به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگارانکارشناسان مسائل خاورمیانه معتقدند با وجود اعتراض مخالفان در آمریکا و اسرائیل به نتیجه مذاکرات هسته‌ای، ایران شایستگی این را دارد که یکی از مهره‌های فعال و مؤثر در مناسبات جهانی باشد. 

«پپ اسکوبار،» خبرنگار آسیا تایمز، که در این مدت با مذاکره‌کنندگان در وین در ارتباطی نزدیک بوده است در گفتگو با راشا تودی با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی و بی‌شائبه دیپلمات‌های کشورهای مذاکره‌کننده برای دستیابی به توافقی جامع می‌افزاید: «آن‌ها کوچکترین جزئیات را در اختیار ما، روزنامه‌نگاران مستقل قرار می‌دادند؛ جزئیاتی مثل 3-2 ساعت بحث درباره «یک حرف اضافه» و یا «یک فعل». ما شاهد بودیم که آن‌ها گاهی مجبور بودند روزانه هزاران پرانتز را حذف کنند و کار آن‌ها تنها خوردن آنهمه توت‌فرنگی روی میز مذاکره نبود.» وی این مذاکرات را «شاهکار دیپلماسی» خواند.

 اسکوبار در ادامه سخنانش نگرانی خود را درباره مانع‌تراشی لابی‌های رژیم صهیونیستی، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عربستان سعودی و رسانه‌های وابسته آن‌ها بر سر موفقیت این توافق ابراز کرد. خبرنگار آسیا تایمز تأکید کرد: «پرونده هسته‌ای ایران بسته شده است و این به معنای پیروزی دیپلماسی است.» وی از سران رژیم صهیونیستی خواست به جای تلاش برای جلوگیری از اجرای این توافق‌نامه بر حل مشکلات این رژیم با فلسطینیان تمرکز کنند. 

«کاترین شاکدام،» دبیر «مرکز مطالعات خاورمیانه» در بیروت، با استقبال از بازگشت ایران به صحنه مناسبات بین‌المللی، جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای را «توافقی تاریخی» خواند که به حل بسیاری از مشکلات کنونی جهان کمک خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه انتظار می‌رفت سران رژیم با توافق هسته‌ای مخالفت کنند، به قدرت‌های جهانی هشدار داد در نظر نگرفتن ایران در مناسبات جهانی و خاورمیانه «اشتباه بزرگی» است. شاکدام سپس تأکید کرد ایران به عنوان «برقرار کننده صلح» نقش مهمی در جهان ایفا می‌کند و توافق‌نامه هسته‌ای نشان‌دهنده عزم ایران برای برقراری روابط دوستانه با کشورهای دیگر است. 

وی همچنین در بخشی از سخنان خود گفت اکنون که خطر درگیری نظامی میان ایران و قدرت‌های غربی کاهش‌یافته است ما شاهد «جا‌به‌جایی قدرت» در صحنه ژئوپولیتیکی جهان خواهیم بود و ایران می‌تواند همراه آمریکا و متحدانش علیه گروه‌ تروریستی داعش بجنگد. 

از طرف دیگر، «فؤاد ایزدی،» استاد دانشگاه تهران، هشدار داد هنوز تا اجرای این توافق‌نامه راه زیادی باقی مانده است و گروه‌های زیادی وجود دارند که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از اجرای موفقیت‌آمیز مفاد این توافق‌نامه به کار خواهند بست. وی تصریح کرد:«کنگره آمریکا باید مفاد متن توافق‌ جامع هسته‌ای را تصویب کند و کسی نمی‌داند چه پیش خواهد آمد.» ایزدی به قدرت بالای لابی صهیونیست‌ها در آمریکا اشاره کرد و افزود: « در صورت انتخاب نامزد جمهوری‌خواه به عنوان رئیس‌جمهور آینده این کشور، احتمال دارد آمریکا به مفاد این توافق‌نامه عمل نکند.»