به گزارش پارس به نقل از ایسنا یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان این که در نهایت شورای عالی امنیت ملی است که درباره توافق هسته‌ای تصمیم می‌گیرد، گفت: احتمال توافق دقیقه 90 از نرسیدن به توافق بیش‌تر است.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به تصویب طرح الزام به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‎ای ایران در مجلس، گفت: تصویب این طرح با رای بالا از دغدغه نمایندگان نسبت به موضوع هسته‌ای حکایت دارد.

او با اشاره به این که اخیرا آقای نوبخت (سخنگوی دولت) اعلام کرده که این طرح با اصل 176 قانون اساسی مغایر است، یادآوری کرد: موضوع هسته‌ای مساله‌ای کلان است که در نهایت شورای عالی امنیت ملی در خصوص آن تصمیم خواهد گرفت.

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: مجلس می‌تواند قانون تصویب کند، اما شورای نگهبان باید تصمیم بگیرد که این طرح مطابق قانون اساسی است و یا مغایر آن و طرح را بپذیرد و یا رد کند.

به گفته این استاد دانشگاه این موارد به معنای سلب اختیار از نمایندگان مجلس نیست، زیرا مجلس همواره در عرصه هسته‌ای حتی در دوره‌های قبل نیز فعال بوده ‌است.

فلاحت‌پیشه اظهار کرد: مهم‌ترین نکته درباره این طرح این است که دولت نیز با مجلس درباره آن رویکرد هم‌گرایانه داشته باشد، تا به امر اختلافی در کشور نرسد و در نهایت در شورای عالی امنیت ملی یک کاسه شود.

وی با اشاره به تجربه 13 سال گذشته که هرگاه موضوع هسته‌ای به امر اختلافی تبدیل شده فقط باعث فشار به تیم مذاکره کننده شده ‌است، خاطرنشان کرد: این که موضوع هسته‌ای به امری اختلافی تبدیل شود خواسته آمریکا و برخی از بازیگران 1+5 است.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که مجلس ملزم شد این طرح را در دستور کار قرار دهد، زیرا در طرف دیگر هم اگر توافقی صورت گیرد باید در کنگره آمریکا به قانون تبدیل شود و طرحی که مجلس داد به نوعی مقابله به مثل با طرح کنگره آمریکا بود.

فلاحت‌پیشه طرح الزام را عاملی برای اختلال در توافق هسته‌ای ندانست و گفت: بر خلاف طرح کنگره آمریکا که هدفش اختلال بود، هدف طرح الزام تنها تقویت توان چانه‌زنی تیم‌ مذاکره کننده است، زیرا در نهایت این شورای عالی امنیت ملی است که در مقام تصمیم گیرنده حضور دارد.

او یادآوری کرد: در نهایت دولت، مجلس و شورای عالی امنیت ملی باید وحدت‌گرا باشند که حاصل آن تقویت توان چانه‌زنی ایران باشد.

این نماینده پیشین مجلس درباره زمان باقی مانده تا مهلت مذاکرات یعنی 11 تیرماه نیز گفت: احتمال یک توافق دقیقه 90 از نرسیدن به توافق بیش‌تر است، مگر آن که اتفاق تازه‌ای رخ دهد.

فلاحت‌پیشه با تایید این که دو طرف این بار چراغ خاموش در حال مذاکره هستند، یادآوری کرد: این کار منطقی، مثبت و کارشناسی است، زیرا دو طرف در حال نگارش متن توافق هستند و هر بخشی که از آن منشر شود به محل اختلاف تبدیل خواهد شد و باعث فشار بر دو طرف می‌شود.

وی عنوان کرد: این روش نگارش محرمانه باعث می‌شود دو طرف در آرامش به کار خود ادامه دهند، اما در نهایت چیزی محرمانه امضاء نخواهد شد و به اطلاع همه خواهد رسید.