پايگاه خبري تحليلي «پارس»- تیم امریکایی با همراهي فرانسه و انگليس، در آخرین دور مذاکرات كه در سطح معاونين برگزار شده خواستار دریافت امتیازهای بيش از تفاهم لوزان شده اند.

خبرنگار پايگاه خبري تحليلي «پارس» كسب اطلاع كرد كه در چهار زمينه تیم امریکایی با همراهي فرانسه و انگليس متني را به صورت غير رسمي ارايه كرده اند كه در چهار حوزه كلان، مطالبات جديدي را از جمهوري اسلامي ايران داشته اند. 

زمان بندی تعلیق تحریم ها:
يك منبع نزديك به يك مشاور تيم هسته اي ايران در زمينه مطالبه جديد آمريكاييها در خصوص زمان بندي لغو تحريم ها گفت: در لوزان قرار گذاشتند که هم زمان با امضای توافق لغو تحریم‌ها هم شروع شود و تا 3 یا 4 هفته پایان می‌یابد اما اکنون گفته شده که لغو تحریم‌ها حداقل 6 ماه طول می ‌کشد. مدعی شده‌اند بعد از این که ایران تعهدات را اجرا کرد آژانس باید انجام این تعهدات را تایید کند و کنگره هم 30 روز زمان می‌خواهد تا بررسی کند و پس از آن اوباما 12 روز فرصت دارد که نظر دهد یا وتو کند. باز چرخه بررسی ادامه دارد و نهایتا 52 روز میان کنگره و رئیس‌جمهور زمان نیاز است. 

وی افزود: بر اساس ادعای جدید در مورد تحریم ها، یک هفته بعد از امضای توافقنامه، قطعنامه شورای امنیت باید قطعنامه‌های قبلی در قطعنامه جدید خلاصه شود و ما به اصطلاح زیرفصل 7 قراربگیریم تا جز تعهدات بین‌المللی میان ما و کشورهای دیگر باشد. بنابراین اگر امریکایی‌ها روز امضا سند ندهند، دیگر نمی‌شود از آنها‌ امضا گرفت و ما مجبور به اجرا هستیم . امریکا هم مدعی است که زودتر از 6 ماه امکان ندارد.

اين مشاور نزديك به تيم هسته اي و سازمان انرژي اتمي در ارزيابي خود از بحث جديد آمريكاييها از تحريم ها گفت: معتقديم آمريكاييها با اينكه عدد 6 ماه را نيز اعلام كرده اند اما هيچ گامي براي رفع تحريم ها برنخواهند داشت اما با وجود اينكه مي دانيم آمريكاييها تحريم اقتصادي ما را حتي لغو نمي كنند به مذاكرات به دلايل مختلف، ادامه مي دهيم.

مکان ها و افرادی که باید آژانس به آنها درسترسی پیدا کند:
وي درخصوص بحث بازرسي ها و بازجويي ها گفت: آن‌ها 5 مکان را تعیین کرده‌اند که یکی از مکان‌ها پارچین است. اسم 29 نفر را نیز داده‌اند که با آنان گفت‌وگو کنند كه علاوه بر دانشمندان هسته اي اسم يكي از وزراي دولت سابق و دكتر علي شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نيز مطرح شده است.

تعداد ماشین ها در فردو:
وي با اشاره به دبه آمريكاييها در مورد تعداد سانتريفوژها گفت: در لوزان قرار گذاشتند که 1000 سانتریقیوژ در فردو باقی بماند و 350 عدد آن کار کند اما دردیدار اخیر گفته ‌اند خیر تماما باید برچیده شود و فقط 350 تا ماشین بدون چرخش(دو آبشار 174 تایی) باشد. 

زمان بندی تحقیق و توسعه:
اين مشاور نزديك به تيم هسته اي و سازمان انرژي اتمي با اشاره به اينكه ايران بر موضوع زمان بندی تحقیق و توسعه اصرار دارد گفت: در مورد  سانتریقیوژهاي IR8  و IR6 در لوزان گفته شده بود که از روز اول گاز تزریق شود اما اکنون گفته شده که تا 15 سال حق تزریق گاز ندارید. در این حالت اصلا تحقیق وتوسعه نیست چرا که نمی‌توان 2 سیستم به 4 و 4 را به 8 و8 و آن را به 16 توسعه داد.


وی در پایان به پارس گفت: طرفین اکنون به تمدید کوتاه‌ مدت مذاکرات نهایی مثلا برای بیشتر از يك ماه و کمتر از ٢ ماه جدی‌تر فکر می‌کنند. گزینه‌ای ناچاری اما به بهای نجات مذاکرات که تبعات منفی غیرقابل پیش‌بینی هم به همراه خواهد داشت.

گفته می شود ظریف در گفتگو با عراقچی گفته است این بار اگر تهران هم کوتاه آمد و پیامی برای شما آمد. شما نگذارید پیشنهاد جدیدی مطرح کنند.