به گزارش پارس به نقل از شفقنا، دولت حيدر العبادي در عراق اميدوار است بتواند با دريافت هواپيماهاي «اف 16» و موشک هاي «اي تي 4» معادله نظامي در جنگ خود با داعش را تغيير دهد زيرا هم اکنون داعش درعراق از خودروهاي زرهي دست ساز خود به گونه اي استفاده مي کند که موشک هاي ضد تانک سابق قدرت انهدام آنها را ندارند. از سوي ديگر گروه داعش توانسته است راه هايي را براي انجام حملات موثر به خطوط دفاعي نيروهاي عراقي پيدا کند که عراق براي مقابله با اين شيوه ها نيازمند هواپيماهاي جنگي است.

وزارت دفاع عراق مي گويد درحال آماده کردن پايگاه هوايي «بلد» در شمال کشور است تا بتواند براي فرود آمدن هواپيماهاي اف 16 مناسب باشد. به گفته اين منبع ورود چنين هواپيماهايي به اين منطقه مي تواند «اوضاع را کاملا عليه داعش برگرداند».

گفته مي شود تشکيلات داعش راه هاي جديدي را براي حمله به پادگان هاي نظامي عراق پيدا کرده است. دراين پادگان ها معمولا نيروهاي نظامي و نيروهاي بيسج مردمي عراق تمرکز داده مي شوند. داعش براي حمله به اين مراکز از خودروهايي زرهي استفاده مي کند که به دشواري مي توان آنها را هدف قرار داد يا منفجر کرد. همين روش تاکنون موجب وارد کردن ضربات سنگيني به نيروهاي امنيتي ونيروهاي پشتيبان آنها درعراق شده است. طي چند ماه گذشته نيروهاي عراقي تاکنون نتوانسته اند راه حل کارآمدي را در اين رابطه پيدا کنند.

 زيرا داعشي ها به سادگي از يک خودرو زرهي و يک عامل انتحاري استفاده کرده و آن را به سوي هدفي معين به حرکت در مي آورند. تشکيلات داعش اين خودروهاي « ويرانگر » را از بين همان خودروهايي انتخاب مي کند که پيش تر از نيروهاي عراقي به غنيمت گرفته است . فقط به آنها زره خاصي را مي افزايد که خودش طراحي کرده و هدفش اين است که نگذارد با شليک گلوله هاي آرپي جي اين خودروها منهدم شوند.

ضد زره
يک افسر عراقي که در منطقه شمال استان صلاح الدين مي جنگد مي گويد : «خودروهاي زرهي داعش يکي از عوامل مهم تاخير در ورود به شهر تکريت بود». وي مي افزايد: «ما هيچ راه حلي دربرابر اين ابتکاري که داعش زده بود نداشتيم. وقتي اين خودروهاي زرهي را هدف قرار مي دادي منفجر نمي شد. هيچ جوري هم نمي شد جلوي آنها راگرفت. حتي وقتي برسرراه شان مين گذاشتيم آنها را منفجر نکرد و فقط متوقف شد».

يکي از برجسته ترين افرادي که به همين روش در عمليات داعش کشته شد مهدي الکناني فرمانده نظامي شبه نظاميان عصائب اهل الحق بود که پنجم ماه مارس گذشته در تکريت کشته شد چون يک خوردو زرهي منفجر و او را هم هدف قرار داده بود.

داعش گاه کاميون ها و تانکرها را زرهي مي کند و آن وقت تنها با داشتن موشک هاي ضد تانگ «اي تي 4» است که مي توان با آنها مقابله کرد. به نوشته روزنامه سوئدي «داگينس نيهتر» اين نوع سلاح ها را شرکت «ساب» که سازنده اتومبيل است ساخته و وظيفه اش آن است که بتواند ادواتي را که داعش بمب گذاري کرده و عليه اهداف ارتش عراق به حرکت در آورده است بتواند متوقف کند.

تغيير معادله
سرهنگ سعد معن سخنگوي فرماندهي عمليات مشترک ارتش عراق مي گويد: «رسيدن اين نوع موشک معادله جنگ را تغيير خواهد داد و مي تواند خطوط اصلي تهاجمات داعش را از بين ببرد. اين امر موجب سردرگمي آنها شده و از سطح حملات انتحاري شان کاسته مي شود».

سرهنگ طالب کريم فرمانده دسته نيروهاي پليس فدرال که در استان صلاح الدين در شمال عراق مي جنگد مي گويد: «موشک هاي اي تي 4 نقش مثبتي در حمايت و پشتيباني از نيروهاي امنيتي براي مقابله با تهاجمات داعش خواهد داشت».

وي به شبکه الجزيره مي گويد: «مادام که تشکيلات داعش به اين روش متوسل شده و تانکر و کاميون ها را زرهي کرده و با آنها حملات انتحاري انجام مي دهد ما هيچ راه حلي جز اين نداريم. بعد از دست پيدا کردن ارتش عراق به اين نوع موشک ها داعش ديگر نخواهد توانست اين شيوه را ادامه دهد».

تشکيلات داعش ويدئوهايي را منتشر کرده است که در آن اين گونه حملات انتحاري را به نمايش مي گذارد. اين گروه از طريق استفاده از خودروهاي زرهي به اماکن تمرکز نيروهاي دولتي يا نيروهاي بسيجي حمله مي کند. دراين ويدئوها نيز نشان داده مي شود که به سختي مي توان جلوي اين گونه خودروها را گرفت و دراغلب موارد با وجود شليک موشک هاي ضد تانک به سوي آنها اين خودروها مسير خود راطي کرده و جايي که بايد منفجر مي شوند.

احمد الشريفي کارشناس امنيتي عراق مي گويد براي مقابله در ميدان جنگ بايد طرحي دفاعي داشت و اين چيزي است که داعش نمي خواهد ما داشته باشيم. عناصرش مي خواهد به هرجا که خواست نفوذ کرده و بتواند مناطقي را که بخواهد به تصرف خود در آورد. وي مي افزايد: «خودروها يي را که داعش در اختيار دارد براي حمله به نيروهاي امنيتي عراق استفاده مي کند. ارتش يا نيروهاي پشتيبان عراقي نمي توانند اين خودروها را متوقف کنند اما اگر ما موشک هاي اي تي 4 داشته باشيم اين وضعيت تغيير خواهد کرد».

در پايان بايد افزود که البته ورود هواپيماهاي اف 16 نمي تواند تغيير زيادي را در وضعيت فعلي جنگ با داعش به وجود آورد زيرا هم اکنون ائتلاف بين المللي عليه داعش نيز از اين گونه هواپيماها برخوردار است و از يک سال پيش تاکنون به وسيله آنها حملاتي را عليه پايگاه هاي داعش ترتيب داده است. اما شايد داشتن موشک هاي اي تي 4 بتواند دست کم جلوي حملات انتحاري داعش را که طي يک سال گذشته از آنها بسيار سود برده است گرفت. طي اين يک سال به رغم حملات متعدد هواپيماهاي ائتلاف گروه داعش توانسته است مناطق جديدي را در عراق و سوريه به تصرف خود در آورد.