به گزارش پارس به نقل از فارس در دوشنبه به نقل از «تدی کز»، «نورتای ابیکایف» رئیس کمیته امنیت ملی قزاقستان امروز در کنفرانس منطقه‌ای مبارزه با افراط‌گرایی و خشونت کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی در «آستانه» اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 150 شهروند این کشور در درگیری‌های مسلحانه سوریه و عراق شرکت دارند.

وی با تاکید به اینکه این موضوع بسیار ناخوشایند است که از شهروندان این کشور به عنوان تروریست نام ببرند، افزود: در حال حاضر بیش از 150 تبعه قزاقستان در گروه داعش قرار دارند که همراه آنها بیش از 200 زن و کودک نیز حضور دارند.

رئیس کمیته امنیت ملی قزاقستان ادامه داد: گاهی اوقات روزنامه‌نگاران این سوال را که نباید از اعزام این افراد به نقاط درگیر جلوگیری کرد، زیرا آنها مسیر خودرا بدین شیوه انتخاب کردند، در پاسخ به این سوالات باید گفت: دولت قزاقستان تمایل دارد تا شهروندانش به بهترین نحو زندگی کند نه آن که از آنها به عنوان تروریست و جنایتکار نام برده شود و در نهایت در کشور دیگری کشته شوند.

وی تصریح کرد: عده‌ای از این افراد تحت تاثیر القات دینی گروههای افراطی قرار گرفته‌اند که اسلام را به شیوه غلط به آنها آموزش داده‌اند و این موضوع بسیار ناراحت کننده است.

رئیس کمیته امنیت ملی قزاقستان ادامه داد: پس از حضور این افراد در درگیریهای مسلحانه و یادگیری مهارت‌های تروریستی آنها در آینده برای کشور و دیگر شهروندان خطر بزرگی محسوب می‌شوند که آستانه باید در این زمینه تمهیدات لازم را در نظر بگیرد.

سخنان رئیس کمیته امنیت ملی قزاقستان در حالی است که از چند سال گذشته عربستان سعودی با افتتاح سفارتخانه‌های خود در آسیای مرکزی به تبلیغ سلفیت و وهابیت در این جمهوری پرداخته است.

این گونه فعالیت‌ها در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، برای کشورهایی عربی مانند عربستان، سرمایه گذاری در کشورهای دور دستی مانند آسیای مرکزی چندان با توجیه اقتصادی صورت نمی‌گیرد.

فعالیت‌های عربستان در آسیای مرکزی به خصوص تاجیکستان و ازبکستان که دارای پیشینه مذهبی هستند، فقط به روابط اقتصادی منجر نمی‌شود؛ این کشور با توجه به ثروتی که در اختیار دارد، در دیگر بخش‌های اساسی این کشورها نفوذ کرده و اهداف مخفی خود را دنبال می‌کند.

حضور شهروندان آسیای مرکزی در داعش و گروههای افراطی خود نمونه‌ای از این گونه فعالیت‌ها می‌باشد.