به گزارش پارس به نقل از پایگاه خبری 24، دولت ترکیه امروز دوشنبه اعلام کرد: توافقنامه همکاری مشترک نظامی که بین دولت های ترکیه و قطر در ماه دسامبر گذشته به امضا رسیده بود، از امروز و بعد از انتشار آن در روزنامه رسمی فعال شده است.
خبرگزاری آناتولی ترکیه هم در این باره اعلام کرد: براساس توافقنامه همکاری مشترک نظامی بین جمهوری ترکیه و دولت امیرنشین قطر همکاری ها در زمینه های آموزش نظامی و صنایع دفاعی و استقرار نیروهای مسلح ارتش ترکیه در اراضی خاک قطر صورت عملی خواهد گرفت.
این خبرگزاری در ادامه گزارش داد: برای فعال شدن این توافق و همچنین نظارت بر نحوه اجرای مفاد این توافقنامه و توسعه آن ، راهکاری در دست تهیه است، تا آموزش های نظامی و همکاری در زمینه صنایع دفاعی و انجام و برگزاری مانورهای مشترک نظامی بین دو کشور و مساله استقرار نیروهای نظامی دو کشور در خاک یکدیگر به صورت هماهنگ انجام گیرد.
به موجب مفاد این توافقنامه همکاری مشترک نظامی مقرر گردیده است کشور میزبان به کشور مقابل اجازه دهد از بنادر، فرودگاه‌ها ، اردوگاه‌ها، واحدهای نظامی و نهادهای امنیتی و تاسیسات نظامی خود استفاده کند.
دو کشور قرار است در زمینه های نظامی بین واحدهای نظامی و نهادهای نظامی دو کشور همکاری داشته باشند و در این زمینه بازدیدهای متقابلی در دو کشور صورت گیرد.
همچنین مقرر گردیده است دو کشور در حین برگزاری مانورهای مشترک نظامی از ناظرانی به این منظور دعوت به عمل آورند، همچنین قرار است در خصوص مبادله اطلاعات و بهبود و پیشرفته سازی نحوه برگزاری مانورها و آموزش‌ها تمهیداتی اندیشیده شود.
کشورهای برگزار کننده و میزبان مانورها قرار است در خصوص نحوه برگزاری این مانورهای مشترک ارزیابی کلی به عمل آورند، همچنین دو کشور قرار است در زمینه مبارزه با تروریسم هم همکاری داشته باشند.