به گزارش پارس به گزارش واشنگتن پست، فرید زکریا نویسنده و تحلیل گر برجسته آمریکایی در مقاله ای با اشاره به اینکه رقابت های هسته ای در منطقه خاورمیانه در کنار دیگر مسائل به یکی از ناراحت کننده ترین موضوعات تبدیل شده است تشریح می کند که چرا نباید نگران بلف های سیاسی سعودی باشیم. 

زکریا در این مقاله نوشته است در بین این همه نگرانی کشوری مانند عربستان به طور مرتب به این نکته اشاره می کند که اگر بلندپروازی های هسته ای ایران ادامه پیدا کند، این کشور نیز مجبور خواهد شد سلاح هسته ای داشته باشد. 

از نظر این تحلیل گر بجسته آمریکایی جالب تر از این تهدیدات هسته ای این بوده است که هفته گذشته  سفیر عربستان در لندن در تهدید آشکار دیگری هشدار داد که همه گزینه ها روی میز خواهد بود. 

با این همه فرید زکریا به همه ما اطمینان می دهد که عربستان سلاح هسته ای نخواهد ساخت،  زیرا این کشور حتی توان ساخت خودرو هم ندارد چه رسد به ساخت سلاح هسته ای  

به نوشته واشنگتن پست عربستان فقط می تواند چاه حفر کند و نفت استخراج کند. درآمد نفتی این کشور حدود 45 درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می دهد. تقریبا نود درصد از درآمد دولت این کشور از فروش نفت به دست می آید. با وجود دهها سال سرمایه گذاری گسترده دولتی، یارانه های سخاوتمندانه و انرژی ارزان، تولید در این کشور کمتر از ده درصد تولید ناخالص آن است. 

فرید زکریا با اشاره به اینکه ساخت سلاح هسته ای نیازمند داشتن بسترهایی از جمله علم و دانشمند است می پرسد: عربستان کجا می خواهد دانشمندان خود را برای کار بر روی برنامه مخفی خود آموزش بدهد؟ سیستم آموزشی این کشور عقب مانده و ناکارآمد است و در اختیار نهاد مذهبی ارتجاعی و خشکه مقدس آن قرار دارد. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، عربستان ار نظر آموزش علوم و ریاضی در رده هفتاد و سوم جهان قرار دارد که برای کشور ثروتمندی مانند عربستان، بسیار مفتضحانه است. اما ایران با وجود 36 سال تحریم و سرانه تولید ناخالص داخلی بسیار کمتر از عربستان، در ردیف چهل و چهارم قرار دارد. 
 
زکریا با استناد به گزارش یک روزنامه نگار سابق وال استریت ژورنال در کتابی در مورد بازار کار در عربستان نوشت: «از هر سه نفر در عربستان، یک نفر خارجی است. از هر سه نفر که در این کشور مشغول کار هستند، دو نفر خارجی هستند. در بخش خصوصی عربستان نیز از هر ده نفر نه نفر اهل عربستان نیستند. به طور کلی باید گفت عربستان کشوری است که در آن بسیاری از شهروندان آن نمی خواهند در مشاغلی که صلاحیت انجام آن را دارند کار کنند، زنان اجازه کار ندارند و در نتیجه بسیاری از کارها را خارجیان انجام می دهند. 
 
زکریا در مقاله خود جسارت روز افزون عربستان در مورد داشتن سلاح هسته ای را تنها واکنشی احساسی و حاکی از ترس این کشور در قبال ایران است. 
 
این تحلیل گر برجسته آمریکایی ومجری برنامه جی.پی.اس شبکه تلویزیونی سی.ان.ان سوال دیگری را مطرح می کند و این که  آیا عربستان می تواند بمب هسته ای خریداری کند؟ 

او سپس در پاسخ به این سوال می گوید: این نیز بسیار بعید به نظر می رسد. چنین تلاشی به علت خطر تحریم و اقدامات تلافی جویانه غرب باید به صورت مخفیانه انجام شود. صنعت انرژی عربستان برای ساخت زیرساخت ها، خرید نفت و فروش کالا و خدمات خود به شدت به خارجی ها و شرکت های آنها وابسته است. اگر این مسئله افشا شود و این کشور نیز مانند کره شمالی منزوی شود، از نظر اقتصادی ویران خواهد شد. 
 
فریزد زکریا این احتمال را که پاکستان به عربستان سلاح هسته ای بفروشد را نیز رد کرده است چرا که معتقد است  چنین اقدامی موجب انزوا و تحریم پاکستان خواهد شد. در نتیجه بعید است حتی برای خوشنودی دوست پولدار خود، دست به چنین خطری بزند. در ماه آوریل، پاکستان درخواست مکرر عربستان را برای ملحق شدن به حملات هوایی در یمن رد کرد. 
 
زکریا در پایان پیش بینی کرده است که هر اتفاقی که در برنامه هسته ای ایران پیش بیاید، عربستان تا ده سال دیگر سلاح هسته ای نخواهد داشت زیرا نمی تواند.