به گزارش پارس به نقل از مهر، یک سال قبل درست در چنین روزهایی آیت الله سیستانی، مرجعیت عالی دینی عراق با صدور فتوای کفایی خواستار مشارکت آن دسته از جوانان عراقی که قادر به حمل سلاح هستند در میدان نبرد علیه داعش شد. فتوای آیت الله سیستانی پس از سقوط شهر موصل واقع در استان نینوا به دست داعش صادر و توسط «شیخ عبدالمهدی الکربلائی» نماینده ایشان در نماز جمعه اعلام شد. شیخ عبدالمهدی الکربلائی در بیان علل صدور این فتوا توسط آیت الله سیستانی پس از نماز جمعه سال گذشته در کربلاء گفت: اوضاع کنونی عراق بسیار خطرناک بوده و مسؤولیت شرعی و ملی بزرگی در برهه کنونی بر عهده ما قرار دارد. ملت و کشور عراق با چالش و خطر بزرگی مواجه هستند به گونه ای که تروریست ها تنها به هدف قرار دادن استان های نینوا و صلاح الدین بسنده نکرده بلکه همه استان ها به ویژه بغداد، کربلا و نجف اشرف را در تیررس قرار داده اند. وی همچنین ادامه داد: بر شهروندانی که توانایی حمل سلاح و مبارزه با تروریست ها را دارند، واجب کفایی است به دفاع از کشور، ملت و مقدسات پرداخته و به نیروهای امنیتی بپیوندند.

پس از صدور این فتوای «تاریخی» توسط آیت الله سیستانی، موجی از ترس و وحشت در صفوف تروریست های داعش رخنه کرد. تکفیریهای داعش با انتشار مطالبی در صفحات منسوب به خود در شبکه های اجتماعی از نگرانی خود در قبال این فتوا پرده برداشتند. در همین رابطه یکی از تکفیریهای عضو داعش به نام «ابوقتاده المغربی» در صفحه منسوب به خود در توئیتر نوشت: شیعیان عراق از مرگ نمی هراسند. ما یک نفر از آنها را می کشیم اما هر یک از آنها ۱۰۰ نفر از ما را به قتل می رسانند. اگر همین روند ادامه داشته باشد، داعش در عراق جایی نخواهد داشت.

در شرایطی که داعش پیش بینی می کرد که تنها شیعیان عراقی از فتوای مرجعیت عالی دینی عراق استقبال کنند، اما هزاران نفر از اهل تسنن در عراق به فتوای آیت الله سیستانی لبیک گفتند.

 

ر اساس آمارهای منتشر شده پس از صدور فتوای آیت الله سیستانی هزاران نفر از جوانان عراقی از شیعیان گرفته تا اهل تسنن در استان های بغداد، بصره، الانبار، نینوا، دیالی، مُثنی، ذی قار و صلاح الدین برای به دست گرفتن سلاح و مبارزه با تروریست های تکفیری داعش داوطلب شدند. در کنار شیعیان و اهل تسنن عشایر و قبایل عراقی نیز نقش بسزایی را در مبارزه با تروریست های داعش به دنبال صدور فتوای جهاد کفایی ایفا کردند. شمار داوطلبان مردمی مبارزه با داعش در عراق تا جایی گسترش یافت که کمیته های نام نویسی از این افراد، روند نام نویسی را برای مدتی موقت متوقف کردند.

فتوای جهاد کفایی موجب شد تا نیروهای بسیج مردمی در عراق شکل گرفته و این نیروها دوشا دوش نظامیان ارتش با تروریستهای داعش بجنگند. پس از ورود نیروهای مردمی عراق به صحنه نبرد با داعش، پیشروی های ارتش در مبارزه با این گروه تروریستی تسریع شد. سیطره بر منطقه استراتژیک «جرف الصخر» واقع در شرق استان دیالی و پاکسازی شهر تکریت، زادگاه دیکتاتور سابق عراق از لوث داعش از جمله مهم ترین دستاوردهای نیروهای مردمی در همکاری با ارتش به شمار می رود. پیش از ورود نیروهای مردمی عراق به میدان نبرد با داعش، این گروه تروریستی کنترل بسیاری از میدان های نفتی مهم عراق را در دست داشت، اما اکنون تسلط آنها بر این میدان ها به شدت محدود شده است.

تاثیرگذاری ورود نیروهای مردمی به میدان نبرد با داعش به دنبال فتوای جهاد کفایی تا جایی پیش رفت که «محمد سالم الغبان»، وزیر کشور عراق در این زمینه گفت: تشکیل نیروهای مردمی یک تجربه موفق برای عراق محسوب می شود، زیرا این نیروها ایفا کننده نقش اصلی در آزادسازی بسیاری از مناطق اشغال شده توسط داعش هستند.

وی همچنین ادامه داد: پس از اشغال موصل، نیروهای مردمی با همکاری های گسترده با نظامیان ارتش موفق شدند دستاوردهای بسیاری را در مبارزه با گروه های تکفیری محقق کنند.

پایگاه «صوت العراق» در تحلیل نتایج جهاد کفایی نیروهای مردمی علیه داعش می نویسد: نیروهای امنیتی نقش مهمی را در تأمین امنیت بسیاری از استان های مهم مانند بغداد و دیالی ایفا کردند. آنچه که بیش از هرچیز دیگری همگان را به حیرت درآورده است، شکستن محاصره شهر آمرلی است. این شهر ماه ها تحت محاصره تروریست های داعش بود اما سرانجام دخالت نیروهای مردمی و همکاری آنها با ارتش به شکسته شدن این محاصره منجر شد.

یکی از دستاوردهای مهم فتوای کفایی آیت الله سیستانی، آشکار شدن نقش نیروهای مردمی در مبارزه با تروریسم است. این فتوا می تواند الگویی برای هر کشور دیگری باشد که در حال حاضر درگیر مبارزه با تروریسم است. همین مسأله موجب شد تا «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق دستور تسلیح نیروهای مردمی استان الانبار به منظور آغاز عملیات پاکسازی شهر الرمادی از لوث تروریست های داعش را صادر کند. در واقع دولت عراق در نهایت به این نتیجه رسید که پاکسازی خاک این کشور از تروریست های داعش بدون مشارکت نیروهای مردمی محقق نخواهد شد. بر همین اساس، حیدر العبادی حتی از عزم خود برای روانه ساختن نیروهای بسیج مردمی به سمت شهر موصل واقع در استان نینوا به منظور آغاز عملیات پاکسازی آن خبر داد.

اما نکته ای که ذکر آن در اینجا حائز اهمیت محسوب می‌شود، این است که فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی برای تمامی مردم عراق از تمامی اقشار صادر شده و محدود به گروه و فرقه خاصی نمی شود. بسیاری به دنبال آن هستند تا نیروهای مردمی را به شیعیان عراقی محدود کنند اما این فتوا خطاب به تمامی مردم عراق صادر شد. همانگونه که گفته شد اهل تسنن در کنار شیعیان بخش وسیعی از اعضای نیروهای مردمی را تشکیل می دهند. به گفته کارشناسان یکی از دستاوردهای دیگر این فتوا که شاید زیاد به چشم نخورد افزایش وحدت میان اقشار مختلف جامعه عراق بود؛ اقشاری که با حفظ وحدت و به دور از هرگونه اختلاف دوشادوش یکدیگر به منظور تحقق یک هدف یعنی از میان برداشتن داعش وارد میدان نبرد شدند.

بسیاری از مقامات عراقی در سالروز صدور فتوای جهاد کفایی توسط مرجعیت عالی دینی این کشور، ضمن تقدیر و تمجید از این فتوا آن را عامل نجات عراق عنوان کردند. به همین مناسبت «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق با صدور بیانیه ای ضمن «تاریخی» توصیف کردن فتوای آیت الله سیستانی تأکید کرد: این فتوا عراق را از توطئه شومی که برای آن طراحی شده بود، نجات داد.

العبادی همچنین افزود: داعش پس از اشغال موصل به دنبال نفوذ در دیگر مناطق عراق بود که فتوای به موقع آیت الله سیستانی تمام نقشه های آن را نقش بر آب کرد.

«خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق نیز ضمن تمجید از فتوای جهاد کفایی در خصوص آن می گوید: این فتوا، موجب افزایش وحدت در عراق و جلوگیری از تجزیه آن شد. وی ادامه داد: این فتوا تمامی طرح های آماده شده از سوی دشمنان برای عراق را با شکست مواجه ساخت.

«سید عمار حکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق هم در سالروز صدور فتوای جهاد کفایی تصریح کرد: این فتوا بار دیگر ثابت کرد که مرجعیت سوپاپ اطمینان عراق است.

حکیم اظهار داشت: این فتوا تحت هیچ شرایطی فرقه گرایانه نبوده و اهل تسنن را هم در کنار شیعیان به میدان های نبرد کشاند.

«عبدالمهدی الکربلائی» نماینده آیت الله سیستانی نیز در این ارتباط اظهار داشت: پس از یک سال از صدور فتوای جهاد کفایی توسط آیت الله سیستانی مشاهده می کنیم که این جهاد توانست ارزش ها و مقدسات عراق را حفظ کند.

وی افزود: جهاد مردم عراق علیه داعش از نفوذ این گروه تروریستی در نقاط مختلف جلوگیری کرد.