به گزارش پارس به نقل از تسنيم، کتابی تحت عنوان «حقوق هسته‏‌ای» منتشر شده است که مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت هسته‌ای اعضا را شرح می‌دهد.
این کتاب را چهار تن از کارشناسان آژانس بین‏‌المللی انرژی اتمی (کارلتون اشتویبر، آلک‌بائر، نوربرت پلزر، وولفارم تانهوزر)  نوشته‏‌اند و در آن به غیر از حوزه‌های عدم تکثیر هسته‌ای، پادمان‌ها، کنترل های صادرات و واردات، به قابلیت‌های استفاده‌های نظامی انرژی هسته‌ای پرداخته نمی‌شود.
پیام اصلی این کتاب این است که هیچ الگوی قطعی و واحدی برای چگونگی تدوین قانون انرژی هسته‌ای یا چارچوب نهادی که بتواند قانون ملی هسته‌ای را اجرا کند وجود ندارد.
مخاطب اولیه این کتاب قرار است افرادی در کشورهایی باشند که چارچوب کمتر توسعه یافته قانون هسته‏‌ای دارند و به دنبال توسعه قوانین جدید هسته‏‌ای هستند. مخاطبان بعدی، افرادی در کشورهایی هستند که به بازبینی و تقویت قوانین موجود علاقه‌مند هستند یا افرادی که علاقمند به اضافه کردن قوانین جدید به حوزه فنی هستند.
همچنین این کتاب مورد استفاده دولت‏هایی قرار می‏‌گیرد که خواستار سازگاری قوانین ملی‏شان با پیمان‏‌های بین‏‌المللی در حوزه هسته‏‌ای هستند. حتی کشورهایی با ساختار حقوقی کمتر توسعه یافته هم ممکن است به استفاده از این کتابچه علاقه نشان دهند. 
این کتاب با ترجمه نیلوفر قدیری و با ویراستاری علمی عزیز‌شاه‌محمدی، کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل توسط انتشارات «دنیای اقتصاد» منتشر شده‌ است.