به گزارش پارس به نقل از تسنیم،دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند یک میراث و دستاورد بزرگ برای جان کری وزیر خارجه آمریکا پس از شکست‌های متوالی تلقی شود.
 
به گزارش رویترز، شکست در انتخابات ریاست جمهوری 2004 میلادی علی رغم 28 سال فعالیت جان کری در سنا، و شکست در برقراری صلح و آرامش بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی از مهمترین شکست‌های کری به شمار می‌رود.
 
جان کری 71 ساله انرژی قابل توجهی را برای دنبال کردن توافق تاریخی با ایران صرف کرده و ده‌ها هزار مایل برای برگزاری نشست‌های متعدد با همتای ایرانی خود، سفر کرده است. جان کری قصد دارد تا در آخرین مرحله مذاکرات هسته‌ای با ایران در شهر وین شرکت کند. این در شرایطی است که پای جان کری اواخر ماه گذشته شکسته است.
 
آمریکا و قدرت‌های جهانی در حال مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای تا پایان ژوئن یعنی 9 تیرماه هستند. ایران و گروه 1+5، 2 آوریل (13 فروردین)، به چارچوب توافق اولیه‌ای دست یافتند که بر اساس آن برنامه هسته‌ای ایران محدود خواهد شد و به‌ازای آن تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو می‌شود.
 
به اعتقاد مقام‌هایی که در مذاکرات هسته‌ای ایران شرکت داشته‌اند، سبک مذاکراتی جان کری با ایران ترکیبی از انرژی بی حد و حصر، انعطاف پذیری‌های تاکتیکی است.
 
البته منتقدان نیز بر این باورند که جان کری برخی اصول و قوانین کلاسیک در مذاکرات را نقض کرده است. حامیان جان کری نیز بر این باورند که هیچ کسی به اندازه وی برای دستیابی به توافق با ایران تلاش نمی‌کرد و تلاش‌های ناموفق وی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه و درگیری بین اسرائیل و فلسطین نشان می‌دهد که وی برای حل و فصل سخت ترین مشکلات و چالش‌ها، ریسک شکست را پذیرفته است.
 
در 6 ماه گذشته، جان کری با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در شهرهای مختلف از ژنو، پاریس و داووس گرفته تا لوزان، مونتروکس و مونیخ و نیویورک دیدار و گفتگو کرده است.
 
مذاکره کنندگان کهنه کار بر این باورند که تمایل جان کری برای دیدار با ایرانی‌ها نشان می‌دهد که او بیشتر از آنکه به دنبال حل و فصل سخت ترین مسائل باقی مانده باشد، برای دستیابی به توافق با ایران مصمم است.
 
ریچارد آرمیتاژ معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در دولت جورج دبلیو بوش در این باره گفت: وزیر خارجه آمریکا بودن با در اختیار داشتن یک کیلومترشمار یک ابزار اندازه گیری بسیار غلط دارد. دولت آمریکا بسیار مشتاق است. ایرانی ها می توانند این مساله را احساس کنند. اگر وزیر خارجه قصد دارد هر روز خود را درگیر پروازهای 11 ساعته و نیمه کند، چه انگیزه‌ای برای ایرانی‌ها باقی می‌ماند تا در مواضع خود عقب نشینی کنند؟
 
آرمیتاژ بر لزوم بازرسی‌های سریع از تاسیسات ایران تاکید کرد و گفت: این مساله ما را مطمئن می‌کند که ایران به دنبال تقلب نیست.
 
آمریکا و قدرت های جهانی در حال مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق جامع هسته ای تا پایان ژوئن یعنی 9 تیرماه هستند. ایران و گروه 1+5، 2 آوریل (13 فروردین)، به چارچوب توافق اولیه‌ای دست یافتند که بر اساس آن برنامه هسته‌ای ایران محدود خواهد شد و به‌ازای آن تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو می‌شود.