به گزارش پارس، محسن جلیلوند کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره اظهارات تند جان‌ کری در کنگره و تهدید ایران به حمله نظامی گفت: این اظهارات جهت اقناع مخالفان صورت گرفته است.

وی افزود: اظهارات و تلاش‌های جان کری پس از توافق به خصوص در کنگره برای راضی کردن جناح‌های داخلی آمریکا صورت گرفته ضمن اینکه وی کوشید تا رژیم صهیونیستی و لابی‌های این رژیم را در آمریکا و عرصه بین‌الملل قانع کند.

جلیلوند اظهار داشت: جان کری و اوباما می‌کوشند تا گروه‌های صاحب نفوذ در کنگره علی‌الخصوص لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا را راضی و آنها را متقاعد کنند که قرار نیست دولت آمریکا امتیاز دیگری به ایران دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: اظهارات مقامات آمریکایی پس از توافق هسته‌ای با ایران بیشتر برای اقناع مخالفان و به منظور توجیه داخل این کشور صورت گرفته تا از اظهارات تند آنان علیه توافق هسته‌ای جلوگیری شود.

وی گفت: طرف‌های مقابل ایران در مذاکرات هسته‌ای 90 درصد قدرت آتش دنیا، 75 درصد اقتصاد دنیا و 30 درصد جمعیت دنیا را در اختیار دارند، لذا خیلی نباید از آنها انتظار رعایت آداب مذاکره و گفتارهای پس از توافق را داشت.

وی افزود: این کشورها علاوه بر نگاه استکباری دارای نگاه هژمونی و برتری‌طلبانه مطلق نیز هستند و می‌کوشند تا کشورهای دنیا خارج از ریل تعیین‌ شده برای آنها از سوی این ابرقدرت‌ها، حرکتی نداشته باشند.