به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر امیرحسین دوایی در نشست خبری با اشاره به آخرین رتبه بندی های دانشگاه علم و صنعت گفت: این دانشگاه در رتبه بندی تایمز با رتبه ۶۹ جزء ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار گرفته است.

رتبه دانشگاههای مهندسی

وی با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت در رتبه بندی NTU در سال ۲۰۱۴ در بخش دانشگاه های مهندسی نیز جزء ۲۰۰ دانشگاه برتر قرار گرفته است، افزود: در این رتبه بندی که از دید مهندسی بود دانشگاه شریف رتبه ۱۴۹، دانشگاه امیرکبیر ۱۴۹، دانشگاه تهران ۱۵۵، دانشگاه علم و صنعت ۱۹۳ و دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه ۲۸۷ را به خود اختصاص دادند.

دوایی اظهار داشت: همچنین دانشگاه علم و صنعت رتبه ۶۰ را در حوزه مهندسی مکانیک به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در حوزه کامپیوتر رتبه ۱۶۸، در حوزه عمران رتبه ۱۷۸، در حوزه برق ۲۳۱ و در رتبه مهندسی شیمی ۲۵۶ را کسب کرده است.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه ۵ نفر از دانشجویان این دانشگاه رتبه های زیر ۳۰۰ کنکور را به خود اختصاص داده اند، خاطرنشان کرد: این دانشگاه از نظر تعداد مقالات در ISI رشد زیادی داشته است.

رشد دانشگاه علم و صنعت در تولید مقالات

وی افزود: تا سال ۲۰۱۴، تعداد ۱۱۴۰ مقاله ISI منتشر کرده ایم که این نشان می دهد نسبت به سال ۲۰۱۳، ۱۰ درصد در این زمینه رشد داشته ایم. همچنین مقالات این دانشگاه از لحاظ کیفیت ۲۵ درصد رشد داشته است.

دوایی ادامه داد: پیش بینی می کنیم در سال ۲۰۱۵ نیز نسبت به سال گذشته از لحاظ کیفیت و تعداد مقالات رشد داشته باشیم.

به گفته وی همچنین در بخش نشریات علمی – پژوهشی نیز ۱۳ درصد رشد پیدا کرده ایم و قرار است یکی از مقالات دارای ضریب تاثیر که جزء مقالات ISI نیز هست، در موسسه اشپرین گل منتشر شود.

آخرین وضعیت ماهواره های دانشگاه علم و صنعت

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه بنا داریم پروژه هایی را به مرحله اجرائی برسانیم که مخاطب بیرونی دارند، گفت: تنها دانشگاهی که ماهواره ساخته این دانشگاه بوده است و یکی از این ماهواره ها، ماهواره «نوید» بود که در مدار قرار گرفت و ماهواره «تدبیر» نیز در مرحله نوبت به پرتاب است. همچنین ماهواره بعدی با نام ماهواره «ظفر» در حال تکمیل است.

وی با بیان اینکه در حوزه علوم پزشکی طرح هایی داریم اظهار داشت: طرح «ایجاد حرکت از طریق تحریک عضلات برای بیماران قطع نخاع» یکی از طرح های مهم این دانشگاه به شمار می رود و قرار است در پی آن دستگاهی برای تحریک عضلات بیماران قطع نخاعی تولید شود. این دستگاه در دانشگاه طراحی شده و در مرحله تست های کلینیکی است.

دوایی با اشاره به طرح های کلان ملی دانشگاه علم و صنعت در ادامه گفت: قطار پرسرعت، موتورهای هوایی و توربین گاز از طرح های کلان این دانشگاه به شمار می روند و در حال اجرا هستند.

مذاکره با کشور کره برای قطار سریع السیر

وی با تاکید بر اینکه در حوزه روابط بین الملل نیز فعالیت هایی انجام می دهیم، گفت: بنا داریم تا برای پروژه قطار پرسرعت با کشور کره مذاکراتی داشته باشیم تا این طرح به نتایجی برسد. همچنین با شرکت راه آهن در حال مذاکره هستیم تا خط برقی سازی تهران-مشهد را راه اندازی کنیم. اکنون آنها در مرحله ارزیابی پیشنهادات هستند.

ایجاد فن راه در دانشگاه علم و صنعت

وی در خصوص «فن راه» که یکی از فعالیت های دانشگاه برای تبدیل ایده به محصول است گفت: با توجه به اینکه ایجاد هر تغییر فرهنگی از دانشگاه ها انجام می گیرد به همین دلیل به فکر راه اندازی فن راه در دانشگاه افتادیم تا از این طریق بتوانیم ایده های دانشجویان را به تولید محصول نزدیک کنیم.

معاون دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه فن راه از ۵ ماه پیش آغاز به کار کرده است، گفت: ایجاد فن راه به افزایش توان دانشجویان در انجام کارهای گروهی و چند تخصصی با خلاقیت خودشان منتهی می شود. بدین صورت که ابتدا دانشجویان در یک فضای کاری به ارائه خلاقیت ها می پردازند و در کنار اینها مشاوره هایی برای تبدیل ایده به محصول دریافت می کنند.

وی ادامه داد: در کنار دو شرکت دیگر، شرکتی با عنوان مشاوره تجاری و اقتصادی در کنار خلاقان هستند تا برنامه ریزی هایی برای تولید محصول حاصل از ایده دانشجویان در فن راه را ارائه کنند.

دوایی در خصوص تفاوت مراکز رشد و فن راه گفت: در مراکز رشد موضوع افزایش و زایش شرکت ها وجود دارد اما در فن راه خلاقیت و نوآوری های دانشجویان علاوه بر ایجاد کسب و کار جدید نیز مطرح است.

وی با اشاره به نمونه دستاورد ایستگاه خلاقیت فن راه دانشگاه علم و صنعت گفت: ساخت ریز ماهواره یا کنترل وضعیت و امکان تصویربرداری از زمین در فن راه به عنوان برترین خلاقیت مقام اول را کسب کرده است.

معاون دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: اکنون ۲۲ شرکت در مراکز رشد دانشگاه علم و صنعت وجود دارد، همچنین تاکنون چهار شرکت به عنوان شرکت دانش بنیان شناخته شده اند.

وی گفت: برای راه اندازی دفاتر تجاری سازی در دانشگاه برنامه هایی در دست اجرا داریم که در این راستا قرار است با سرمایه گذارانی برای اجرایی شدن طرح ها تعامل داشته باشیم.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۰ مورد از طرح های پژوهشی در دانشکده مکانیک در جهت تجاری سازی مورد ارزیابی قرار گرفته اند.