به گزارش پارس به نقل از مشرق، ۲۲ خرداد سال گذشته بود که صهیونیست‌ها از گم شدن سه اسرائیلی در کرانه باختری خبر داده و بلافاصله حماس را به ربودن آن‌ها متهم کردند. به همین بهانه هم بود که یورش به خانه‌های فلسطینی‌ها در کرانه باختری آغاز شد و بیش از ۵۰۰ جوان فلسطینی بازداشت شدند. بعد از مدتی سخنگوی پلیس رژیم‌صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی اذعان کرد که گم شدن و مرگ سه اسرائیلی در کرانه باختری ارتباطی با حماس نداشته است. این اقدامات در کنار اتفاقات دیگر جرقه‌های جنگ سوم غزه را زد.

پس از چندین درگیری اولیه میان رژیم صهیونیستی و مقاومت، کابینه امنیتی این رژیم دوشنبه پس از جلسه سه ساعته تصمیم گرفت تجاوز به نوار غزه را از سه‌شنبه (۱۷تیر) آغاز کند و جنگ سوم علیه غزه آغاز شد. رژیم اسرائیل حمله خود را تحت عنوان «صخره سخت» علیه نوار غزه آغاز کرد و گروه‌های فلسطینی در قالب عملیات «بنیان مرصوص» و «العصف المأکول» پاسخ دادند. این تجاوز ۵۰روزه نزدیک به ۲۲۶۰ شهید و نزدیک به ۱۱ هزار مجروح بر جای گذاشت. کودکان و زنان بخش زیادی از کشته شدگان را تشکیل دادند به نحوی که خبرها از شهادت ۵۰۰ کودک و بیش از ۲۵۰ زن حکایت داشت.از زمان پایان حمله اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه در آگوست ۲۰۱۴، حماس به دنبال تقویت ساختار قدرت خود برای آمادگی جهت درگیری‌های آینده با اسرائیل است، این جنبش اقدامات مذکور را از طریق حفر مجدد تونل‌ها و تولید موشک‌ها و ادامه تجهیز خود و همچنین انجام آموزش‌ها و برپایی اردوگاه‌های نظامی دنبال می‌کند.

به مناسبت سالروز جنگ خونین غزه، "مشرق" طی گزارشی به بررسی تجهیزات و تسلیحات نظامی گروه‌های فلسطینی برای جنگ آینده با صهیونیست‌ها پرداخته است.

رهبران این جنبش بار دیگر خواستار آزادسازی تمامی فلسطین هستند و مردم را به جهاد تشویق کرده و مبارزان را به شهادت و مقاومت و تجهیز با سلاح های مختلف تشویق می‌کنند. آن‌ها تأکید می‌کنند که عملیات‌های خود را تا حد انتفاضه مردمی در کرانه باختری و قدس اشغالی افزایش خواهند داد. رهبران حماس همچنین خواستار باز شدن جبهه‌های دیگر بر ضد اسرائیل هستند.

ابو عبیده سخنگوی گردان‌های عز الدین قسام شاخه نظامی حماس در مراسم بزرگداشت شهدای این جنبش در رفح تصریح کرد: جنگ هنوز به پایان نرسیده است، زیاد گویی‌های اشغالگران جنگ های جدیدی را تحمیل خواهد کرد، جنگ‌هایی که اسرائیل نمی‌تواند نتایج یا شکل آن را پیش‌بینی کند، همه‌روزه خون جدیدی در شریان‌های مقاومت با روش‌های متعدد جاری می‌شود.

فتحی حماد وزیر کشور دولت سابق اسماعیل هنیه در غزه به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد تأسیس حماس تأکید کرد که بعد از جنگ اخیر غزه هزاران نفر به صفوف گردان‌های عزالدین قسام پیوستند. کرانه باختری بر ضد اشغالگران انتفاضه خواهد کرد و باید مقاومت در قدس را تشدید کرد.

کارخانه‌های تسلیحاتی القسام شبانه‌روز کار می‌کنند

مرکز مطالعات راهبردی اطلس در مقاله ای به قلم "یعقوب ک." از غزه به بررسی تجهیزات و آمادگی های حماس برای جنگ احتمالی آینده پرداخته و نوشت: با وجود تأکید رهبران حماس بر عدم کشیده شدن به تشدید تنش‌های نظامی بر ضد اسرائیل در اوضاع کنونی، آن‌ها همچنان بر نیاز به افزایش توسعه تسلیحاتی این جنبش تأکید دارند و افتخار می‌کنند که کارخانه‌های آن‌ها بدون توقف به این روند ادامه می‌دهند. محمود الزهار عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در دیدار با شخصیت‌های برجسته خان یونس تصریح کرد: فلسطینی‌ها باید تسلیحات خود را پیشرفته‌تر کنند تا بتوانند در تمامی جنگ ها در فلسطین پیروز شوند، این مأموریت ما است و اگر آن را به انجام نرسانیم، در امانت خیانت کرده ایم.

وی همچنین به مناسبت پایان تمرین‌های نظامی جوانان فلسطینی تأکید کرد: در هر سال هزاران نفر از جوانان به اردوگاه‌های آموزشی می‌پیوندند تا بتوانند فلسطین را آزاد کنند، این جوانان در آینده‌ای نزدیک در پشت سکوهای پرتاب موشک قرار خواهند گرفت و در جنگ آزادسازی فلسطین که در آخرالزمان واقع می‌شود، موشک‌ها را به سمت تمامی مناطق فلسطین اشغالی شلیک خواهند کرد. ما شما را از هیچ چیز محروم نمی‌کنیم، نه سلاح و نه پول و نه تلاش و نه هیچ چیز دیگر. شما در هر تعطیلات مدارس در دوره‌های آموزشی و تمرین حاضر خواهید شد تا ما در تحقق اهداف خود پیروز شویم.

اسماعیل هنیه معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در اظهاراتی در خطبه نماز جمعه ابراز داشت که حماس صنایع تسلیحاتی خود و تولید ابزارهای مقاومت و تقویت توان خود را ادامه می‌دهد و این روند را تا آزادسازی کامل اراضی فلسطین دنبال خواهد کرد.

در همین رابطه فتحی حماد وزیر کشور سابق در نوار غزه تأکید کرد: مقاومت آماده است و جهاد را در تمام طول مدت جنگ آزادیبخش آینده ادامه خواهد داد. دست ما همچنان بر روی ماشه است. کارخانه‌های [تسلیحاتی] القسام شبانه‌روز کار می‌کنند. روزی خواهد رسید که اسرائیل هزینه زیادی پرداخت خواهد کرد.

مروان عیسی معاون محمد ضیف فرمانده نظامی گردان‌های عزالدین قسام در مراسمی در دانشکده الرباط در غزه در رابطه با صنایع موشکی حماس می‌گوید: ما در حال حاضر به مبارزه با اشغالگران اسرائیلی توجه داریم، ما فعالیت می‌کنیم تا توان خود را برای مقابله با دشمن در هر درگیری احتمالی دو چندان کنیم، ما تولید موشک‌ها را ادامه می‌دهیم و اظهارات دشمن در این رابطه مارا نمی‌ترساند. ما همچنان ائتلاف خود را با تمامی کسانی که می‌توانند ما را تجهیز کنند، ادامه می‌دهیم.

حفر تونل‌ها

در زمینه تونل‌های هجومی نیز حماس وجود اقدامات خود در ادامه حفاری تونل‌ها را مخفی نمی‌کند، در سپتامبر سال ۲۰۱۴ و تنها چند هفته بعد از پایان جنگ اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه، محمود الزهار تأکید کرد که حماس ترمیم تونل‌ها و توسعه آن را آغاز کرده است. در روز ۱۹ اکتبر سال ۲۰۱۴ روزنامه الرساله ارگان رسمی حماس مطلبی را در رابطه با آماده سازی های حماس برای درگیری آینده و فعالیت‌ها در یکی از تونل‌های هجومی در غزه نوشت.

در این گزارش آمده است عناصر القسام تونل‌ها را در عمق ده‌ها متری زیر زمین به صورت مخفیانه و بدون توقف حفر می‌کنند، همچنین تونل‌های استراتژیک و هجومی نیز وجود دارد که هدف از آن‌ها به هلاکت رساندن دشمن و به اسارت گرفتن نظامیان آن‌ها و انجام عملیات‌های بی‌سابقه در اسرائیل است. تونل‌های تاکتیکی و دفاعی نیز وجود دارد که هدف از آن‌ها کمین کردن کسانی است که موشک ها و خمپاره ها را به دور از دید خلبانان جنگنده‌های اسرائیلی شلیک می کنند.

این گزارش به تونلی اشاره می‌کند که خبرنگار الرسالة از آن بازدید کرده و در جریان یکی از فواصل زمانی که به عنوان آتش بس موقت انسانی تعیین شده بود، احداث شده است. وی در گزارش خود می‌نویسد که عناصر مقاومت گر چه از خطراتی که پیش روی آن‌ها قرار دارد اطلاع دارند، اما می‌گویند که برای شهادت در راه خدا و دین و فلسطین آماده هستند.

یکی از عناصر گردان‌های الاقصی در مورد تأثیرات محدودیت‌های اعمال شده در زمینه ورود سیمان به نوار غزه در احداث تونل‌ها می‌گوید که حماس بر مشکل کمبود سیمان با ایجاد تونل هایی با سنگ فایق خواهد آمد.

آموزش‌های نظامی جوانان

بعد دیگر آماده سازی‌های حماس برای جنگ آینده، آموزش‌های نظامی است. در روزهای ۲۰ تا ۲۷ ژانویه ۲۰۱۵ دوره های آموزش‌های نظامی برای حدود ۱۷ هزار نفر از جوانان فلسطینی در سنین ۱۵ تا ۲۱ سال برگزار شد. این آموزش ها در دهها اردوگاهی که گردان‌های القسام سامان‌دهی می‌کرد، تحت عنوان پیش‌قراولان آزادسازی برگزار شد. سایت مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین وابسته به حماس اعلام کرد که این آموزش‌ها در نتیجه تعامل گسترده مردم با دعوت حماس برای مشارکت در اردوگاه‌های آموزشی بود، به همین علت گردان‌های عزالدین قسام مجبور شد اردوگاه‌ها را در ۲ نوبت صبح و عصر شیفت بندی کند.

گردان های القسام در مساجد و اماکن عمومی و سایت رسمی خود از ثبت‌نام برای این دوره‌های آموزشی خبر دادند، افراد نقاب‌دار خیمه‌هایی را در خیابان‌ها برپا کردند تا بتوانند حجم افراد متقاضی ثبت نام را مهار کنند. این خیمه‌ها پلاکاردهایی بر خود داشتند که روی آن نوشته شده بود: هسته‌های ارتش آزادسازی آینده.

یکی از رهبران القسام می‌گوید که گردان‌های القسام تعداد زیادی از جوانان را در نوار غزه جذب کرده اند تا مهارت‌های نظامی به آنان بیاموزند و آن‌ها را برای تیراندازی آموزش دهند و دفاع غیرنظامی و کمک‌های اولیه به آن‌ها بیاموزند. یک فرمانده گردان‌های القسام اعلام کرد این گردان‌ها به دنبال ایجاد ارتش آزادیبخش شامل هزاران نفر است که بر اساس تربیت اسلامی آموزش می‌بینند.

این آموزش‌ها شامل تیراندازی با گلوله‌های جنگی با حضور مسئولان ارشد حماس است و هدف از آن تأسیس هسته ارتش مردمی متشکل از تمامی قشرهای مردم و آموزش‌های نظامی و تربیتی به نوجوانان برای مبارزه بر ضد رژیم اسرائیل است، جوانانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، می‌گویند که به این اردوگاه آمده‌اند تا یاد بگیرند چگونه نظامیان اسرائیلی را به اسارت بگیرند و خود را برای آزادسازی قدس آماده کنند.

در مراسم اختتامیه آموزش این جوانان که در روز ۲۷ ژانویه ۲۰۱۵ برگزار شد، اسماعیل هنیه گفت: حضور مردم در کنار مقاومت تمامی برنامه‌های اسرائیل برای ضربه زدن به حماس و گردان‌های القسام شکست داد. اردوگاه‌هایی که القسام در این راستا آماده کرده ، یک پروژه استراتژیک برای تجهیز نسل پیروز و آزادی‌بخش و تقویت مقاومت و تجهیز عناصر آن برای مقابله مسلحانه در برابر دشمن اسرائیلی، تنها یک گزینه نیست. بلکه یک فرهنگ است که حماس آن را منحصر به خود نمی‌داند بلکه پدیده ای است که در هر خانه و اردوگاه فلسطینی وجود دارد.

بعضی از آموزش دیدگان تمایل خود را برای آموزش دیدن نحوه به اسارت گرفتن نظامیان اسرائیلی و پیوستن به یگان‌های ویژه مقاومت برای تحقق حق بازگشت به سواحل یافا را مطرح می کردند. محمد ۱۷ ساله از اردوگاه آوارگان النصیرات در این رابطه می گوید: مقاومت باعث افتخار و عزت ما است، من در این دوره شرکت کردم تا یکی از جوانان ویژه گردان‌های القسام باشم و نظامیان اسرائیلی را به اسارت بگیرم تا بتوانم پسرعمویم را از زندان اشغالگران آزاد کنم. احمد الحسنی ۱۹ ساله در این زمینه می‌گوید: من به این دوره ملحق شدم تا یکی از نظامیان در ارتش آزادیبخش فلسطین باشم، من می‌خواهم برای استفاده از انواع تسلیحات نظامی آموزش ببینم. من شنا را به خوبی بلدم و از مدیریت اردوگاه می‌خواهم که به یگان ویژه دریایی ملحق شوم. وی می‌گوید که آرزویش این است که در دریا شنا کند تا اینکه به سواحل یافا برسد.

ایجاد پادگان‌های آموزشی برای تشکیل ارتش مردمی

فعالیت دیگری که گردان‌های عزالدین قسام در چارچوب آمادگی‌ها برای جنگ آینده با رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند، ایجاد پایگاه‌های نظامی است که بخشی از آن مربوط به آموزش‌های انجام شده در گردان‌های القسام است. این گردان‌ها اخیراً دو اردوگاه تأسیس کردند: اردوگاه یرموک و اردوگاه فلسطینی در نزدیکی مرزهای غزه و اسرائیل. مسئول این بخش می‌گوید: القسام بدون ترس از اسرائیل به تمرین‌ها ادامه خواهد داد، هدف از انجام این تمرین‌ها اطمینان دادن به شهروندان در این نکته است که مقاومت در خیر و خوبی است و از کار دست برنمی‌دارد و در تمامی خطوط مقدم حضور دارد تا از ملت خود دفاع کند.

اسماعیل هنیه معاون رئیس دفتر سیاسی حماس اخیراً از اردوگاه آموزشی گردان های القسام در فاصله یک کیلومتری مرزهای اسرائیل بازدید کرده و از طریق دوربین شهرک صهیونیست نشین نتیف هعتسراه را دیده است. وی می‌گوید که اقدامات حماس مبتنی بر گزینه استراتژیک در مسیر آزادسازی و بازگشت به فلسطین است و حماس برای تشکیل دولت موقت یا دولتی در نوار غزه کار نمی کند.

نکته قابل توجه اینکه برای اولین بار گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در فلسطین و گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس تمرینات مشترک برگزار کردند. سایت خبری المجد وابسته به حماس در این زمینه نوشت: این تمرینات پیامی بازدارنده از سوی مقاومت برای اشغالگران بود. تمرینات مذکور پیام قدرت جبهه داخلی فلسطین بود.

حماس همچنین در راستای آمادگی‌های خود قصد دارد شبه ‌نظامیان خود را به ارتش نظامی مردمی تبدیل کند که در چارچوب آن استفاده از سلاح‌های سبک و خمپاره‌انداز را فرا گیرند، در اعلامیه‌ای که گردان‌های القسام در مسجد عبدالله عزام در منطقه حی الصبره در غزه در این رابطه منتشر کردند، جوانان فلسطینی برای ثبت‌نام در این گردان‌ها دعوت شدند تا در چارچوب ارتش مردمی آموزش ببینند. نماینده گردان‌های القسام تصریح که تا کنون هزاران نفر از جوانان برای مشارکت در تمرین‌ها ثبت‌نام کرده‌اند. حماس بعد‌ها اعلام کرد که اولین دوره از آموزش‌های ارتش مردمی به پایان رسیده است و در این دوره حدود ۲۵ هزار نفر آموزش دیده اند.

مانور گسترده نظامی حماس در سالروز تأسیس این جنبش

مراسم سالیانه تاسیس حماس در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۴ به مراسمی برای مانور و نمایش قدرت گردان‌های عزالدین قسام تبدیل شد و این گردان‌ها مانور نظامی گسترده‌ای را در نوار غزه انجام دادند که از زمان پایان عملیات صخره سخت اولین مانور از نوع خود بود. در مناطق مذکور یگان‌های مختلف گردان‌های القسام به همراه سلاح هایی که در اختیار دارند، به نمایش قدرت خود پرداختند. از جمله سلاح های موجود موشک‌های دوربرد از نوع آر ۱۶۰ و موشک های جی ۸۰ و هواپیماهای بدون سرنشین ابابیل ساخت ایران بود.

در پایان این مانور ابو عبیده سخن‌گوی گردان‌های القسام در سخنانی تأکید کرد که تاریخ حماس و گردان‌های مبارز القسام ما را در برابر چهره‌ای روشن و قابل احترام قرار می‌دهد که آمادگی‌ها و صنایع تسلیحاتی و حفاری بر روی سنگ را با هدف مقاومت در برابر اشغالگری و ضربه زدن به آن‌ها دنبال می‌کند. این رویکرد در گذر سالیان طولانی ارتش القسام را شکل داده که شما و تمامی جهان آن را می‌بینید و یگان های مبارزاتی آن را در این مانور گسترده مشاهده می‌کنید، یگان‌های توپ‌خانه ای، یگان‌های دریایی ، نیروهای ویژه ، یگان‌های مخصوص حفاری تونل ، تک تیر اندازها ، پیاده‌ نظام ، یگان‌های زرهی و دفاعی. این‌ها تنها چند نام و صفت نیست، بلکه یگان‌های مبارزه است که در اراضی غزه بینی دشمن را به خاک مالیده و خودکامگی دروغین آن را از بین برده است.

تشویق به عملیات و انتفاضه در کرانه باختری

جنبش حماس هم‌زمان با ایجاد توان نظامی خود در نوار غزه، مشوق عملیات در قدس اشغالی است و تنش‌های موجود در این منطقه در سایه انتشار برخی اخبار در زمینه انگیزه اسرائیل برای تغییر ماهیت مسجدالاقصی استفاده کرده و دعوت به مقاومت در برابر اشغالگران با تمامی ابزارها و بدون محدوده زمانی خاص کرده است. سخن‌گوی حماس عاملان عملیات‌هایی که برخی از آن‌ها وابسته و حماس یا نزدیک آنان بودند را ستایش کرده و از ملت فلسطین خواستند تا این عملیات‌ها را ادامه دهند. روزنامه‌های وابسته به حماس و سایت‌های اینترنتی آن‌ها مقاله‌هایی در توصیف این عملیات به نگارش درآورده و وعده عملیات بی‌سابقه و سخت در آینده را داده‌اند. برخی از این رسانه‌ها تأکید کردند که جنگ موجود جنگ دینی است، نه یک معرکه سیاسی.

حماس همچنین سعی کرده دایره خشونت‌های ضد اسرائیلی را به تمامی بخش‌های کرانه باختری بکشاند تا انتفاضه جدید در این منطقه آغاز شود. رهبران این جنبش با انتقاد شدید از تشکیلات خودگردان فلسطین، از آن خواستند تا هماهنگی‌های امنیتی با اسرائیل را متوقف کرده و به مردم فلسطین اجازه ابراز خشم و مقاومت در برابر اشغالگران و شعله‌ور شدن انتفاضه قدس و الاقصی را بدهند.

خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در این رابطه از تمامی گروه‌های فلسطینی خواست تا در برابر تمامی اقدامات اشغالگران در قدس مقاومت کنند. وی در گفت‌وگو با روزنامه الشرق قطر از ضعف تشکیلات خودگردان فلسطین انتقاد کرده و گفت مقاومت و انقلاب مردمی بر ضد اشغالگران، تنها واکنش لازم به اقدامات آن‌ها است. این تنها کاری است که می‌تواند عامل بازدارنده آن‌ها باشد. این اقدام تنها منحصر به حماس نیست، بلکه مسئولیت تمامی گروه‌های فلسطینی است. هر مسئول فلسطینی باید مسئولیت ملی و سیاسی و تاریخی خود را در برابر خطرات بی‌سابقه‌ای که مسجدالاقصی با آن مواجه است، بپذیرد.

وی در مورد امکان انتفاضه سوم در فلسطین گفت: خیزش زیرزمینی وجود دارد و بخشی از آن نیز خود را در واقعیت نشان داده است. تمامی مانع‌تراشی ها و تلاش ها برای از بین بردن این خیزش و دفن آن به اذن خدا به شکست منتهی خواهد شد و آتش‌فشان فلسطینی خاموش نشده و در برابر اشغالگران منفجر خواهد شد.

تلاش حماس برای باز کردن جبهه‌های دیگر بر ضد اسرائیل

هم‌زمان با آمادگی‌ها برای جنگ آینده، حماس برخلاف سیاست‌های سابق خود از دولت‌های عربی می‌خواند تا جبهه هایی را بر ضد اسرائیل باز کنند. محمود الزهار از اعضای رهبری حماس در کنفرانسی سیاسی در غزه که در ۴ فوریه ۲۰۱۵ برگزار شد، از سوریه و لبنان خواست اجازه تأسیس یگان‌های نظامی وابسته به گردان‌های عزالدین قسام را در اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در اراضی خود بدهند تا آن‌ها بتوانند از شمال فلسطین اشغالی مقاومت را دنبال کرده و در آزادسازی فلسطین مشارکت کنند.

در پی این اظهارات عماد زقوت مدیر اخبار شبکه الاقصی مقاله ای را در توضیح اظهارات الزهار نوشته و تصریح کرد که جنبش حماس تلاش دارد که درگیری آینده با اسرائیل، درگیری فراگیر باشد، به ‌گونه‌ای که از مرزهای شمالی نیز به اسرائیل ضربه بزند. زقوت نوشت که پرتاب موشک از لبنان به اسرائیل در جریان درگیری اخیر در غزه از سوی عناصری از گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس صورت گرفت.

در جنگ اخیر که حدود دو ماه طول کشید، گردان‌های القسام تعدادی از گروه‌های خود در کشورهای همسایه فلسطین اشغالی را به تحرک واداشت تا چند موشکی از این مناطق به شمال فلسطین اشغالی شلیک کنند، این موشک‌ها باعث ایجاد هرج‌ومرج در ارزیابی‌های دشمن صهیونیستی شد. به نظر می‌رسد رهبران حماس به دنبال برنامه‌ریزی برای این هستند که درگیری آینده با دشمن صهیونیستی، درگیری فراگیر باشد، به این معنا که تمامی اراضی فلسطین را شامل شده و دشمن را به فرسایش بکشاند.

رهبران حماس آمادگی برای این موضوع را بلافاصله بعد از پایان جنگ غزه و یا شاید در خلال آن آغاز کردند و ارتباطاتی در این خصوص بین حماس و حزب‌الله لبنان برقرار شده است، موضوعی که باعث شد الزهار در کنگره حماس به صراحت اعلام کند که این جنبش به دنبال ایجاد گروه‌های وابسته به گردان‌های القسام در اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در لبنان است که در نزدیکی مرزهای شمال فلسطین اشغالی مستقر هستند. به نظر می‌رسد اظهارات الزهار با هماهنگی مقامات ارشد حزب‌الله لبنان مطرح شده است.در اینجا می‌توان از نامه‌ای سخن به میان آورد که محمد ضیف فرمانده مبارز گردان های القسام برای سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان فرستاد و از حزب الله خواست تا همراه با آتش مقاومت فلسطین اشغالی، از لبنان نیز صهیونیست‌ها را هدف قرار دهد.

در ۲۳ فوریه ۲۰۱۵ نیز فتحی حماد یکی دیگر از مسئولان حماس در کنگره فلسطین که اسماعیل هنیه معاون رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در آن شرکت داشت، گفت که باید جبهه‌های جدیدی در تمامی دولت‌های همسایه رژیم اسرائیل و دولت های غیر همسایه آن بر ضد اسرائیل ایجاد کرد.