به گزارش پارس به نقل از ایرنا، «علی اصغر خاجی» که در مراسم گرامیداشت روز جهانی قدس در پکن سخن می گفت، با تاکید بر ضرورت اتحاد میان گروههای مبارز فلسطینی خاطرنشان کرد: تنها با وحدت، اتحاد و حمایت مسلمانان و آزادیخواهان جهان است که مردم فلسطین می توانند به خواست خود که همانا تشکیل یک نظام دمکراتیک مبتنی بر آرای همه مردم باشد، دست یابند.

وی خاطرنشان کرد که دو دستگی در صفوف مبارزان فلسطینی به مصلحت آرمان فلسطین نیست بلکه همه جناح های فلسطینی باید در مسیر وحدت و نزدیک کردن دیدگاهها و مواضع خود حرکت کنند.

«خاجی» ریشه مشکل فلسطین را ماهیت اشغالگری رژیم صهیونیستی و عدم پایبندی آن به قوانین بین المللی دانست و تاکید کرد: تنها راه موفقیت مردم فلسطین مقاومت و تاکید بر حقوق حقه خویش است.

او همچنین یادآور شد که حل مساله فلسطین، تنها با تعیین سرنوشت از سوی خود مردم و بازگشت همه آوارگان به سرزمین آباواجدادی و تشکیل دولت یکپارچه در سراسر فلسطین با مرکزیت قدس شریف امکان پذیر است.

سفیر ایران در چین و سفیر آکردیته کشورمان در مغولستان در بخش دیگری از سخنان خود به جنایات رژیم اسرائیل بر علیه مردم مظلوم فلسطین اشاره کرد و از جامعه جهانی خواست نسبت به رویکرد افراط گرایانه این رژیم در برخورد با فلسطینیان که با هدف نابود کردن هویت دینی و فرهنگی آنان صورت می گیرد، حساسیت بیشتری نشان دهند.

«خاجی» اضافه کرد: جامعه جهانی باید برای تعقیب و مجازات صهیونیست ها که علیه مردم مظلوم فلسطین مرتکب جرم و جنایت می شوند از تمام ظرفیت های حقوقی خود استفاده کند.

وی یادآور شد: بی توجهی جوامع بین المللی باعث شده، رژیم صهیونیستی با محاصره غزه، کشتن بی گناهان، بستن گذرگاهها و... مرتکب جنایات جنگی شود و دست به نسل کشی بزند.

سفیر ایران در چین تاکید کرد که زمان آن فرا رسیده تا نهادهای حقوق بشری وارد عمل شوند و با رسیدگی به جنایات ددمنشانه رژیم صهیونیستی، سران این رژیم را به سزای اعمالشان برسانند.

وی گفت: بی توجهی جامعه بین المللی باعث شده امروز در منطقه خاورمیانه شاهد رخدادهای اسفباری باشیم. طرح هایی که بر اثر تلاش های غرب بویژه آمریکا برای تقسیم کشورهای منطقه انجام می شود، خسارات بزرگی بر منطقه وارد کرده است.

او ادامه داد: مردم سوریه و عراق در شرایط سخت و بغرنج، قربانی تروریست های افراطی و تکفیری شده اند، مردم یمن نیز زیر بمبارانهای هوایی رژیمی قرار دارند که به خود اجازه داده است با نقض قوانین بین المللی حاکمیت کشور همسایه اش را نادیده بگیرد.

سفیر ایران در چین همچنین دخالت غرب در مسائل داخلی کشورهای خاورمیانه را نقض آشکار قوانین بین المللی دانست و تاکید کرد که مشکلات و بحران های ایجاد شده برای کشورهای یمن و سوریه راه حلی جز گفت وگو ندارد و مداخله خارجی فقط باعث تشدید بیشتر بحران می شود.

گفتنی است، مراسم روز جهانی قدس عصر جمعه با حضور جمع کثیری از مسلمانان کشور چین در سالن اجتماعات سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر پکن برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید آغاز شد و در طول برگزاری مراسم نیز چند تن از اندیشمندان چینی در خصوص روز قدس سخنانی ایراد کردند.