پايگاه خبري تحليلي «پارس»- نبي شريفي- طي ده روز گذشته دو تحول عمده در وضعيت کردهاي ترکيه و سوريه به وقوع پيوسته است. حزب دموکراتيک مردم، به رهبري صلاح الدين دميرتاش، که حامي کردها است توانست با حدود 13 درصد آرا وارد پارلمان شده و به عنوان نيروي سياسي تاثير گذار و مخالف دولت وارد ميدان شود. 

اين پيروزي، قطعا بر آينده سياست خارجي ترکيه درباره سوريه و همچنين دخالت ترکيه در اين کشور تاثير گذار خواهد بود.

از طرفي، روز دوشنبه، کردهاي سوري توانستند شهر مهم و استراتژيک «تل ابيض» را از داعش پس گرفته و بر آن مسلط شوند. منطقه اي استراتژيک که ارتباط پايتخت خلافت خود خوانده داعش را با ترکيه محدود مي کند. البته در پيشروي هاي اخير کردها، نقش حمايت هوايي نيروهاي ائتلاف از کردها بي تاثير نبوده است. 

پيش از قدرت گرفتن داعش، مسعود بارزاني در بحبوحه درگيري هاي سياسي در عراق و در حالي که اتحاد در فضاي داخلي عراق براي مقابله با داعش ضرورتي انکار ناپذير بود علم استقلال اقليم کردستان را برافراشت و البته به فاصله چند هفته وقتي داعش را پشت دروازه هاي اربيل ديد دست کمک به سوي دولت مرکزي دراز کرد.

پيروزي هاي اخير کردها، شايد دوباره اين سودا را در سوريه و حتي منطقه کردستان عراق پررنگ کند. آيا کردها پس از تجربه قبلي بارزاني دوباره با ناديده گرفتن واقعيت هاي منطقه اشتباه قبلي را تکرار خواهند کرد يا با هوشمندي ابزار بازي برخي نخواهند شد.