به گزارش پارس ، فارس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد، ماهنامه خبری، علمی، آموزشی و تحلیلی «سرآمد» انتشار سیزدهمین شماره‌اش را با نخستین روزهای ماه مبارک رمضان ۹۴ صورت داده است. بر همین اساس، طرحی درباره «روزه داری به سبک سلامتی» در این نشریه آمده و نکته‌های علمی برای هر چه بهتر بهره بردن از این ماه، ارائه شده است.

اما نکته بارزی که در این شماره سرآمد آمده است، انتشار دستخطی از رهبری فرزانه انقلاب درباره موضوع علم و فناوری است که برای نخستین بار و پس از ۲۱ سال منتشر می‌شود.

در توضیح انتشار آن هم آمده است: این دستخط شریف تاکنون منتشر نشده بود و از آنجا که همچنان چراغ راه محققان و پژوهشگران عرصه‌های مختلف است و به اهل علم امید می‌بخشد، فرصت را مغتنم شمرده آن را من باب تبرک و تیمن عینا در اینجا نقل می‌کنیم.

در متن فرمایشات مقام معظم رهبری آمده است: « بحمد الله کار تحقیق در نیروی هوایی پایه استواری یافته است و تحقیق، خود پایه پیشرفت علم است. وقتی نیروهای مسلح از درون خود، دانش و معرفت جوشیدند باید یقین کرد که استقلال، نه فقط یک اسم و ادعا، که یک واقعیت و تبلور است. من این پدیده را در نهاجا به وضوح می بینم. و از همه ی دست اندرکاران، از فرمانده نهاجا که اهل علم و تحقیق است، از جهاد خودکفایی که نخستین پرچم خودباوری را بلند کرده است و از یکایک کسانی که در این پیشرفت موثر بوده‌اند، تشکر می‌کنم. مهم این است که اولا باور داشته باشید که حالا کار را آغاز کرده‌اید و نپندارید که کار را تمام کرده‌اید. ثانیا باور داشته باشید که تا همه جا می‌شود پیش رفت. سیدعلی خامنه‌ای ۱/۳/۷۳»

پرویز کرمی سردبیر «سرآمد» در یادداشت سردبیر سیزدهمین شماره آن، به «توسعه؛ انتخاب یا ضرورت» پرداخته و آورده است: معلوم نیست که منظور مدیران سیاسی و اقتصادی از «تولید ثروت » یکی باشد یا هر دو در درک بازار آزاد، اقتصاد جهانی و کوچک شدن دولت مشترک باشند. این تنوع درک و دریافت الزاما به تنوع مکتب های فکری، فلسفی، اقتصادی برنمی‌گردد. ضمن اینکه توقعی نیست که مدیران اجرایی، به مباحث نظری مسلط باشند یا در کلاس‌های دانشگاه شرکت کنند. اما این توقع می‌رود که شرایط و اوضاع را کنترل کنند، بر همه چیز نظارت کنند تا عدالت خواهی به بی عدالتی منجر نشود و تولید به دلالی نینجامد و بازار آزاد به رانت خواری منتهی نشود و اقتصاد کشور با مفسده‌های مالی و اداری آمیخته نشود و تعابیری مثل دانش بنیان، نخبگان و سرآمدان، به الفاظ و اشخاص تزیینی و حرف و شعار بدل نشوند.

بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در گفت وگویی، ارائه خدمات به این شرکت‌ها را وظیفه اصلی این صندوق عنوان کرده است. او می‌گوید: با وجود این که وظیفه ما نیست، اما شروع کردیم با شرکت‌های بزرگ که دانش بنیان نیستند، صحبت می‌کنیم و به آنها می‌گوییم بروند دانش بنیان شوند و بعد برای ما طرح بیاورند. الان نزدیک ۴۰ درصد نیروی صندوق برای این وظیفه‌ای که وظیفه اصلی صندوق نیست، صرف می‌شود.
اما گفت وگو با دانشمند برتر جهان از نگاه آی اس آی در سال ۲۰۱۲، نیز در این شماره «سرآمد» آمده است. محمدرضا زرین دست؛ رئیس دانشکده علوم نوین دانشگاه آزاد و برگزیده جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در این گفت وگو درباره اینکه «چرا می گذاریم نخبه هایمان بروند؟» نکاتی قابل تامل ارائه کرده است.
سیزدهمین شماره ماهنامه خبری، علمی، آموزشی و تحلیلی سرآمد به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسئولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی، ویژه تیرماه ۱۳۹۴، منتشر شده است.