به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین روز گذشته گروه تروریستی داعش با حمله به نماز جمعه شیعیان کویت ده ها تن را به کام مرگ کشاند که سه تن از آنها ایرانی بوده اند سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت امروز اعلام کرد این کشور سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.
سفیر ایران در کویت در صفحه اجتماعی خود از شهادت دو شهروند ایرانی در انفجار مسجد امام صادق (ع) کویت خبر داد و گفت: پنج ایرانی نیز در این حادثه تروریستی مجروح شده‌اند.

عنایتی با بیان اینکه مقبره صلیبیخات محل دفن تعدادی از شهدای این حادثه تروریستی که گروه تکفیری داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته در نظر گرفته شده است، افزود: امیر کویت دستور داده تا هواپیما برای انتقال اجساد مطهر شهدا به نجف آماده شود.

سفیر ایران در کویت همچنین درباره زمان تشییع شهدای حادثه تروریستی مسجد امام صادق (ع) کویت اظهار داشت: ساعت چهار عصر امروز جنازه شهدا با حضور تمامی اقشار مردم کویت تشییع می‌شود. ضمن اینکه مسجد دولتی الکبیر به مدت سه روز پذیرای مردم برای عرض تسلیت می‌باشد..

این حمله وحشیانه واکنش های جهانی را در پی داشت که بخشی از آن را از نظر می گذرانید:

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد، بان کی مون با شدیدترین لحن حملات روز جمعه در تونس، کویت و فرانسه را محکوم کرد. این سخنگو گفت: بان کی مون تأکید کرد که این حملات زشت عزم جهانی برای مقابله با تروریسم را تضعیف نمی‌کند و در عوض، تعهد جهانی برای شکست دادن عاملان تخریب، قتل و نابودی تمدن و پیشرفت بشری را تقویت می‌کند.
حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای جنایت جدید تروریست‌ها و تکفیری‌ها در مسجد امام صادق (ع) در کویت را محکوم کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، در این بیانیه آمده است: در این حمله نمازگزاران روزه‌دار در مسجد و در ماه رمضان هدف قرار گرفتند. این حمله زیر پا گذاشتن حرمت این ماه مبارک و یکی از خانه‌های خداست. این حمله اهانتی به همه مسلمانان در کویت و همه مسلمانان از مذاهب مخلتف است.


حزب الله لبنان

حزب‌الله در این پیام ملت کویت را به صبر و حفظ وحدت دعوت کرد و افزود: نباید اجازه داد تروریست‌ها به اهدافشان در به راه انداختن فتنه و هرج و مرج دست پیدا کنند. حزب‌الله خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی شد.

حزب الله همچنین با صدور بیانیه جداگانه‌ای حمله تروریستی در شهر سوسه تونس را به شدت محکوم کرد و آن را بخشی از جنایت تکفیری‌ها در منطقه دانست.
دریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به این اقدامات تروریستی گفت: حملات تروریستی اروپا و کشورهای عربی را هدف قرار داد و لازم است دو طرف بیش از گذشته در برابر تروریسم با یکدیگر متحد شوند. موگرینی گفت: این حملات نشان می‌دهد ما همگی شامل عرب‌ها و اروپایی‌ ها، مسلمانان و غیرمسلمانان، هدف قرار گرفته ایم. ما با هم در یک کشتی هستیم. همزمان شدن وقوع این حملات در اروپا و کشورهای عربی، نتایجی معکوس برای تروریست‌ها خواهد داشت و به جای آن که این حملات موجب تفرقه بین ما شود، نیاز ما را به متحد شدن نشان می‌دهد و بنابراین واکنش ما به این حملات، باید وحدت بیشتر باشد.

مرضیه افخم سخنگوی دیپلماسی کشورمان

 مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم حمله تروریستی به مسجد امام صادق (ع) کویت را که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از نمازگزاران روز‌ه‌دار گردید، به شدت محکوم کرد. افخم همچنین اقدام تروریستی در نزدیکی شهر لیون فرانسه را محکوم کرد. محمد جواد ظریف، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کویت، ضمن محکوم کردن شدید این اقدام وحشیانه و ناجوانمردانه، مراتب همدردی خود را با دولت و ملت کویت و همچنین خانواده‌های کشته شدگان این حادثه تروریستی اعلام کرد و به آنها تسلیت گفت.


مصر

دفتر ریاست‌جمهوری مصر با انتشار بیانیه‌ای حملات تروریستی روز جمعه در کشورهای کویت، تونس و فرانسه را به شدت محکوم کرد. ریاست‌جمهوری مصر در این بیانیه ضمن حمایت قاطع از کشورهایی که در معرض حملات و جنایت‌های گروه‌های تروریستی هستند، تاکید کرد: تروریسم مرز نمی‌شناسد و تروریست ‌های جنایتکار غیرنظامیان بی‌گناه را در هر کجای دنیا هدف قرار می دهند و اشکال مختلف تمدن های بشری را ویران می کنند. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر نیز در تماس تلفنی خود با صباح الأحمد الجابر الصباح، امیر کویت انفجار تروریستی در مسجد امام صادق (ع) حین برگزاری نماز جمعه را به شدت محکوم کرد.

الازهر

دانشگاه الازهر مصر نیز با انتشار بیانیه‌ای حمله انتحاری به مسجد شیعیان کویت را محکوم و همچنین اعلام کرد که حمله به گردشگران در تونس نقض تمام معیارهای مذهبی و انسانی بوده است. الازهر از جامعه جهانی خواسته است که با هر وسیله ممکن این تروریست‌ها را شکست دهد. یوسف القرضاوی هم در اظهاراتی گفت: داعشی‌ها از حیوان هم بدتر هستند. هیچ جانوری حیوانات دیگر را مگر برای رفع گرسنگی نمی‌کشد ولی برخی انسان‌ها هیچ گاه از ریختن خون هم‌نوع خود سیر نمی‌شوند.

انصارالله یمن

همچنین، جنبش انصارالله یمن اعلام کرد: که انفجار وحشیانه‌ای که در کویت رخ داد، امت اسلامی ، مردم و وحدت ملی این کشور را هدف قرار داد. انفجار تروریستی کویت جدای از انفجارهای تروریستی که در یمن و دیگر کشورهای عربی رخ می‌دهد، نیست و عوامل همه این حملات یکی هستند. ما تعجب می‌کنیم از کسانی که ادعای مبارزه با تروریسم می‌کنند و در عین حال، از تجاوز نظامی به یمن حمایت می‌کنند و از سازمان های تکفیری و تروریستی حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند.

حیدر عبادی نخست وزیر عراق

به دنبال وقوع انفجار تروریستی در مسجد امام صادق (ع)، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در تماس تلفنی با شیخ جابر المبارک الحمد الصباح، نخست‌وزیر این کشور انفجار تروریستی در این مسجد را به شدت محکوم کرد . العبادی ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان این حادثه تروریستی حمایت بغداد را از کویت اعلام کرد.

لبنان
از سوی دیگر تمام سلام، نخست‌وزیر لبنان نیز انفجار در مسجد امام صادق را به شدت محکوم و آن را اقدامی پست برای ایجاد فتنه در میان کویتی‌ها توصیف کرد. نخست‌وزیر لبنان در بخش دیگری از سخنانش گفت، این انفجار تروریستی نشانگر گسترش تروریسم و ماهیت جنایتکارانه عاملان آن است.


قطر

در همین ارتباط، وزارت امور خارجه قطر نیز انفجار تروریستی در کویت را محکوم کرد. وزارت امور خارجه این کشور با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد، این اقدام تروریستی با تمامی ارزش‌های اخلاقی، انسانی و آموزه‌های دین اسلام منافات دارد. وزارت خارجه قطر تاکید کرده است که این کشور از هر اقدامی برای حفاظت از امنیت کویت حمایت می‌کند.

کاخ سفید

در همین حال، کاخ سفید حملات تروریستی در فرانسه، تونس و کویت را اقداماتی نفرت انگیز خواند و به شدت محکوم کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما این حملات نفرت‌انگیز را به شدت محکوم می‌کنیم و در کنار دولت و ملت سه کشوری هستیم که شاهد این حملات بودند. تروریسم در هیچ یک از جوامع بشری جایگاهی ندارد و آمریکا همچنان به همکاری تنگاتنگ با شرکای بین‌المللی خود برای مبارزه با تروریست‌ها و افراط‌گرایی در سرتاسر جهان ادامه خواهد داد. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت که واشنگتن با شدیدترین لحن حملات تروریستی در فرانسه، کویت، سومالی و تونس را محکوم می کند.

حماس
در همین حال، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) انفجار مسجد امام صادق (ع) در کویت را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی جنایتکارانه و مخالف با تمامی قوانین بین‌المللی و آموزه‌های ادیان آسمانی دانست. عزت رشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد: انفجار مسجد امام صادق (ع) اقدامی کاملا جنایتکارانه و مخالف قوانین بین‌المللی و آموزه‌های ادیان آسمانی است که ما انزجار خود از چنین اقدامی اعلام می‌کنیم. وی حمله به هتل محل اقامت گردشگران در تونس را نیز اقدامی جنایتکارانه خواند و ضمن محکومیت آن، خواستار تقویت وحدت ملی در تونس برای مقابله با افراط‌گرایی و خشونت شد.

شورای همکاری خلیج فارس

حمله به مسجد شیعیان در کویت واکنش کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را نیز در پی داشت که با صدور بیانیه‌ای این حمله را به شدت محکوم کرده و اعلام کردند که عاملان این حمله دشمنان اسلام و مسلمانان هستند. در بیانیه این شورا بر آمادگی کشورهای عضو برای حمایت از امنیت مردم کویت تأکید شده است. نخست‌وزیر بحرین هم این حمله را شرم‌آور خوانده و گفته که حمله به خانه خدا در هیچ دین و باوری جایگاه ندارد. وی عاملان این گونه حملات را تروریست‌های کوردل خوانده است.

اسپانیا

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا هم حمله اخیر در شهر سوسه تونس را محکوم کرد و گفت: این حمله به یکی از هتل‌های متعلق به یک شرکت زنجیره‌ای هتلداری اسپانیایی صورت گرفته است. وی تأکید کرد: امروز شاهد آن هستیم که وحشی‌گری و جهالت دامان همه را به طور برابر گرفته است. امروز شاهد حمله تروریستی به یک مسجد در کویت نیز بودیم. راخوی تصریح کرد: همه ما باید برای نابودی و محو این بلا تلاش کنیم. همان‌طور که بارها گفته‌ام، مبارزه با تروریسم نباید به منزله مبارزه با عقاید مذهبی باشد بلکه این مبارزه باید علیه تعصب و ضد آن‌هایی باشد که به همنوعان خود حمله می‌کنند.


پاکستان

«قاضی خلیل‌الله» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای حمله تروریستی به نمازگزاران در کویت را محکوم و با خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد.

در این بیانیه آمده است: مردم و دولت پاکستان صمیمانه مراتب همدردی خود را با بازماندگان قربانیان این حمله تروریستی ابراز می دارند و از خداوند خواستار شفای عاجل برای مجروحان این حادثه هستند.


مولوی عبدالحمید

اسماعیل زهی امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان با صدور پیامی حمله تروریستی به مسجد امام صادق (ع) در کویت را محکوم کرد.

در این پیام که روز شنبه از دفتر امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان به ایرنا نمابر شده آمده است: متاسفانه یک بار دیگر افراط گرایی و جهالت افراد تندرو قربانی گرفت و طی یک اقدام تروریستی تعدادی از برادران شیعۀ ما در کویت به شهادت رسیدند.

تاسف برانگیزتر آن که این اقدام کور در مسجد که محلی امن برای عبادت پروردگار بوده و در شریعت اسلام از حرمت ویژه ای برخوردار است، انجام گرفت.