به گزارش پارس به نقل از تابناک ، چند وقتی هست که رسانه ها نسبت به سپردن بازار کالاهای اساسی ایران به شرکت‌های دو تابعیتی هشدار داده اند و به خصوص اینکه بازار می تواند به شدت از این موضوع تاثیرپذیر باشد و در نهایت اگر آن شرکت‌ها نخواهند، کالایی در بازار توزیع نخواهد شد، چراکه سهم عمده بازار را در دست دارند.

در این میان مجلس و رسانه ها بارها و بارها نسبت به این موضوع طی روزهای گذشته هشدار داده اند و می گویند که قوه قضاییه و دستگاه‌های ذی‌ربط دیگر باید وارد بررسی این پرونده شوند و با متخلفان احتمالی برخورد کنند.

واقعیت آن است که شرکت دو تابعیتی صافولای بهشهر که این روزها سهم عمده بازار روغن نباتی ایران به عنوان یک کالای اساسی را در اختیار گرفته است، توانسته طی سال‌های گذشته با دسترسی به برخی منابع رانتی، سهم بازار خود را به شدت افزایش دهد و در مقابل، رقبای خود را از بازار به در کند.

این شرکت که با سه برند لادن، بهار و نسترن کالاهای خود را توزیع می کند، با قیمت شکنی توانسته کار را به نحوی پیش برد که سهم بازار خود را به سمت انحصار پیش برد و رقبای خود را که عمدتا شرکت های صاحب نام هم بودند، با کاهش قیمت و تبلیغات گسترده در رسانه های مطرح از جمله صدا و سیما، از میدان به در کند.

اکنون اما خبر از این می رسد که دولت برای تامین سبد امنیت غذایی مردم، با انعقاد قراردادی با شرکت صنایع بهشهر، یکی از کالاهای این سبد را روغن نباتی تولید این شرکت با برند نسترن قرار داده است که به نوعی تقویت این شرکت دو تابعیتی ایران- عربستانی به شمار می رود.