به گزارش پارس به نقل از فارس، هنوز دقایقی از انتشار خبر بازگشت محمد جواد ظریف به تهران نگذشته بود که خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع ناشناس مدعی شد وزیر خارجه ایران برای رایزنی با مقام معظم رهبری به تهران می رود.

اولین نکته ای که از انتشار این خبر به ذهن متبادر می شود، این است که طرف غربی پیشنهادی را در اختیار ایران قرار داده است و اکنون نوبت طرف ایرانی است که به پیشنهاد آنها پاسخ دهد. به این ترتیب، توپ در زمین ایران قرار گرفته است.

اما ماجرا از این قرار است که این صرفا ظریف نیست که قصد دارد وین را در بحبوحه مذاکرات ترک کند. «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس از ابتدا اعلام کرده بود بعد از رایزنی، به انگلیس باز می گردد. از طرفی قرار است «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه برای سفری یک روزه عازم نیویورک شود.

در این میان نیز قرار است «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عازم یونان شود. با توجه به بحران اقتصادی در یونان و بدهی هنگفت این کشور به وام دهندگان، اگر دولت این کشور نتواند بدهی خود را پرداخت کند، مجبور به خروج از اتحادیه اروپا می شود. از آنجائیکه یونان برای این منظور یک روز بیشتر فرصت ندارد، موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حتما باید ظرف امروز و فردا برای رایزنی در این باره عازم این کشور شود.

بنابراین به نظر می رسد مانور رسانه ای گسترده ای که رسانه های خارجی درباره سفر ظریف به تهران راه انداخته اند، بیشتر برای انداختن توپ در زمین ایران است.