به گزارش پارس به نقل از فارس ، روزنامه نیوز در سرمقاله‌ای به قلم دکتر «عطا الرحمان» به عنوان «پاکستان و مسیر‌های جدید توسعه اقتصادی» نوشت: پیش شرط‌های تغییر پاکستان از یک اقتصاد با ارزش پائین مبتنی بر کشاورزی به یک کشور اقتصادی متکی به علم و دانش با ارزش بالا چهار مولفه دارد.

اول، رهبران مقتدر و با درایت که بتوانند سیاست‌های دولت را جهت رسیدن به اقتصادی مبتنی بر دانش درک و اجرا نمایند. دوم، آموزش جمعیت میلیونی کشور برای بهره برداری از استعداد آنها به ویژه جوانان با کمک موسسه‌های آموزشی به ویژه دانشگاه‌ها جهت افزایش تولید.

این روزنامه در ادامه می‌افزاید، شرط سوم یک سیستم حکومت‌داری مبتنی بر تقویت کننده شایسته سالاری  و برخورد قاطع با فساد مالی در تمام زمینه‌ها بوده و شرط چهارم را سیستم قضایی مستحکم برای حل مشکلات مردم و مجازات فوری کسانی که قوانین کسب و کار و رونق تجارت را نقض می‌کنند، است.

روزنامه نیوز تاکید دارد: ما تنها 2 درصد برای  بخش آموزش هزینه می‌کنیم که این مبلغ بسیار ناچیز است.

این روزنامه در ادامه این مقاله با اشاره به فلج شدن چرخ‌های صنعت کشور به علت کمبود برق نوشت: باید یک بودجه قابل توجه برای تکمیل پروژه‌های تولید برق اختصاص پیدا کند.

روزنامه نیوز با اشاره به اینکه پاکستان ظرفیت‌های زیادی برای افزایش صادرات دارد، ادامه می‌دهد: مبلغ صادرات به مبلغ 25 میلیارد دلار راکد مانده و این در حالی است که «سنگاپور» با یک چهارم جمعیت کراچی و بدون داشتن منابع طبیعی 458 میلیارد دلار صادرات دارد.

روزنامه نیوز در پایان نوشته است، با وعده‌های جبران کمبود انرژی و جاده‌سازی نمی‌توان وضعیت اقتصادی را تغییر داد و این موضوع، نیاز به طراحی نقشه توسعه راه برای پیشرفت اقتصادی دارد.