به گزارش پارس به نقل از فارس، در انفجار تروریستی انتحاری در مسجد امام صادق (ع) پایتخت کشور کویت 27 نفر کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند؛ گروه تکفیری داعش مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفته است. نوشتار زیر نگاهی به علل، بسترها و پیامدهای حمله به شیعیان کویت دارد .

 زمینه های حضور گروه های سلفی در کشور کویت

با نگاهی به تاریخ  درمی یابیم که این گروهک ها عقبه ای میان مدت و نیز عقبه ای کوتاه مدت در کویت دارند. از منظر میان مدت آموزش وهابیها در حوزه ی خلیج فارس، بستر پیدایش و رشد و نمو این گروهک های تکفیری است. از منظر کوتاه مدت کشورهایی چون کویت ، عربستان و امارت سعی کرده اند جریان ها و گروهک هایی چون داعش را بعد از تحولات سوریه تقویت کنند. در این راستا هر آنچه  در حال حاضر در سوریه و عراق اتفاق افتاده دست ساخته ارتجاع عربی با نقشه انگلیسی  است. مقامات سوری پیشتر(زمانی که این گروهک ها توسط ارتجاع عرب به وجود آمدند) تذکر می دادند که این گروه در نهایت دامن اربابانش را خواهد گرفت.  مقام معظم رهبری چندین بار رشد  تروریستها و در نهایت دامن گیر شدن این پدیده را متذکر شده بودند.چنانچه داعش در یک ماه پیش مسجد قطیف شیعیان را  منفجر کرد و  هفته قبل نیز در صنعا 4 مسجد مهم شیعیان را منفجر نمود. آنها هدف بعدی خود را بحرین عنوان کرده اند.

 بیداری اسلامی، و  بستر سازی حمله به شیعیان

 رشد گروههای تکفیری در کویت: بعد از بیداری اسلامی کویتی ها از اخوان در هراس بودند و بر آن بودند که اخوانی ها را از بین ببرد. حال آنکه  گروه اخوان دست بردن به سلاح را جز در موارد نادر جایز نمی داند، اما گروههای تکفیری اصولا ابزار پیشرفتشان کشتار است. در این فضا کویت رسما مبادرت به دستگیری اعضای اخوان کرد و زمینه را برای حذف اخوانی ها در منطقه فراهم آورد، ولیکن به دلیل ترسی که از عربستان دارد فضای آزادانه در اختیار وهابیون قرار داده است.

بسترهای فرهنگی و رسانه ای: 30 درصد مردم کویت شیعه هستند،  بخش قابل توجهی از ارکان اقتصادی کویت در دست شیعیان است و حتی در پارلمان کویت نیز داری نماینده می باشند. به همین دلیل دولت کویت نمیتواند تبلیغات خصمانه ای علیه شیعیان به راه اندازد. اما در مواردی غیر علنی و پشت پرده سیاستهایی در  راستای آموزهای وهابیت انجام داده است.

نقش شبکه های وهابی: شبکه های  وهابی در بسترسازی حمله به  شیعیان نقش بسیار زیاد دارد. تبلیغات وهابی ها بر ضد شیعیان به دو صورت می باشد. نخست از سالها قبل، از طریق پخش جزوات و کتاب بین مردم سراسر جهان حتی در الجزایر و آفریقای جنونی علیه شیعه. و امروزه با تمسک به شبکه های تلویزیونی آنها سعی دارند افکار عمومی را علیه شیعیان بسیج کنند.

 حضور داعش در کویت

داعش در کویت گروهی مخفی و پنهانی است. چنانچه اطلاعات رسمی و حتی غیر رسمی از داعش در کویت در دست نیست، اما وهابیون در این کشور حضور دارند. یعنی داعش تنها در سوریه و عراق آن هم به دلیل دولتهای سست حضور علنی دارد، اما در کویت و مصر و لیبی حضوری مخفی دارد.

علل حمله به شیعیان کویت

اهمال دولت کویت: دولت کویت به همان میزان که محدودیتهای سیاسی برای شیعیان ایجاد کرده، به همان اندازه  به داعش آزادی عمل داده است. در سالهای اخیر محدودیتهای شیعیان ، چه در انتخابات چه در اشتغال چه در فعالیتهای اقتصادی و  بانکی زیادتر شده است. اما به همان میزان دست داعش و کسانی که به داعش فکر می کنند را باز گذارده  است.  اکنون آنچه مردم کویت را نگران کرده است آزادی عمل وهابیون است بی آنکه نیروهای امنیتی و پلیس تمرکز و کنترل خاصی بر آنها داشته باشد. مثلا در بمبگذاری اخیر، فرد بمبگذار با هواپیما وارد کشور کویت شد. در این بین باید توجه داشت که با توجه به کوچک بودن مساحت کویت و جمعیت کم کنترل شرایط امنیتی آسانتر است. لذا میتوان نوعی اهمال را به کویت نسبت داد.

نگاه غرب: بخشی از علل حمله به شیعیان مربوط به ماموریت کلی دنیای غرب می باشد.  دنیای غرب به آن فهم رسیده که جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی متشکل از  شیعیان و اهل سنتی است که با شیعیان همسو می باشد. همچنین آمریکا و رژیم صهیونیستی به دلیل آنکه بیشترین ضربه  را از حزب الله خورده اند، شیعیان  یمن، کویت و بحرین را از جنس حزب الله می دانند. به همین دلیل به نام مقابله با شیعه ، خط مقاومت و حتی دوستان اهل سنت آن را مورد هدف قرار میدهند.

تصور خطر شیعیان: نگرانی از پیامدهای قدرتمند شدن شیعیان در منطقه از دیگر عوامل مهم دیگر است.  بخشی از علل حمله مربوط به تصور پادشاهان منطقه  است. آنها مردم سالار نبوده و حرکتهای مردمسالاری را قبول نمی کنند. به همین دلیل امیر کویت و پادشاهان عربستان و دیگر پادشاهان منطقه احساس خطر می کنند انها تصور میکنند  بیشترین خطر از جانب شیعیان است. لذا به مقابله مستقیم  یا غیر مستقیم با شیعیان بر می خیزند.

پیامدهای حمله به شیعیان کویت

پیامدهایی داخلی : کویت جامعه ای کوچک  متشکل از ملتهای مختلفی است ، داعش سعی می کند از این ترکیب استفاده کند.  امروز مرزهای کویت آسیب پذیر شده و تکفیر بیش از همه مرزهای ناآرام این کشور را ناامن می کند. در بعد دیگر اهل سنت کویت هنگامی که بینند شیعیان به صورت بی گناه کشته شده و دولت کویت از این اتفاقات جلوگیری نکرده ، و تمهیدات لازم را نسنجیده است  دچار خشم عمومی خواهند شد. مردم کویت نسبت به قدرتمند بودن دولت تردید پیدا کرده و از نظر سیاسی آنها را ناکارآمد می شمارند. از طرفی این امر میتواند بر نحوه رفتار شیعیان در داخل کویت تاثیر گذارد و و خشم علیه عربستان افزایش می یابد.

پیامدهای منطقه ای و بین المللی: سیر بمبگذاری ها در مساجد شیعیان در این یک ماهه اخیر  نشان می دهد که داعش و اربابان آن میخواهند مقاومت را در منطقه تضعیف کنند، لذا ابتدا در یمن، سوریه ، عراق و در نهایت در کویت سعی می کنند تا شیعیان را سست کنند.

به دلیل همزمانی بمبگذاری های تونس و فرانسه ، این بمبگذاری در سطح جهانی محکوم شد؛  افکار بین المللی به این نتیجه رسیده که علیه داعش باید اقدامی عملی صورت گیرد  و به سوریه بر ضد داعش کمک شود.  در گذشته کشورهای مرتجع  دنیا را متقاعد کرده بودند که این گروها برای از بین بردن بشار اسد هستند و حکومت عراق نباید این گروها را سرکوب کنند، اما در حال حاضر نظرها بر عکس شده است.  جهان به این نتیجه رسیده بدلیل اینکه  نظام بشار اسد در برابر داعش ایستاده  است، بایست در قدرتش حفظ بشود.

تاثیر حمله به شیعیان بر روابط کویت با کشورهای دیگر

تاثیر حمله به شیعیان بر روابط کویت با کشورهای دیگر بسته به مواضع دولت کویت در آینده دارد. در صورتی که دولت کویت صادقانه وارد عمل  شود و از اشتباهات خود در حمایت از گروههای داعشی عبرت بگیرد، و در نهایت از ائتلاف سعودی ها که بی دلیل یمنی ها را بمباران می کنند دست بردارد، طبیعتا روابط سیاسی با کویت با دیگر کشورها بهتر می شود.  اما اگر همچنان در ائتلاف سعودی باقی مانده  این روابط ممکن است با چالش روبرو شود.  در واقع اکنون زمان پایان دادن به سیاستهای دوگانه کویت است و چنانچه به سیاستهای دوگانه خود ادامه دهد بی اعتمادی نسبت به کویت در داخل و خارج بیشتر می شود.