به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان در کنفرانسی خبری به تشریح برنامه جامع اقدام مشترک و نیز قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره برنامه هسته‌ای کشورمان پرداخت.

عراقچی در ابتدا از حمایت‌های مردم و همچنین رهبر معظم انقلاب در فرآیند مذاکرات تشکر و قدردانی کرد. معاون وزیر امور خارجه کشورمان از فعالیت‌ها و اطلاع‌رسانی خبرنگاران طی دو سال گذشته بالاخص یک ماه پایانی مذاکرات هسته‌ای نیز تمجید کرد.

دوره نظارت شورای امنیت 10 سال خواهد بود نه بیشتر

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره درخواست‌های چند روز اخیر آمریکا برای افزایش دوره نظارت شورای امنیت بر برنامه هسته‌ای ایران از 10 به 15 سال گفت:‌" چنین چیزی امکان ندارد، قطعنامه شورای امنیت که پریروز صادر شد کاملا روشن شده و تاریخ خاتمه بررسی شورای امنیت در این قطعنامه کاملا مشخص است و هیچ جای ابهامی ندارد. بنابراینطول دوران نظارت شورای امنیت از نظر قطعنامه و به صراحت آن همان ده سال است."

وی در ادامه افزود: "اینکه اعلام شده بعد از 10 سال اینها قصد دارند قطعنامه جدید دیگری ارائه دهند و موضوع بازگشت‌پذیری را برای چند سال دیگر تمدید کنند خواسته‌ای است که ابراز کرده‌اند ولی از نظر ما هیچ اعتباری ندارد، بخشی از توافق نیست و اعتقاد داردم که قطعنامه شورای امنیت صراحت کامل دارد و بنابراین هر تاریخی پس از ده سال فاقد موضوعیت است."

عراقچی در ادامه پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: "بحث اجرای توافق طبعا به اندازه مذاکرات مربوط به مذاکرات هسته‌ای اهمیت داشته. من می‌دانم که دولت در کلیت خودش نسبت به این موضوع جدیت و اهتمام دارد. حتما ساز و کاری در سطح دولت تشکیل خواهد شد، چون بحث تحریم‌ها و اجرای آنها بحثی است که به وزارتخانه‌های مختلف و مجموعه دولت مربوط می‌شود.... در داخل وزارت خارجه هم ساز و کاری را ایجاد خواهیم کرد که پیگیری‌های لازم را از بعد سیاسی و سیاست خارجی آن انجام دهد. اجرای توافق و پیگیری تعهدات طرف مقابل برای ما از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و حتما این کار را انجام خواهیم داد."

اینکه 10 سال دیگر می‌خواهند قطعنامه‌ جدیدی صادر کنند ارزش توجه زیادی ندارد

مذاکره کننده ارشد ایران در گفتگوها با گروه 1+5، می‌گوید: "اظهاراتی که از سوی طرف مقابل اعلام می‌شود به تعبیر مقام معظم رهبری همان رجز‌خوانی‌هایی است که مقداری از آن طبیعی است. بعد از هر مذاکراتی قابل انتظار است که طرف‌های مذاکراتی ادعاها و صحبت‌هایی را مطرح کنند که بتوانند فضای داخلی را کنترل کنند."

وی افزود: "روال قانونی در کشورهای 1+5 و داخل آمریکا نیز باید طی شود. لابی‌های مختلف به کار افتاده‌اند که جلوی این کار را بگیرند. طبیعی است که در این رابطه چیزهایی را بشنویم. آنچه که از نظر ما مهم است این است که توافقی که صورت گرفته، قطعنامه‌ای که صادر شده در خصوص دوره زمانی روشن و بدون هیچگونه ابهامی است و همه طرف‌ها باید به همین پایبند بمانند. هر گونه اظهارنظری غیر از این شود به آن اعتراض می‌کنیم. در این خصوص هم به مقامات آمریکایی و سایر کشوهای 1+5 اعتراض کرده‌ایم که کاری خلاف توافقاتی که انجام شده صورت نگرفته. البته این مسأله فی‌النفسه به نظر من ارزش خاصی ندارد. اینکه اعلام کنند 10 سال دیگر قصد دارند قطعنامه‌ای بدهند به شورای امنیت برای تصویب به نظر من خیلی ارزش توجه زیادی را ندارد. با این حال ما در بقیه موارد تعهدات طرف مقابل را رصد و دنبال کرده و هر گونه کوتاهی و یا تخلفی در تعهدات‌شان مشاهده کنیم از طریق سازوکاری که در داخل توافق مشخص شده پیگیری خواهیم کرد."

پرونده ایران در آژانس پس از اتمام دوره توافق به حالت عادی برمی‌گردد

معاون وزیر امور خارجه ایران در ادامه با تأکید بر اینکه پس از اتمامموضوعات مندرج در توافق، پرونده ایران از شورای حکام خارج خواهد شد، گفت: "برخورد آژانس و شورای امنیت با ایران به مانند دیگر اعضای ان‌پی‌تی فاقد سلاح هسته‌ای خواهد بود. یعنی عادی شدن پرونده در شورای حکام و در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بعد از طی دوره توافق خواهد بود."

آمریکا نباید انتظار تغییر سیاست‌های ایران را داشته باشد

عراقچی درباره تکرار ادعاهای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر حمایت ایران از تروریسم و تداوم حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی گفت: "ما هیچگاه انتظار تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را به غیر از مسائل هسته‌ای نداشته و نداریم. آمریکا هم نباید انتظار تغییر سیاست‌های ایران را داشته باشد الا در چارچوب موضوع توافقی که در بحث هسته‌ای داشته‌ایم."

وی افزود: "توافق در مذاکرات هسته‌ای به معنای این نیست که هیچ یک از سیاست‌های ما نسبت به منطقه، نسبت به نظام سلطه، نسبت به سیاست‌های خصمانه آمریکا و نسبت به حمایت از دوستان‌ و متحدان‌مان در منطقه، تغییری پیدا بکند. اگر این سیاست‌ها توسط دولت دیگر و آمریکا تلقی به تروریسم و مسائل دیگر می‌شود، برداشت ناصواب و اتهاماتی است که همچون گذشته به دولت جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شود و از نظر ما اعتباری ندارد. ما هیچگاه انتظاری جز این هم از طرف مقابل نداشته‌ایم. من بارها عرض کرده‌ام که حل و فصل مسأله هسته‌ای و رسیدن به توافق تنها مدیریت یکی از موضوعات بین ایران و کشورهای غربی و یا بین ایران و آمریکا است. این به معنی عادی شدن روابط و تأثیر بر سایر موضوعات فی‌مابین نیست. بنابراین، سیاست خارجی طبق روال گذشته ادامه داشته و ما انتظار تداوم سیاست‌های خصمانه طرف مقابل را هم همچنان داریم."