به گزارش پارس به نقل از فارس، مدیر ارشد سابق ضد تروریسم در سازمان اطلاعات خارجی انگلیس، داعش را نابودنشدنی توصیف کرد.

در حالی که بحثها و اظهارات مقامات و رسانه‌های غربی درباره داعش ادامه دارد، «ریچارد بارت» مدیر سابق ام آی 6 در یاداشتی برای ایندیپندنت نوشت: «ما نمی‌توانیم داعش را نابود کنیم. ما مجبور خواهیم بود که زندگی با آن را یاد بگیریم».

این مقام ارشد اطلاعاتی انگلیس با اشاره به لزوم مقابله با جذب نیرو توسط داعش از میان اتباع و شهروندان جوان این کشور تاکید کرد: «دولت باید هر آنچه که می‌تواند برای ممانعت از پیوستن جوانان به گروه‌های تبهکار ضد اجتماع انجام دهد».

وی افزود: «مشکلی که در ارتباط با واکنش و پاسخگویی دولت وجود دارد، تاکید بیش از اندازه آن بر ابعاد و جنبه‌های امنیتی سیاستش از جمله موضوع تقنین قوانین برای ممانعت از بازگشت افراد جذب داعش شده، است».

بارت افزود: «تاکنون هیچ مدرک علنی و عمومی تاکنون در این باره وجود نداشته است که داعش کسی را برای ارتکاب اقدام تروریستی در یک کشور غربی اعزام کند».

این مقام سابق اطلاعاتی تاکید کرد: «تا آنجایی که به بریتانیا مربوط می‌شود، پرداختن به عوامل انگیزشی که سبب می‌شود مردان و زنان عادی بلیط یک طرفه گرفته و به خلافت داعش بپیوندند، بیشتر از آنکه چالش امنیتی باشد، چالش اجتماعی است».

مقام ارشد پیشین مقابله با تروریسم در انگلیس ابراز داشت: «وضعیت به طرز بسیاری پیچیده است و برای اقدام به تنهایی انگلیس، فضای کمی وجود دارد اما ما نباید تسلیم اقدام داعش در جذب نیرو شویم».

او همچنین مدعی شد: «چالش سیاستگذاری این نیست که به دنبال نابودی خلافت باشیم. داعش هویت قدرتمندی دارد و حس مبتنی بر داشتن هدف دارد و اینها را به افرادی که این دو را ندارند، ارائه می‌کند و به آنها فرصت می‌دهد».

بارت افزود: «این یک اظهارنظر غمگینانه است که در جامعه خود ما تعداد کم اما قابل توجه از جوانانمان نمی‌توانند آینده بهتری برای انرژی‌ گرفتن در خانه خود بگیرند. اغلب پیوستگان به داعش بیست و چند ساله هستند».

او با اشاره به اتباع انگلیسی که سابقه عضویت در گروه‌های تروریستی را داشته و اکنون قصد بازگشت به کشور را دارند، نوشت: «اکنون صدها بازگشته وجود دارند که می‌توان از آنها با بهره‌گیری از سیاست هوشمندانه‌ای برای حل مشکل پیوستن به داعش استفاده کرد نه اینکه تنها آنها را تنها تهدید قلمداد کرد».

اظهارنظر این مقام انگلیسی در حالی مطرح شده که استفان والت تحلیلگر ارشد آمریکایی نیز اخیرا در یادداشتی تاکید کرده بود که شاید نتوان داعش را از بین برد و باید با آن زندگی کرد.