به گزارش پارس، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی بدون ارائه مدرک و سندی به نقل یک فرمانده طالب بنام عبدالله که دربند دولت افغانستان است، ادعا کردکه ایران سلاح‌های سنگین و سبک در اختیار آن‌ها قرار داده و ماهانه میلیون‌ها دلار به این گروه حقوق می‌دهد.

وال استریت ژورنال هیچ اشاره‌ای نکرده است که عبدالله چه نقشی در گروه طالبان دارد و از طرفی دیگر هیچ‌یک از مقامات طالبان نیز این ادعا را تایید نکرده‌اند.

در این ادامه این گزارش ادعا شده است: این نخستین بار است که یک فرمانده طالبان در بند دولت افغانستان، اقرار می‌کند که ایران نقش چشمگیری در تجهیز اعضای این گروه دارد.

این گزارش با این ادعا که پیش‌تر نیز همکاری ایران با شبه نظامیان در افغانستان ثابت شده بود، افزود: این فرمانده طالبان که خود را «عبدالله» معرفی کرده در بخش‌هایی از افغانستان و ایران فعالیت داشته است.

عبدالله با اشاره به اینکه ایران هرآنچه که نیازداشتیم را برای ما فراهم می‌کرد، ادعا کرده است: ایران جنگ افزارهای سبک و سنگین در اختیار ما قرار می دهد.

عبدالله که ادعا شده است یکی از جنگجویان طالبان که مورد حمایت ایران است، به علت کار غیر قانونی در بندر عباس ایران بازداشت شده است،

هر چند در ادامه این گزارش، وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات افغانستانی ادعا کرده که تهران مخفیانه کمک‌های مالی و تسلیحاتی در اختیار طالبان قرار می‌دهد و همچنین مشغول آموزش اعضای این گروه تروریستی که تهدیدی برای امنیت افغانستان هستند، می‌باشد، اما هیچ یک از مقامات افغانستانی چنین ادعایی را تاکنون مطرح نکرده اند و این روزنامه آمریکایی نیز هیچ اشاره‌ای به نام و نشان مقامات افغانستانی نکرده است.

‌این روزنامه آمریکایی همچنین مدعی شده است: ایران در مقابل طالبان 2 استراتژی عمده را در پی گرفته است: مقابله با نفوذ آمریکا در منطقه و تامین مقدمات نفوذ داعش به منطقه تحت تسلط طالبان در افغانستان.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تنها کشور قدرتمند منطقه‌ای است که به اذعان مقامات آمریکایی، تمام عیار به جنگ با داعش رفته است و حتی در سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران در ماه گذشته نیز وی به صورت تمام عیار از همکاری این کشور همسایه خود در زمیبنه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی تشکر کرد. 

وال استریت ژورنال افزایش حملات طالبان به افغانستان و رویکرد جدید آن‌ها نسبت به مذاکرات صلح با کابل را فرصتی برای به قدرت رسیدن دوباره طالبان در این کشور دانست و همچنین ادعا کرده است: ایران در خصوص به قدرت رسیدن دوباره طالبان شرط‌ بندی کرده است، مقامات ایرانی رویکرد متناقضی را نسبت به دولت جدید افغانستان در پیش گرفته‌اند لذا این امکان وجود دارد که تهران تعهداتش را نسبت به کابل زیر پا بگذارد.

در ادامه این گزارش به نقل از یکی از مقامات ارشد سابق افغانستان که هیچ اشاره به نام و نشان وی نشده است،  نوشته است: مقامات ایرانی تاکنون نسبت به این مورد هیچ واکنشی نشان نداده‌اند اما تهران همواره ادعای کمک‌های نظامی و مالی به طالبان را رد کرده‌ است.

این روزنامه آمریکایی با ادعای همکاری ایران و طالبان نوشت: رئیس جمهور آمریکا به منظور کاهش نفوذ طالبان در افغانستان دستور عقب‌نشینی 1000 سرباز آمریکایی  تا پایان سال 2015 را صادر کرد.

وال استریت ژورنال در ادامه به نقل از «جیمز کلاپر» رئیس سازمان اطلاعاتی آمریکا ادغان کرد که مقامات آمریکایی هیچ نظری در خصوص ارتباط نزدیک طالبان و ایران ندارند اما نگران افزایش نفوذ این کشور در منطقه هستند.

جیمز کلاپر پیشتر نیز بر خلاف گزارش وال‌استریت ژورنال در پاسخ به تلویزیون « سی بی اس» آمریکا تأکید کرد که تهران تعهدی بسیار جدی برای جنگ با داعش دارد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشته است: طالبان همواره از خاک پاکستان به عنوان مکانی برای پناه یافتن استفاده می‌کنند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه ایران هیچ مخالفتی نسبت به سرنگونی طالبان در سال 2001 نداشت، افزود: ایران تا مدت‌ها از حضور نظامی آمریکا در افغانستان احساس نارضایتی داشت و از سال 2007 کمک های تسلیحاتی به طالبان ارائه کرده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که هیچ‌گونه سندی مبنی بر کمک تسلیحاتی ایران به طالبان در دست نیست و بر عکس این ماجرا، سلاح‌های غنیمت گرفته شده از طالبان بیشتر غربی و آمریکایی است.

وال استریت ژورنال با اشاره به سفر اخیر یک هیات طالبان به ایران به رهبری «طیب آغا» نوشت: طالبان ادعای حمایت ایران از خود را رد می‌کند و مقامات ایرانی می‌گویند که به دنبال بهبود روابط خود با همسایگان افغانستان هستند.
در پایان این گزارش آمده است: ایران نمی‌خواهد که طالبان بیش از حد قدرتمند شود بلکه به دنبال این است که از آن به عنوان یک وسیله اعمال فشار بر داعش استفاده کند.

این روزنامه آمریکایی در این گزارش ادعاهایی مبنی بر آموزش، همکاری، و کمک‌های تسلیحاتی ایران به طالبان مطرح کرده است که چند نکته در این زمینه حائز اهمیت است:

اول: هیچ رد و نشانی از «عبدالله» که بنا به ادعای وال استریت ژورنال از فرماندهان طالبان است، در بین طالبان دیده نشده است.

دوم اینکه در مورد ادعاهای مطرح شده، هیچ گونه سند و مدرکی ارائه نشده است و به نظر می‌رسد انتشار این گزارش بعد از سفر «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به ایران و توافق برای همکاری‌های دوجانبه و سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان در موضوع بندر چابهار، انتشار چنین گزارش‌هایی با نیت‌های خاص و در جهت منافع غرب و آمریکا صورت می‌گیرد. چرا که نیروهای ناتو به رهبری آمریکا در افغانستان بیشترین اطلاعات از محیط امنیتی و رفت و آمدها در این کشور در اختیار دارند، چطور ممکن است در مورد این ادعای عجیب هیچ مدرکی ارائه نشود.

سوم: هیئت طالبان در ماههای اخیر سفرهای متعددی به چین، روسیه و قطر داشته‌ است و خبر ورود هیئت طالبان به ایران از سوی دولت ایران تایید نشد، اگرم اتفاق افتاده باشد، دلیلی بر همکاری و حمایت تسلیحاتی و لجستیکی ایران از گروه طالبان نیست و موضع اعلامی ایران درباره افغانستان که از سوی مقامات این کشور بارها اعلام شده است، همان تأکید بر حفظ و تقویت دولت وحدت ملی، خروج نیروهای بیگانه از افغانستان و حمایت از سپردن مسئولیت‌ها به نیروهای افغانستانی بوده است. 

چهارم: گروه طالبان، مقامات افغانستان و همچنین مسئولان جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون هیچ‌گونه واکنشی به این ادعاها نشان نداده‌اند.