به گزارش پارس به نقل از جام جم درخواست عاجل: لطفا تا تشویش اذهان عمومی نشده؛ عرایض خود را با ذکر یک مثال توضیح دهید.

مثال خبری: «در حالی که ماه مبارک رمضان اوج مصرف لبنیات است و برخلاف تمامی اظهارات قبلی و وعده های داده شده مبنی بر تثبیت قیمت ها در این ماه، دیروز چند نفر از مقامات صنفی و وزیر صنعت،معدن و تجارت، خبر از افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات از امروز دادند.»ــ به نقل از جراید

ملاحظه فرمودید صدق عرایض ما را؟.... الکی و کشکی که حرف بیخود نمی زنیم. برای خودمان یک حساب و کتابی داریم که هیچ وقت خیلی پرت و پلا حرف نزنیم.

مروری خبری بر پروژه افزایش قیمت لبنیات:

1ـ چهارماه پیش: «ماه هاست که کشاکش دولت و تولیدکنندگان درخصوص افزایش قیمت لبنیات ادامه دارد.» ــ جراید

2ـ سه ماه پیش: «مقامات مختلف دولتی و صنفی، پیش از آغاز ماه رمضان،وعده دادند که قیمت لبنیات در این ماه افزایش نخواهد یافت.»ــ باز هم جراید

3ـ دو ماه پیش: «برخی مقامات صنفی اعلام کردند که اصولا افزایش قیمت لبنیات برای همیشه منتفی شده است؛زیرا بازار کشش افزایش قیمت بیشتر را ندارد.»ــ و باز هم جراید

4ـ هفته اول ماه رمضان: «به دنبال تأکید دولت مبنی بر افزایش قیمت خرید شیرخام از دامداران توسط کارخانجات لبنی، در مقابل می توانند 10 درصد بر قیمت فروش محصولات لبنی خود بیفزایند.»ــ همچنان جراید

استنتاج علمی ــ حقوقی: ما که خیلی در این زمینه کارشناس نیستیم؛ فلذا به ناچار رفتیم پیش کسی که ادعا داشت می تواند روح ملانصرالدین معروف را حاضر کند. حالا صحت و سقم ادعایش با خودش. ما دخالت نمی کنیم. بحث ما فعلا چیز دیگری است.

نتیجه مذاکرات ما با روح ملانصرالدین، این شد که ملاحظه می کنید:

می گویم: دامداران، تمام سرمایه شان همین چندتا گاوی است که دارند. از طرفی، قیمت علوفه و خوراک دام هم بالاست.

کلی هم باید به گاوها خدمات و سرویس بهداشتی و غذایی بدهند. به همین دلیل نمی خواهند شیرگاوشان را به کارخانجات ارزان بفروشند.

می گوید: خب راست می گویند.

می گویم: صاحبان صنایع لبنی و کارخانجات لبنیات، وقتی که مثلا ماده اولیه خود یعنی شیر را فرضا 10 درصد گران تر بخرند؛ خب به همین مقدار هم می کشند روی محصولات لبنی شان. می گویند برای این است که ضرر نکنند.

می گوید: خب راست می گویند.

می گویم: خب پس من مصرف کننده چه خاکی به سرم کنم که در این ماجرای اقتصادی، نه سر پیازم و نه ته پیاز؟.... همه ضررها که نباید نهایتا متوجه ما شود که!

می گوید: خب شما هم راست می گویید!

***

از خیر ادامه این مذاکرات بی سرانجام می گذرم و در حالی که عصبانی از نزد آن مرد مدعی احضار روح ملانصرالدین بیرون می آیم؛ زیر لب می گویم: «باز هم این وسط، دَم خود گاو گرم».

رضا رفیع - جام جم