابراز تاسف کرد چرا که این تلاش‌ها با دولت حزبش تغییر نکرد.

وی گفت: نظریه‌هایی که مدعی است یونان از طریق همگرایی با اسرائیل دارای امنیت و قدرت بیشتری خواهد شد نظریه‌های اشتباه است.

وی استفاده از تناقض‌ها در منطقه را امری منطقی دانست اما تاکید کرد، قرار دادن اسرائیل به عنوان همپیمان استراتژیک خود تحولی مثبت ارزیابی نمی‌شود.

وی همچنین از عدم اطلاع رسانی دولت خود به شهروندان در خصوص اقدامات مربوط به همکاری با اسرائیل انتقاد کرد و گفت، پیشرفت روابط یونان و رژیم صهیونیستی بخشی از ائتلاف بزرگتری است که شامل قبرس و مصر نیز می‌شود.

این نماینده افزود: تلاش‌های وزیر دفاع و خارجه یونان هیچ فایده‌ای برای استقلال کشور ندارد بلکه موجب ناآرامی بیشتر در منطقه می‌شود.

وی گفت: مسیر دولت یونان به سمت رژیم صهیونیستی به روابط یونان با جهان عرب لطمه وارد خواهد کرد.