به گزارش پارس به نقل از ايرنا، تیراندازی 'دیلان روف' جوان بیست و یکساله آمریکایی در شهر 'چارلستون' ایالت کارولینای جنوبی به سوی 9 سیاهپوست در کلیسای تاریخی متودیست های 'امانوئل' چهارشنبه گذشته (27 خرداد) جامعه آمریکا را بار دیگر متعجب ،غمگین و در عین حال خشمگین کرد.
شهرت ساکنان ایالت های جنوبی آمریکا به اعتقاد به برتری سفیدپوستان و فرودستی دیگر نژادها به ویژه سیاهان همچنین بیانیه نژادپرستانه منسوب به روف و تصاویری که بعد از این حادثه از وی در اینترنت منتشر شد، نژادپرستی در جامعه آمریکا، تبعات آن و از سوی دیگر آزادی مالکیت اسلحه و پیامدهای ناگوار این موضوع را به بحث روز رسانه ها و حتی سیاستمداران آمریکایی تبدیل کرده است.
'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا یک روز بعد از این حادثه در برابر خبرنگاران در کاخ سفید گفت: باید بپذیریم تیراندازی های دسته جمعی در کشور ما بسیار بیشتر از دیگر کشورهای پیشرفته روی می دهد.
پایگاه اطلاع رسانی نشریه آمریکایی هافینگتون پست می نویسد: تنها در دو سال و نیم گذشته بیش از یکهزار آمریکایی در 750 فقره تیراندازی دسته جمعی کشته و چهار هزار نفر زخمی شده اند. این امر به معنای وقوع دو تیراندازی دسته جمعی هر سه روز یکبار است.
عوامل مهم در ارتکاب این تیراندازی های دسته جمعی، انگیزه قاتل و بعد از آن دسترسی افرادی با انگیزه های مجرمانه به اسلحه گرم است.
یافته های تحقیق 'مارک پیتکاواگ/ Mark Pitcavage'رفتارشناس آمریکایی نشان می دهد 48 درصد از افرادی که مرتکب قتل های دسته جمعی می شوند با انگیزه برتری سفیدپوست ها این کار را می کنند، 20 درصد انگیزه های ضددولتی، 14 درصد انگیزه ضدسقط جنین و 9 درصد انگیزه های هرج ومرج طلبانه دارند.
در حالیکه عده ای تصور می کردند انتخاب یک سیاهپوست به ریاست جمهوری آمریکا می تواند تبعیض نژادی را در این کشور کاهش دهد، آمار و حوادث رویدادها از روندی معکوس خبر می دهد. ابتدا برآورد می شد وقتی اولین رییس جمهوری سیاهپوست آمریکا در سال 2008 و در بحبوجه رکود اقتصادی وارد کاخ سفید شد، تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان کاهش خواهد یافت. اما واکنش ها باز هم موجب تعجب بود.
بر اساس گزارش هافینگتون پست در اولین سال ریاست جمهوری اوباما شمار گروه های سفیدپوست معتقد به برتری بر سیاهان در آمریکا 40 درصد افزایش یافت. همچنین جرایم ناشی از تنفر علیه سیاهپوستان بیشتر شد و با آنکه سیاهپوستان کمتر از 15 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند؛ آمار جرایم علیه سیاهان با جرم علیه دیگر گروه ها در آمریکا برابر است.
البته تبعیض نژادی در آمریکا تنها در سطح جامعه این کشور دیده نمی شود و حتی در رفتار نهادهای دولتی مانند پلیس نیز کاملا محسوس است، طوری که وقوع چندین فقره تیراندازی و قتل سیاهپوستان در یک سال اخیر توسط افسران سفید مانند 'مایکل براون'، جوان 18 ساله سیاه پوست آمریکایی در ماه اوت 2014 و 'فردی گری' سیاه پوست 25 ساله آمریکایی به اعتراضات گسترده مردمی منجر شده است.
'اداره آمار قضایی/ The Bureau of Justice Statistics' آمریکا نیز بر اساس تحقیقات گسترده از هزاران شهروند آمریکایی در سال 2012 از وقوع 293 هزار و 800 فقره جرم ناشی از تنفر خبر می دهد.
براساس آمار، از 5 هزار و 928 مورد جرم ناشی از تنفر که در سال 2013 به اداره پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) گزارش شده است، دو هزار و 871 مورد مبنای نژادی داشته، یکهزار و 856 مورد یا 31.3 درصد علیه سیاهپوستان بوده است. به موجب اعلام اداره اف بی آی از 12 هزار و 253 مورد قتل در آمریکا در سال 2013، تقریبا 8 هزار و 453 مورد با اسلحه گرم روی داده است که 5 هزار و 782 مورد تنها اسلحه های دستی بوده است.
غیر از تیراندازی های دسته جمعی که به کرات در آمریکا روی می دهد، میزان قتل با استفاده از اسلحه گرم به دلیل آزاد بودن مالکیت اسلحه در بسیاری از ایالت های این کشور نیز نگران کننده است.
یافته های تحقیقاتی موسسه مستقل 'اسمال آرمز / Small Arms Survey ' در ژنو، نشان می دهد 'در حالیکه 5 درصد جمعیت کل جهان در آمریکا زندگی می کنند، بیش از 35 تا 50 درصد کل اسلحه های غیرنظامی در دست مردم این کشور است'.
آمار سال 2012 دفتر جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد نیز تایید می کند میزان قتل با اسلحه در آمریکا سه برابر بیشتر از کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپاست. البته در این آمارگیری کشورهای آمریکای لاتین مانند مکزیک که به دلیل بی ثباتی سیاسی معمولا با نرخ بیشتر قتل روبرو هستند، در نظر گرفته نشده اند.
به نوشته 'هافینگتون پست' در سال گذشته 16 هزار فقره قتل در آمریکا روی داده است که 70 درصد از این قتل ها با اسلحه گرم به وقوع پیوسته اند. این آمار یعنی 300 نفر در هر هفته و سه برابر بیشتر از کل تلفات جانی آمریکا در جنگ عراق.
روزنامه 'واشنگتن پست' نیز می نویسد میزان نامتناسب مالکیت اسلحه در آمریکا که تقریبا به ازای هر یک زن، مرد و کودک در این کشور یک اسلحه وجود دارد، از دلایل مهم خشونت با اسلحه گرم در آمریکاست.
آمار و ارقام پایگاه اطلاع رسانی 'گان پالیسی/' gunpolicy.org نیز نوشته واشنگتن پست را تایید می کند و بر اساس این آمار مجموع شهروندانی که در آمریکا به صورت قانونی یا غیرقانونی اسلحه دارند؛ 270 تا 310 میلیون نفر برآورد می شود در حالیکه جمعیت آمریکا در سال 2013، 316 میلیون نفر بوده است.
یافته های تحقیقات بسیاری رابطه خشونت و جرایم فزاینده در آمریکا از جمله قتل را با آزاد بودن مالکیت اسلحه تایید می کند. گزارش مدرسه بهداشت عمومی 'هاروارد' حاکی از آن است که 'مدارک کافی و مستدل نشان می دهد دسترسی به اسلحه یکی از عوامل عمده قتل در داخل و خارج آمریکاست. بر اساس این گزارش نتایج یافته های تحقیقات موردی، مقطعی و اکولوژیکی در خانه ها، شهرها و ایالت هایی که اسلحه بیشتری وجود دارد میزان قتل به ویژه قتل با اسلحه به شدت افزایش می یابد'.
با وجود همه تبعاتی که از مالکیت اسلحه در آمریکا و دسترسی آن ناشی می شود تلاش ها برای محدودسازی مالکیت آن تاکنون بی نتیجه مانده است. حتی تدابیری که از حمایت فراوان برخوردار بود مانند لزوم کنترل سوء سابقه کسانی که می خواهند مجوز خرید و استفاده از اسلحه را بگیرند، با مخالفت اعضای کنگره آمریکا روبرو شد زیرا 'انجمن ملی اسلحه/ National Rifle Association' و دیگر لابی های تحت نظر تولیدکنندگان اسلحه مانع از موافقت آن شدند.
همچنین بعد از هر یک از موارد تیراندازی دسته جمعی، سیاستمداران آمریکایی از مقامات دولتی و اعضای کنگره وعده تلاش برای کنترل مالکیت سلاح و ممنوعیت استفاده از آن را می دهند. اما لابی های قدرتمند موافق سلاح بر روند قانونگذاری و اعضای کنگره تاثیر گذاشته و همه اقدامات را بی اثر می کنند.