پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تیم مذاکره‌ کننده کشورمان به لطف خدا با پختگی و هوشیارانه عمل کرده است.

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: تیم هسته ای می تواند با استقامت، پافشاری بر حقوق ملت ایران و با یک صبر آگاهانه، توطئه‌های دشمن و 1+5، خصوصا آمریکا را خنثی کند و اینجاست که باید منتظر باشیم و ببینیم نتیجه این مذاکرات به کجا خواهد رسید.

وی افزود: البته مذاکرات هسته‌ای به مراحل حساسی رسیده است و اخبار و گزارش‌هایی که از محل مذاکرات منتشر می‌شود، حاکی از پافشاری غرب بر بعضی مواضع زیاده‌خواهانه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نیاز آمریکا به مذاکره و توافق گفت: بعد از آنکه آمریکایی‌ ها این حقیقت را درک کردند که نمی‌توانند به وسیله گزینه تحریم و فشار ایران را از پای درآورند، به‌ وسیله کشور‌های مورد اعتماد خود در منطقه پیام آوردند که می‌خواهند با ایران مذاکره کنند. 

کوثری افزود: آنها دریافته بودند که به وسیله فشار بر ایران نمی ‌توانند بر جمهوری اسلامی تأثیر چشمگیری بگذارند.

وی اضافه کرد: آنها این واقعیت را درک کرده بودند که در مدت زمانی که تحریم ‌ها بر ایران بیشتر شده است، صنعت هسته‌ای ایران راه خود را بهتر از قبل ادامه داده و حتی به غنی‌سازی‌ 20درصد هم دست پیدا کرده است. در واقع همین واقعیت بود که آمریکا را پشت میز مذاکره نشاند تا با زبان گفت‌وگو راه تحریم را کنار بگذارد.

وی خاطرنشان ساخت: آمریکایی ‌ها مخصوصا دموکرات‌ ها که در راس کار هستند واقعا به موفقیت در این مذاکرات نیازمندند زیرا می‌خواهند این موفقیت را به عنوان برگ برنده در مقابل رقیبانشان از حزب جمهوریخواه رو کنند و بگویند که توانسته‌اند موضوع هسته‌ ای را به جایی برسانند.

کوثری اضافه کرد: اما باید بدانند که اگر نخواهند در مذاکرات از خواسته‌های ناحقشان کوتاه بیایند قطعا و یقینا به نتیجه‌ای نخواهند رسید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات گفت: ما در این گفت و گوها خواسته‌ های خودمان را که خواسته ‌هایی حقیقی و منصفانه است مطرح کرده‌ایم و تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران هم دقیقا نسبت به این مسائل توجیه شده و وظیفه‌شان این است که اصول کلی مذاکرات را عینا دنبال کنند.

وی افزود: طرف مقابل هم خواسته‌های بیش از اندازه‌ای را درخواست دارد و دنبال این است که به این خواسته‌های ناحق، جامه عمل بپوشاند.

کوثری اضافه کرد: کار بسیار پیچیده و مشکل است و اگر طرف مقابل بخواهد بر خواسته‌های ناحق خود پافشاری کند نه تنها هشت روز بلکه اگر 80 یا 800 روز هم این مذاکرات تمدید شود، به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید.

وی تصریح کرد:  اگر غربی‌ها از مواضع زیاده‌خواهانه ‌شان کوتاه بیایند و کمی جانب انصاف را بگیرند آن‌وقت احتمال به نتیجه رسیدن وجود دارد و می‌توان انتظار داشت که مذاکرات تا چند روز دیگر به نتیجه مطلوب برسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دبه های دقیقه نودی آمریکاییها در مذاکرات گفت: در چند روز گذشته خصوصا بعد از تماس جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با واشنگتن و چرخش مواضع وی، گویا بار دیگر آمریکایی‌ها می‌خواهند با اجبار، زیاده خواهی، امتیاز‌دهی حداقلی بازی مذاکرات را به نفع خود تغییر دهند. 

کوثری افزود: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران و تیم دیپلماسی هسته ‌ای کشورمان به خوبی درک کرده است که بر این روش مذاکراتی، هیچ نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد و ایران از منافع حد‌اقلی خود یا همان خطوط قرمز خود عدول نخواهد کرد چراکه این دیدگاه ارتجاعی آمریکایی را قبول نخواهند کرد.

وی در پایان تصریح کرد: بعد از اینکه ایران و کشورهای 1+5 در مذاکرات در وین به جمع بندی رسیدند بر اساس قانون، این «جمع بندی» در مجلس و شورای امنیت ملی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.