به گزارش پارس به نقل از تسنیم، روزنامه "وال استریت ژورنال" در گزارشی به بررسی نزدیکی عربستان و اسرائیل پرداخت.


این روزنامه نوشت: وجود دو شهر مقدس مسلمانان در عربستان سعودی، یعنی مکه و مدینه باعث شده تا سعودی‌ها همواره منادی اتحاد مسلمانان البته با شرایط خود باشند پیامی که به صورت سنتی با خصومت با اسرائیل که سومین شهر مقدس مسلمانان را به اشغال در آورده همراه بوده است.

اما امروز سعودی ها خود را در موقعیت غیر عادی و نامطلوبی می بییند. سال هاست که درگیری ها در سوریه و عراق باعث شده تا افکار عمومی در عربستان و دیگر کشورهای عربی علیه ایران و متحد قدرتمند عرب خود یعنی حزب الله در لبنان شود.

این روزها سخنگوی رسمی دولت در عربستان به صورت متناوب خط موازی میان گروه حوثی که در حال مبارزه با عربستان در یمن بوده با حزب الله لبنان ترسیم می‌کند.

آنها می‌گویند که هدف عربستان در جنگ این است که مانع از آن شوند که حوثی‌ها در یمن از ایجاد دولتی در داخل دولت همانند آن چیزی که حزب الله در جنوب لبنان تشکیل داده‌اند ممانعت کند.

در پاسخ به بمباران‌های عربستان علیه یمن، حوثی‌ها بارها راکت‌ و موشک به سوی شهرهای سعودی شلیک کرده‌اند همانند آن کاری که حزب الله علیه اسرائیل انجام داده‌اند.

"احمد عسیری" سخنگوی نظامی عربستان گفت: هر جا که ایرانیان حضور دارند شبه‌نظامیانی علیه این کشورها ایجاد می‌کنند. در لبنان آنها حزب الله را تشکیل دادند که روند سیاسی را متوقف کرده و به جنگ علیه اسرائیل منتهی شده که در نتیجه آن لبنان تخریب شد و در یمن نیز آنها حوثی‌ها را تشکیل دادند.

از سوی دیگر، حوثی‌ها عربستان را متهم می‌کنند که به دستور اسرائیل به حملات هوایی علیه آنها می‌پردازند و اعلام کرده‌اند که خلبانان اسرائیلی جنگنده‌های سعودی را به پرواز در می‌آورند.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود نوشت: این تنها درباره یمن نیست. عربستان نیز نظیر اسرائیل نگران توافق هسته‌ای ایران با آمریکا و 5 قدرت جهانی است. نگرانی از این توافق و همزمانی آن با برداشته شدن تحریم‌ها باعث تقویت قدرت منطقه‌ای ایران می‌شود حتی برخی از سعودی‌ها امیدوار هستند که "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل از نیروی هوایی خود برای نابودی تاسیسات هسته‌ای ایران استفاده کند.

"عبدالله الشمری" که از دیپلمات های سابق سعودی است گفت: اسرائیل به دلیل اصلش یک دشمن به شمار می‌آید اما به دلیل اقداماتش دشمن نیست اما ایران به دلیل اقداماتش و نه به دلیل ماهیتش یک دشمن به شمار می‌آید.

وی گفت: این بدان معناست که ایران بیش از یک تهدید است. اگر من یکی از تصمیم‌گیران سعودی باشم حتی یک لحظه هم در هماهنگی با اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران درنگ نمی‌کنم.
در حالی که مقامات اسرائیلی نیز به همان اندازه مشتاق ارتباط با عربستان بوده و حتی تماس‌های محرمانه‌ای نیز روی داده اما این بدان معنا نیست که به زودی روابط دیپلماتیک ایجاد خواهد شد.