به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در دیدار هیئت سوئیسی به‌ریاست ایو رُسیه، قائم‌مقام وزیر امور خارجه این کشور، گفت: توافق هسته‌ای نشانه روشنی از صداقت ایران در بحث دستیابی به فناوری هسته‌ای است و امیدوارم طرف غربی نیز همین گونه در اجرای تعهدات خود صداقت داشته باشد.

وی افزود: تلاش‌های رئیس‌جمهوری ما و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در حصول به توافق با گروه پنج به‌علاوه یک عملاً به دنیا نشان داده است که ایران در خصوص فناوری هسته‌ای صادق است و به‌دنبال تولید سلاح هسته‌ای نبوده و نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر با ابراز "امیدواریم طرف‌های مذاکره‌کننده نیز در عمل و در اجرای تعهدات خود این صداقت را نشان دهند" گفت: باید خاطرنشان کنم که عزم ایران برای دسترسی به علم و فناوری جدی است و در این زمینه از ابتدا محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده است ناشی از معیارهای دوگانه و تبعیض نسبت به ایران بوده است.

لاریجانی با انتقاد از وجود طرز فکر نادرستی میان برخی از طرف‌های غربی مبنی بر اینکه ایران در بحث هسته‌ای پیشرفت‌های فنی و علمی بالاتر از حد مجازی داشته است، افزود: جمهوری اسلامی ایران طبیعتاً برای رفع سو‌ءتفاهم‌ها و اعتمادسازی، آمادگی انجام اقداماتی را که در توافقنامه آمده است، دارد ولی اگر کسی فکر کند که ما در خصوص پیشرفت‌های فنی، صنعتی و علمی دارای سقفی هستیم و می‌توان محدودیت‌های علمی برای ما گذاشت، دچار فهم اشتباه شده است.

وی با تأکید بر اینکه طبیعتاً ایران به تمام مواد موافقت‌نامه‌ای که امضا کرده است، پایبند خواهد بود، گفت: به همین میزان ما نیز انتظار داریم طرف‌های مقابل، به لفظ و معنای این توافق‌نامه پایبند باشند.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به سابقه تاریک برخی از کشورهای غربی در تعامل با ایران، گفت: اگرچه ما در بعضی از این کشورها سابقه خصومت دیرینه‌ای نسبت به کشورمان سراغ داریم و فکر نمی‌کنیم این خصومت‌ها به‌زودی و یا به‌سرعت از بین برود، اما در عین حال رئیس‌جمهوری محترم ایران قدم شجاعانه‌ای برداشته و مورد حمایت اکثریت ملت و مسئولان نظام است و مطمئن هستم که این تلاش‌ها می‌تواند نادرستی عمده تهمت‌هایی را که نسبت به ما در جهان مطرح شده است ثابت کند و بی‌اساس بودن آنها را به نمایش بگذارد.

لاریجانی درباره همکاری‌های حقوق بشری میان ایران و سوئیس نیز، گفت: دو کشور زمینه‌های زیادی در خصوص همکاری‌های مشترک داشته‌اند که متأسفانه در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده و امیدواریم در زمینه انرژی و سایر زمینه‌ها رشد سریع پیدا کند.

وی اضافه کرد: گفت‌وگوهای دوجانبه حقوق بشری، همراه با همکاری‌های قضایی میان ایران و سوئیس سابقه خوبی دارد و ما امیدواریم در دور آینده، این گفت‌وگوها غنی‌تر از گذشته و محتوایی‌تر برگزار شود.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: در زمینه حقوق بشر ما از هیچ‌گونه شفاف‌سازی ابایی نداریم، منتهی انتظار این است که طرف‌های مقابل ما نیز در صدد فهم نظام مدنی ما باشند نه دنبال کردن اهداف و اغراض سیاسی؛ و گفت‌وگوها در فضای تعامل مثبت صورت بگیرد. خوشبختانه ما با کشورهای متعددی در اروپا و آسیا این گفت‌وگوها را داریم و نتایج خوبی هم از آنها گرفته‌ایم.

همچنین "ایو رُسیه" قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوئیس نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از توافق هسته‌ای به عمل آمده میان ایران و قدرت‌های جهانی، نسبت به آینده توافقات هسته‌ای که انجام شده است، اظهار امیدواری کرد و خواستار باز شدن و گسترش مسیر همکاری‌های کشورهای اروپایی با ایران شد.

وی افزود: ما بسیار امیدوار هستیم که با این توافق به دست آمده ایران به‌سرعت جایگاه تأثیرگذار واقعی خود را در منطقه و جهان تعمیق بخشد.

"رسیه" با قدردانی از ایران به‌دلیل ارائه کمک به برنامه‌های انسان‌دوستانه سوئیس در خصوص مردم سوریه، افزود: ما معتقدیم مسائل منطقه بدون حضور ایران و نقش مثبت ایران راه‌حل ساده‌ای نخواهد داشت.

قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوئیس در ادامه اظهار داشت: ما در امر کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه نیاز به کمک‌های ایران داریم و معتقدیم بدون کمک ایران این امور محقق نمی‌شد.

همچنین دراین‌باره لاریجانی نیز گفت: امروز مردم یمن هم قربانی تجاوز بسیار خشن و بلکه خشونت بدون مرز قرار گرفته‌اند و نباید فراموش شوند.

"رسیه" در پایان این دیدار ضمن اعلام آمادگی کشورش برای توسعه روابط در زمینه‌های مختلف با کشورمان، گفت: ما بسیار علاقه‌مند هستیم گفت‌وگوهای دوجانبه حقوق بشری ایران و سوئیس را که در واقع ششمین دور این مذاکرات محسوب می‌شود و مدتی است به تأخیر افتاده، مجدداً از سر بگیریم.

قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوئیس اظهار امیدواری کرد با آغاز مجدد این گفت‌وگوها فصل تازه‌ای در این روابط آغاز شود و این گفت‌وگوها وسیع‌تر و غنی‌تر در آینده ادامه پیدا کند.