به گزارش پارس به نقل از فارس، علی لاریجانی صبح امروز یکشنبه طی سخنانی در همایش قوه قضائیه که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به حوادث پس از انقلاب، اظهار داشت: در کشور ما همه این حوادث تجربه و پشتوانه‌ای برای ملت ایران شده است، از ابتدای انقلاب جریان‌های گروهکی در کشور دنبال تجزیه‌طلبی بودند و اقدامات تروریستی از همان روزهای نخست انقلاب آغاز شد و همگی شاهد بودیم که چقدر ضربه به ملت ایران وارد کرد.

لاریجانی همچنین اظهار داشت: بیش از ۱۷ هزار شهید در جریان‌های تروریستی تقدیم کردیم و در آخر هم جنگ تحمیلی را توسط عراق علیه کشور ما به راه انداختند که تقریبا با همه قوای استکباری و البته برخی کشورهای عنود منطقه در این جنگ حضور داشتند.

وی افزود: علت آنکه این حوادث نتوانست در اراده ملت ایران تأثیری بگذارد ۲ چیز است، یکی ریشه‌دار بودن ملت ایران بود و دیگری هوشمندی رهبری بود.

رئیس مجلس گفت: ملت ایران در مقابل مصائب آمریکا و غرب راه خودش را گم نکرد بلکه اراده ملت ایران در برابر آمریکا و استکبار قوی‌تر شد،‌ ملت بزرگ ایران که در زمان امام خمینی (ره) و چه در زمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از نعمت داشتن رهبری هوشمند برخوردار بودند که این امر در جهت دادن به اراده ملت ایران به سمت ایستادگی در برابر مصائب آمریکا و غرب بسیار مؤثر بوده و نقش بی‌بدیلی داشته است.

وی با بیان اینکه باید از تجربیات گذشته استفاده کرد،‌ گفت: وقتی حادثه‌ای مانند هفت تیر رخ داد، نه تنها تزلزلی در اراده ملت ایران ایجاد نکرد بلکه اراده این ملت قوی‌تر شد لذا باید از میراث گذشته درست درس بگیریم و در آینده از آن استفاده کنیم.

لاریجانی تأکید کرد: یکی از چالش‌های امروز ما موضوع هسته‌ای است که در سطح ملی با آن مواجهیم، باید رفتار آمریکا در برخورد با تروریست‌ها را بررسی کنیم، همه ما شاهد پذیرایی و حمایت آمریکا از تروریست‌ها هستیم که هیچ توجیهی از نظر حقوقی و اخلاق سیاسی ندارد، این فریادهایی که غربی‌ها می‌زنند برای مبارزه با تروریسم هیچ سنخیتی با آن اخلاق سیاسی ندارد لذا به نظر می‌رسد باید ساز و کاری فراهم شود که اگر کشورهایی از تروریست‌ها استفاده ابزاری می‌کنند، تاوان رفتارهایشان را بدهند و هزینه بدهند، همانطور که احکامی را درباره ایران صادر می‌کنند باید تاوان حمایت‌شان از تروریست‌ها را نیز بپردازند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مسائل هسته‌ای، گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیرشان به خوبی سابقه مذاکرات هسته‌ای را توضیح دادند که چگونه در چند سال اخیر از طریق مذاکرات، پرونده هسته‌ای ایران پیگیری شد، همه هدف غربی‌ها از اعمال تحریم‌ها تعطیل شدن فناوری غنی‌سازی هسته‌ای در ایران بود، آنها به تصور خودشان تحریم‌های هوشمندانه و فلج‌کننده را بر ایران تحمیل کردند تا ایران فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای نداشته باشد، اما این تحریم‌ها نه تنها فلج‌کننده نبودند بلکه خودشان از ادامه تحریم‌ها ناامید شدند و چون ناامید شدند تقاضایی از کانال‌های مختلف درسال پایانی دولت دهم ارائه و قبول کردند غنی‌سازی در ایران انجام شود و البته در مطلبی که ارسال کرده بودند، این موضوع درج شده بود.

لاریجانی خطاب به غربی‌ها گفت: شما قرار بود ایران را تسلیم کنید اما خودتان تقاضای مذاکره دادید، پس از آن تقاضا، مذاکرات هسته‌ای آغاز شد و در این مذاکرات آنچه به عنوان اصل برای ما وجود داشت،‌ استفاده ایران از فناوری هسته‌ای به صورت صلح آمیز بود، چه در تحقیق و توسعه و چه غنی‌سازی اورانیوم.

رئیس مجلس بر همین اساس یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرمودند ما محدودیت‌هایی را در حوزه فناوری هسته‌ای می‌پذیریم اما این حجم از محدودیت‌ها تاکتیکی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم، البته حواشی در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد، برخی وزرای غربی ژست‌های مختلفی می‌گیرند و فرمایشات گوناگونی دارند که کاملا تبلیغاتی است، باید به آنان گفت حالا که وجود غنی‌سازی در ایران را پذیرفتید، پس عاقلانه عمل کنید.

وی با بیان اینکه طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای به خاطر همین رفتارهای غربی‌هاست، گفت: غربی‌ها تصور می‌کنند باید توقعات‌شان را بالا ببرند و قدرت چانه‌زنی‌شان را افزایش دهند تا شاید در لحظات آخر بتوانند بهره‌ای ببرند اما در اشتباهند.

وی با اشاره به تصویب قانون الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای، گفت: آنچه در مجلس تصویب و ابلاغ شد همین نکته در آن وجود داشت که موضوعات اصلی غنی‌سازی هسته‌ای و تحقیق و توسعه نباید در مذاکرات هسته‌ای آسیب ببینند، این موضوع باید با چارچوب‌های مدنظر حفظ شود، نمایندگان مجلس با دقت نظر این قانون را تصویب کردند.

رئیس مجلس ادامه داد: یک بار دیگر جریان‌های غربی در مذاکره با ایران اشتباه می‌کنند، سال‌ها پیش که غربی‌ها و آمریکا عراق را اشغال کردند، چنین اشتباهی را مرتکب شدند، آنها تصور کردند چون عراق را اشغال کردند می‌توانند به کشورهای دیگر زور بگویند، آقای بلر نخست‌وزیر اسبق انگلیس در مصاحبه‌ای گفته بود ما میوه اشغال عراق را در تهران چیدیم اما دیدید که نچیدید و ما پس از حدود ۲.۵ سال تبلیغ غنی‌سازی اورانیوم در دولت هشتم، دوباره به روال سابق بازگشتیم.

رئیس مجلس اضافه کرد: تصور نکنید ایران امروز نیازمند توافق هسته‌ای است،‌ ما از توافق استقبال می‌کنیم چون به نفع همه است اما فکر نکنید اگر بخواهید بیشتر از این فشار بیاورید، ایران تحمل می‌کند،‌ شما با این کار ایران را از ادامه مذاکرات منصرف می‌کنید و ما را مجبور می‌کنید مسیر فناوری هسته‌ای را با شتاب بیشتری طی کنیم، آن وقت هزینه بیشتری خواهید داد، ما تحمل مشکلات را عادت کردیم پس باید رفتارتان سنجیده باشد و از گذشته پند گیرید.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان با بیان اینکه امیدواریم مسیر مذاکرات هسته‌ای با دقت و هدایت رهبر معظم انقلاب به سرانجام مطلوب برسد، به موضوع مبارزه با فساد اقتصادی اشاره و تصریح کرد: در این مدت کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و قوه قضائیه کار مشترکی را دنبال کردند و به نتیجه مطلوبی رسیدند مبنی بر اینکه سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شود، ان‌شاءالله بعد از تعطیلات مجلس وارد بررسی این طرح می‌شویم.

لاریجانی تأکید کرد: یکی از چالش‌ها در قوه قضائیه تعداد زیاد پرونده در این قوه است، ۱۵ میلیون پرونده در قوه قضائیه وجود دارد که یک رقم بسیار بالایی است و البته سالانه ۵ درصد هم رشد می‌کند، شاید روش افزایش زندان‌ها و تعداد قضات برخورد با معلول باشد لذا قاطعانه باید بگویم اکثر کشورهای دارای نظام یافتگی از نظر توسعه، چنین شرایطی ندارند و تعداد پرونده‌های قضایی و البته مدت رسیدگی به این پرونده‌ها کم است، پیشنهاد می‌کنم یک گروه حرفه‌ای ابعاد و ریشه‌های این مشکل را بررسی کنند و مدلی برای اصلاح آن ارائه دهند. به نظر می‌رسد حل این مشکل نیازمند وجود یک طرح جامع است.

لاریجانی با اشاره به انتخابات دوره دهم مجلس و دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، گفت: انتخابات سالم در گرو رسیدگی فوری به تخلفات است، باید در مقابل تخلفات، قوه قضائیه از قبل ساز و کاری را فراهم کند تا از بروز تخلفات پیشگیری شود، طولانی شدن رسیدگی‌ها به تخلفات در انتخابات نشان دهنده شرایط بزن در رویی است، به عنوان مثال متخلفان با خودشان می‌گویند مسئولان که نمی‌توانند انتخابات در یک حوزه انتخابیه را کلا باطل کنند نهایتا مجبورند دو صندوق را باطل اعلام کنند، قانون گفته است با تخلفات که خرید و فروش رأی و چه توهین و افترا زدن و فریبکاری باید فورا برخورد شود،‌ اگر برخورد فوری وجود داشته باشد جلوی بسیاری از تخلفات گرفته می‌شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه امنیت اجتماعی مهمترین مسئله‌ای است که مردم در مواجهه با قوه قضائیه آن را می‌طلبند، گفت: مسائل سیاسی مربوط به یک گروه خاصی است، رئیس جمهور در سخنانش درباره جرایم سیاسی صحبت کرد و انتظار داشت در همین دولت به نتیجه برسد، طرح جرایم سیاسی در مجلس و کمیسیون قضایی مدون شده و در دستور کار مجلس قرار دارد و امیدوارم نیت و هدف آقای رئیس‌جمهور به زودی محقق شود.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در کشور ما امنیت اجتماعی است، مردم انتظارشان از عدلیه این است که با سرعت به تخلفات رسیدگی شود.