پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دکترعلیرضا رضاخواه- این روزها دغدغه دولت ترکیه نسبت به تحولات مرزی اش به ویژه در مرز با سوریه به شدت افزایش یافته است مقامات رسمی ترکیه نگران موج جدید پناه جویان سوری هستند، آنها می گویند که کشورشان دیگر توان پذیرش پناه جویان بیشتر را ندارد. 

از سوی دیگر کردهای سوریه توانسته اند در کنار مرزهای ترکیه برای خود یک تشکیلات خود گردان را سرو سامان دهند. از همین رو مقامات سیاسی خواهان مداخله ارتش شده اند. 

با این حال سوالات جدی در رابطه با توانایی عملیاتی ارتش ترکیه مطرح است. آخرین جنگی که ارتش ترکیه در خارج از سرزمین اصلی انجام داده در سال 1974 در قبرس بوده است. در داخل ترکیه نیز آخرین جنگ آنها با اعضای پ.ک.ک بوده که از سال 1984 آغاز و هنوز به طور نامنظم و مقطعی ادامه دارد. 

به دنبال قدرت یافتن حزب عدالت و توسعه، مقامات سیاسی که نظامیان را بزرگترین تهدید علیه خود می دانستند در یک فرآیند تدریجی اقدام به کاهش نقش نظامیان در عرصه داخلی کردند . از آن موقع تا کنون درگیری نظامی ترکیه در مسائل مختلف روز به روز کم رنگ تر شده است. 

به غیر از انجام یک سری عملیات محدود مرزی که عموما توسط خمپاره اندازها یا پروازهای پراکنده جنگنده ها صورت گرفته ارتش ترکیه تجربه دیگری کسب نکرده است. بی جهت نیست که نظامیان ترک این روزها تمایلی برای انجام دستورات مقامات سیاسی ندارند.