۲۶ سال از ارتحال ملكوتي امام خميني (ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي و رهبر نهضت هميشه پيروز اسلامي مي‌گذرد. ملت ما در يكصد سال اخير سه نهضت را تجربه كرد و تنها نهضت سوم به پيروزي رسيد. پاسداشت رمز و راز اين پيروزي يكي از مهمترين وظايف انقلابي ماست. انقلاب اسلامي را در جهان به نام خميني (ره) مي‌شناسند و هنوز سكه خميني در بازار سياست منطقه و جهاني معتبر و راه او پر رهرو است.

رهبر انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه‌اي ۲۶ سال است مومنانه در نگاهباني از خط امام (ره) چيزي فروگذار نكرده است. او انقلاب را در حالي از خميني كبير تحويل گرفت كه هيچ ادعايي براي جانشيني او نداشت. اين بار عظيم و سترگ را خبرگان به گردن او نهادند.

بي‌ترديد امام خميني (ره) در ريل‌گذاري رهبري پس از خود برحسب نقل نزديكان امام (ره) به‌ويژه مرحوم سيداحمد آقا نقش آفرين بود. هم او بود كه رهبري را به فردي سپرد كه در صدق، ايثارگري، شجاعت، علم، حلم، امانت‌داري، عدالت و آگاهي‌هاي او ترديد نداشت. اينكه چرا پس از ۲۶ سال آيت الله العظمي خامنه‌اي سخن از خطر "تحريف امام و اصول امام (ره)" به ميان آورده‌اند، مهم است.

مخاطب او در درجه اول نسل سوم انقلاب و در درجه دوم مسئولان نظام است، چرا كه نسل اول و دوم، امام را درك كرده‌اند و نسل سوم از امام (ره) و يادگاري‌هاي او فقط ۲۱ جلد صحيفه نور را در اختيار دارد.

رهبري معظم انقلاب در بيست وششمين سالگرد ارتحال امام (ره) از منظومه فكري امام (ره) كه در ابعاد فكري، سياسي، اجتماعي، فرهنگي، نظامي، اقتصادي و ابتناي اين منظومه بر جهان‌بيني توحيدي است، سخن گفتند.

تصويري كه او از امام (ره) ارائه مي دهد يك انقلابي است كه حرف اول را در ضديت با كفر و استكبار جهاني در جهان مي‌زند. كسي كه پويا و پرتحرك و در ميدان عمل، رهبري عمليات را خود به دست مي‌گرفت، درست همين تصويري كه ملت ايران از رهبري كنوني انقلاب دارد، كسي كه الحق پا جاي پاي مقدس امام (ره) گذاشته و با درس آموزي از امام (ره) همان نقش را درست ايفا مي‌كند؛ قاطع، راسخ و غيرمتزلزل در برابر دشمنان و لطيف و پرعاطفه در برابر ملت بويژه محرومان و مستضعفان.

رهبر انقلاب در نطق ۱۴ خرداد امسال خود ۷ اصل از اصول خط امام را بازخواني فرمودند كه يادآوري سرفصل هاي اين اصول خالي از لطف نيست؛

۱- دفاع از اسلام ناب محمدي(ص) و مبارزه با اسلام آمريكايي
۲- اتكال به خداوند و ايمان به صدق وعده الهي و بي‌اعتمادي به قدرت‌هاي زورگوي جهاني
۳- اعتقاد به اراده مردم و احترام به راي ملت
۴- حمايت از محرومان و مستضعفان
۵- مقابله با قلدران جهان و دفاع از مظلومان عالم
۶- پاسداشت استقلال كشور و مقابله با سلطه‌پذيري
۷- پاسداري از وحدت ملي و مقابله با توطئه‌هاي تفرقه‌افكن

بيانات مفصل معظم له به تشريح خطوط هفت‌گانه بازخواني اصول احكام اختصاص يافت.
آنچه امروز از اين روشنگري نصيب دولت و ملت مي‌شود اين است كه در دفاع از اسلام و انقلاب راسختر از گذشته عمل كنند. بايد به خدا اعتماد كنيم و از اعتماد به قدرت‌هايي كه در صدد غارت كشور و بازگشت استبداد و سلطه خارجي هستند پرهيز كنيم. در اين راه، دولت سرمايه اجتماعي حمايت مردم بويژه محرومان را دارد و بايد از آن غفلت نكند.

امروزه مهمترين وظيفه، حفظ استقلال كشور در برابر زياده‌خواهي‌هاي دشمن است. پيروزي در برابر دشمن تنها يك رمز دارد؛ آن هم وحدت ملي است. كساني كه به جاي فرياد بر سر دشمنان اسلام و ايران بر سر دلسوزان و مشفقان و منتقدين فرياد مي‌زنند، به بيراهه مي‌روند. امسال سال همدلي و همزباني است. بايد از دولت حمايت كرد تا بارهاي سنگيني را كه بر دوش دارد به مقصد برساند. مهمترين بار، اكنون نبرد ديپلماتيك با دشمن است. اين نبرد بايد با پيروزي ملت و عقب نشيني دشمن پايان يابد. ان شاء الله.

رهبر انقلاب در سخنان ۱۴ خرداد خود در حرم امام (ره) تاكيد كردند كه اصول امام (ره) منحصر در اين موارد نيست، صاحب‌نظران مي توانند در اين زمينه تحقيق كنند.

به نظر مي‌رسد يكي از اصول و مباني حضرت امام (ره) تاكيد ايشان بر نقش علما و مراجع در پديداري انقلاب و حفظ استقلال كشور بوده است. امام (ره) بارها حمايت از حوزه‌هاي علميه و روحانيون را يادآور شده‌اند و به اصل ولايت فقيه به عنوان يك اصل كه كشور را از خطر استبداد نجات مي‌دهد تكيه كرده‌اند.

امام سه ماه قبل از ارتحال ملكوتي خود در پيامي خطاب به روحانيون، مراجع و مدرسين و طلاب و ائمه جمعه و جماعات كه بعدها به "منشور روحانيت" معروف شد، اين جايگاه مهم را تبيين و مطالب كليدي و مهمي مطرح فرمودند كه در خور توجه است.

بازخواني اين پيام، امروز براي تبيين يكي از كليدي‌ترين اصول خط امام (ره) يعني نقش و جايگاه روحانيت در پديداري انقلاب و حفظ اسلام، ضروري است. در خصوص ولايت فقيه به عنوان يكي از اساسي‌ترين اصول و مباني امام كافي است به چند جمله زير توجه كنيد:
- ولايت فقيه ولايت رسول الله(ص) است.
- ولايت فقيه براي شما يك هديه الهي است.
- به ملت اطمينان مي‌دهم اگر امر دولت اسلامي با نظارت ولايت فقيه باشد آسيبي بر اين مملكت وارد نمي‌شود.

اعتقاد و التزام به ولايت فقيه كليد فهم اصول امام (ره) است. اگر اين كليد را در دست نداشته باشيم اصول ديگر امام را نمي‌فهميم و خيلي زود به وادي فتنه و فتنه‌گري سقوط مي‌كنيم. كما اينكه در فتنه سال ۸۸ جمعي به اين وادي سقوط كردند و هنوز هم رهايي نيافته‌اند.