پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات گفت: نقش منطقه ‌ای ایران روز به ‌روز بیشتر خواهد شد. ما در مسیر درستی در سیاست خارجی قرار داریم و کشورهای منطقه باید از این ظرفیت استفاده کنند وگرنه ضرر خواهند کرد.

دکتر حمید رضا آصفی سفیر سابق ایران در فرانسه و امارات متحده عربی سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: برخی حاکمان منطقه، فکر می ‌کنند اوج ‌گیری جمهوری اسلامی جا را برای آنها تنگ می‌کند، در حالی‌ که ایران نشان داده است توانمندی خود را در خدمت منافع منطقه قرار می‌دهد. 

وی افزود: باید بپذیریم ایالات‌ متحده و پنج کشور دیگر نبودند که حقوق هسته‌ ای را به رسمیت بشناسند بلکه ایران بود که با ایستادگی و امروز با تکیه بر توانمندی دیپلماسی دولت، ایران را به طرف مقابل ‌قبولاند. 

وی اضافه کرد: کشورها وزن خودشان را خود تعیین می‌کنند. اتفاقات منطقه‌ای پس از توافق، تغییر ماهیت خواهند داد. 

سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات تصریح کرد: اگر دست ایران را که برای رفتار سازنده و ارتباطات منطقه‌ای و اسلامی دراز شده، نگیرند به سمت دوستی‌های پنهان و اتحادهای غیرمترقبه علیه ما می‌ روند اما آخر و عاقبت آن برای ایران خیر است. 

آصفی افزود: ما سربلند بیرون آمدیم، اما پس از جمع بندی هسته‌ای، دولتمردان و همه مسوولان، نهادها و مردم باید با انسجام و هوشیاری برای توسعه تلاش کنند. 

سابق ایران در فرانسه و امارات متحده عربی خاطرنشان ساخت: به ‌عنوان یک دیپلمات مطلع به شما می‌گویم از مقام معظم رهبری تا رده‌های بسیار پایین در کشور، همه به‌ دنبال یک منطقه توسعه ‌یافته و استفاده از ظرفیت‌ های وحدت اسلامی هستند. 

وی افزود: اولین کشوری که طرح همکاری منطقه‌ای ارایه کرد ایران بود که از آن به ‌عنوان همکاری منطقه‌ای ٢+٦ یاد می‌ شد اما به ‌خاطر کارشکنی‌ ها پا نگرفت.

سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات با اشاره به اینکه بیداری اسلامی به دروازه های ریاض رسیده است گفت: حتما سعودی‌ ها نگران قدرت‌ گرفتن ایران هستند. حتما بیداری اسلامی دیر یا زود شاکله حکومتی این کشورها را عوض می‌کند. ممکن است در عربستان تا دو دهه آینده شاهد آن نباشیم اما اتفاق می‌افتد.

آصفی افزود: ترکیه در همین مدت اخیر و پس از انتخابات، تاوان توجه ‌نکردن به نصیحت‌ها را پرداخت. اینهایی که در رسانه‌ ها مطرح می‌شود، تنها بخش کوچکی از مسایل ترکیه است. 

وی اضافه کرد: بارها در خفا در مذاکرات دیپلماتیک سعی کردیم به ترک‌ ها بگوییم راهی که در منطقه می‌ روند به ترکستان خواهد رسید و حالا دولت اردوغان که به اسم اسلام هم بر سر کار آمد، تاوان آن را می ‌دهد. 

وی تصریح کرد: تحولاتی که در جهان عرب اتفاق افتاد، برخی کشورها را نگران قدرت جمهوری اسلامی کرد و کارشکنی‌ های جهان نیز شدت گرفت. سعودی‌ها هزینه بسیاری کرده‌ اند و می‌ کنند و این دیگر قابل‌ کتمان نیست. 

سابق ایران در فرانسه و امارات متحده عربی درخصوص همکاری اعراب، آل سعود و اسرائیل گفت: عربستان قبلا در جنگ‌های ٣٣‌ روزه حزب‌ الله و اسرائیل و در جریان حمله این رژیم به غزه و نبرد ٢٢ روزه به حماس بیشترین چراغ سبز را نشان داد و اسناد آن اخیرا افشا شده است.

آصفی افزود: همسویی برخی اعراب و اسرائیل از گذشته وجود داشته، فقط امروز تحت ‌تاثیر تحولات منطقه و موضوع سوریه، لبنان، فلسطین، یمن و عراق، تشدید شده است علت این نبود پرنسیب در سیاست خارجی اعراب هم روشن است. 

وی اضافه کرد: وقتی یک نظام فقط به حفظ خود فکر کند، تحقیر ملی را می‌پذیرد تا حفظ شود. اگر می‌ بینید نظام ایران و حتی اکثریت مردم مدافع آرمان انسانی فلسطین هستند اما آنهایی که ادعای عربی‌ بودن قضیه را دارند، از پشت به غزه خنجر می‌زنند، به ‌خاطر حفظ یک خاندان و مجموعه است که غرور ملی خود را در پای ماندن خود ذبح می‌کند. این اصلا عجیب نیست. 

سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات یادآور شد: در این دو دهه، تحولات منطقه ‌ای و جهانی بسیاری دیده‌ ایم که همگی کم‌ سابقه هستند. مبارک به قیمت حفظ خود، کشوری بزرگ با تمدن دیرینه و وزنه جهان اسلام یعنی مصر را به حضیض کشیده بود. 

آصفی افزود: لازم نیست دور‌تر برویم. صدام و قذافی و رفتارهای اینها با مردم کشورهایشان و سیاست خارجی تخریبی ‌ای که داشتند را هنوز فراموش نکرده‌ایم. برخی سردمداران منطقه خود را مالک منطقه می‌ دانند و به ‌هرحال آزادمنشی و استقلال‌ خواهی مردم ایران که خود را شایسته توسعه می ‌دانند، برای آنها قابل ‌پذیرش نیست.