به گزارش پارس به نقل از ایرنا، نخست وزير نيوزيلند براي در امان ماندن از جاسوسي به وسيله تلفن همراهش، اين وسيله ارتباطي را هر چند ماه به دلايل امنيتي تعويض مي کند و از دست آن خلاص مي شود.

تارنماي 'نيويلند هرالد' روز پنجشنبه افشا کرد 'جان کي' هرگز تلفن همراه خود را به دليل ترس از شنود به نشست هاي حساس نمي برد.

نخست وزير نيوزيلند گفت که تلفنش به رغم اين که از امنيت ويژه برخوردار است، با اين حال فکر نمي کند غيرقابل نفوذ براي جاسوسي باشد.

وي در حالي از امنيت تلفن همراه خود و احتمال استفاده جاسوسان از آن براي شنود دم مي زند که براساس اسناد منتشره، دولت نيوزيلند نه تنها به جاسوسي الکترونيکي عليه چين، بزرگترين شريک تجاري خود دست زده، بلکه دامنه اين جاسوسي که آمريکا و ديگر متحدان بين المللي در اطلاعات آن سهيم هستند، تا قطب جنوب ادامه دارد.

اسناد 'ادوارد اسنودن' پيمانکار سابق مرجع امنيت ملي آمريکا نشان مي دهد سازمان جاسوسي نيوزيلند داده هاي مخابراتي 20 کشور از جمله چين، ژاپن، کره شمالي، ايران و قطب جنوب را که بسياري از آنها از شرکاي تجاري نزديک اين کشور هستند، جمع آوري کرده است.

سازمان جاسوسي نيوزيلند از اقدام خود دفاع کرده و مدعي شده است اين کار با استناد به موازين قانوني انجام شده است.

اطلاعات گردآوري شده توسط نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي نيوزيلند در اختيار آژانس امنيت ملي آمريکا در استراليا، انگليس و کانادا که اعضاي گروه جاسوسي پنج چشم هستند، قرار گرفته است.

نخست وزير نيوزيلند که کشورش جاسوس گروه پنج چشم است، حال از شنود مکالمات خود و نشست هايش با تلفن همراه در هراس است.

وي با تاکيد بر اينکه گوشي تلفن همراهش امنيت بيشتري نسبت به گوشي هاي ديگر مردم دارد، گفت که برغم اين موضوع هر چند ماه تلفن خود تعويض مي کند، چون احتمال دستکاري و يا هک کردن آن وجود دارد.

جان کي گفت: ما بايد امنيت را خيلي خوب حفظ کنيم و هرگز در سفرهاي خارجي گوشي تلفن خود را برنمي دارم.

امنيت تلفن رهبران جهان از سال 2013 افزايش يافت در زماني که اسناد ادوارد اسنودن نشان داد آژانس امنيت ملي آمريکا مکالمات تلفني 35 رهبر جهان را شنود کرده است.